Annons

K-3 II spec.

Produkter
(logga in för att koppla)
Split RGB

Jämfört med tex Canon 50 MP FF blir det lägre på svart/vitt (24 mot 50 MP) men högre på rött och blått
(24 mot 12,5 MP) och rätt lika på grönt (24 mot 25 MP).

Jag har nu även kört RGB split på några bilder från Imaging Resource.
RGB split finns i Paintshop Pro. Jag har inte sett det i Photoshop Elements.
Otroligt med detaljer i rött. D810 ligger efter liksom Olympus med 40 MP
Detta påminner om Sigma men de har inte så många pixler.
 
Personligen så skulle jag aldrig köpa en kamera utan inbyggd blixt. Tycker det är kanon att kunna lätta upp dagsljusmotiv utan att ha med en extern blixt. Även perfekt för att kunna fjärrstyrra externa blixtrar.

Visst så har inte Nikons proffskameror, som tex D4S, inbyggd blixt, men de är å andra sidan ändå så stora och klumipga för mig som amatör att de ändå inte är intressanta för mitt användningsområde. För proffs så är det dock naturligtsvis ett helt annat perspektiv.

Däremot så gillar jag att Nikons mellansegment med deras fullformatare som D610, D750, D810 och D810A alla har inbyggd blixt. De är visserligen inte proffskameror som D4s, men å andra sidan bra prylar som ändå betingar emellan 15-40 kkr för kamerahusen. En av anledningarna att jag valde Nikon framför Canon var just att de hade inbyggd blixt.

Nu är jag inte i dagsläget någon direkt spekulant på Pentax (ville personligen bara ha fullformat när jag skaffade ett par systemkameror för första gången sedan min film SLR på 80-talet), men hoppas ändå att de fortsätter med nya modeller med inbyggd blixt. Lite synd om de skulle överge det i alla nya modeller som denna.

GPS är något som jag personligen inte saknar det minsta, men det är ju självklart att det säkert finns de som gör det (vill inte ha sådana prylar/funktioner som drar ut batteriet i kameran - kan enkelt synka position med GPS i telefonen om jag har behov för det).

Visst är det smidigt att ha inbyggd blixt och slippa ta med en mindre. En kamera är alltid mer eller mindre en kompromiss, prismasökare tex är bättre än att titta på skärmen (oftast) men ger större kamera. Själv skulle jag vilja ha möjlighet att lägg till en ljudfil till en bild när det nu finns inbyggd mic i kamerorna, fanns/finns i många kompakter redan för 10 år sen, bara en mjukvarugrej, så varför saknas finessen? För min del är jag lite tveksam till GPS vs blixt, jag kommer antagligen att använda och gilla GPS mer i framtiden, men vill jag lätta upp så går det snabbt med inbyggd blixt. Skulle jag köpa den nya K3 II så köper jag den nya kompaktblixten oxå, den måste vara bättre till upplättning och kan ju sitta på "jämnt", men saknar blixtstyrning. Jag fattar inte att dom utelämnade blixtstyrning, den kanske bara hade fördyrat blixten med en hundring och ökat vikten med 10-20gr. Men den GPS som jag brukar ha i blixtskon drar försumbart med ström (en R3a som går i 10 tals timmar), en inbyggd blixt drar en del.
 
http://www.imaging-resource.com/PRODS/pentax-k3-ii/FULLRES/K32hSLI00100_HR.HTM

HR läget är verkligen suveränt....så många detaljer om objektivet är bra!
Men jpg än så länge. De vanliga programmen för RAW ger inte HR än.

Ja, man blir imponerad. Jag blir sugen på HR, användbart till reproduktion, studio, arkitektur och kanske mest landskap för mig.
Silkypix har stöd för HR Jpeg nu och pentax gratis program (Silkypix) för K3 II har stöd för RAW.
 
Ja, man blir imponerad. Jag blir sugen på HR, användbart till reproduktion, studio, arkitektur och kanske mest landskap för mig.
Silkypix har stöd för HR Jpeg nu och pentax gratis program (Silkypix) för K3 II har stöd för RAW.

Det verkar som alla exponeringar i HR totalt tar 1.6-1.7 sekunder så mycket utomhus fungerar men knappast träd och hängbroar om det blåser.
 
ANNONS