Annons

Kamera på vift

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Jag har haft problem med en kamera. Vilken kamera är irrelevant men det är en Canon EOS50D.

Den är köpt i en fysiskt stor kedja och nu behövdes den repas.
Kameran är f.ö. en demoex.

Kameran skickades ned med företagspaket och enligt posten.se togs den emot av en anställd dagen efter.
I mitt brev belyste jag att det är extremt viktigt att kameran skickas direkt till intervision eller någon annan canon auktoriserad verkstad.
I brevet skrev jag också att kameran är ett arbetsverktyg.

Sedan efter tre hela veckor ringer dom och har frågor om min kamera.
Med andra ord är kameran kvar på affären!

En hel månad senare ringer intervision och meddelar att dom har kameran och att dom har frågor.

I dag är det 6 veckor sedan de har fått kameran och den stora kedjan påtalar att det är inte bra och att vi senare skall diskutera en "lösning"

Vad är en bra lösning/kompensation?

jag har förlorat en ex antal tusenlappar på förlorade jobb tack vare detta!
runt 10 000 kr.eller mer, svårt att säga egentligen.
 
Jag har haft problem med en kamera. Vilken kamera är irrelevant men det är en Canon EOS50D.

Den är köpt i en fysiskt stor kedja och nu behövdes den repas.
Kameran är f.ö. en demoex.

Kameran skickades ned med företagspaket och enligt posten.se togs den emot av en anställd dagen efter.
I mitt brev belyste jag att det är extremt viktigt att kameran skickas direkt till intervision eller någon annan canon auktoriserad verkstad.
I brevet skrev jag också att kameran är ett arbetsverktyg.

Sedan efter tre hela veckor ringer dom och har frågor om min kamera.
Med andra ord är kameran kvar på affären!

En hel månad senare ringer intervision och meddelar att dom har kameran och att dom har frågor.

I dag är det 6 veckor sedan de har fått kameran och den stora kedjan påtalar att det är inte bra och att vi senare skall diskutera en "lösning"

Vad är en bra lösning/kompensation?

jag har förlorat en ex antal tusenlappar på förlorade jobb tack vare detta!
runt 10 000 kr.eller mer, svårt att säga egentligen.

Det är såklart inte bra att du har varit utan kamera så länge men om du nu är så beroende av en kamera så borde du ha en backupkamera. Det kostar ju mindre än de tusenlappar du förlorat.

Du beskriver inte heller om du har varit i kontakt med butiken innan du skickade in din kamera men det är ju möjligt att de hade hänvisat dig till att skicka kameran direkt till verkstaden.

M
 
Inte för att vara elak men om du nu använder kameran i ditt jobb så borde du vid det här laget veta att backuphus är ett måste. Likaså som en bröllopsfotograf ALDRIG kommer med bara ett hus. Oturligt att det har gått långt tid vilket har drabbat dig en hel del.
 
Det är såklart inte bra att du har varit utan kamera så länge men om du nu är så beroende av en kamera så borde du ha en backupkamera. Det kostar ju mindre än de tusenlappar du förlorat.

Du beskriver inte heller om du har varit i kontakt med butiken innan du skickade in din kamera men det är ju möjligt att de hade hänvisat dig till att skicka kameran direkt till verkstaden.

M

Jag har varit i kontakt med dom flera gånger per telefon.
 
Jag har varit i kontakt med dom flera gånger per telefon.

Jo det förstod jag men jag menade alltså om du hade varit i kontakt med dem INNAN du skickade in kameran. Då borde de ha hänvisat dig direkt till verkstaden. Det hade sparat dem jobb och sparat dig tid. Eller insisterade du på att skicka kameran till dem?

Detta är inte menat som något påhopp på dig det är bara det att ibland så envisas folk med att returnera till stället där de har köpt saker istället för att använda de mycket smidigare och snabbare servicevägar som generalagenten har satt upp. I det läget så kan man ju bara hjälpa till enligt bästa förmåga och servicen kan ta lite längre tid men den tid som din kamera har varit iväg känns ju faktiskt på tok för lång även för det mest tillkrånglande fall.

M
 
Trist när sånt här händer.
Men jag kan för mitt liv inte förstå hur du kan ha haft ett sånt här tålamod!?
Jag hade aldrig låtit det gå så här lång tid.

Visst ska man kunna lita på det som sägs/lovas av de som säljer prylen... men som vanligt så prioriterar inte alla lika. Och funkar det inte gäller det att avbryta i tid.
 
Jo det förstod jag men jag menade alltså om du hade varit i kontakt med dem INNAN du skickade in kameran. Då borde de ha hänvisat dig direkt till verkstaden. Det hade sparat dem jobb och sparat dig tid. Eller insisterade du på att skicka kameran till dem?

Detta är inte menat som något påhopp på dig det är bara det att ibland så envisas folk med att returnera till stället där de har köpt saker istället för att använda de mycket smidigare och snabbare servicevägar som generalagenten har satt upp. I det läget så kan man ju bara hjälpa till enligt bästa förmåga och servicen kan ta lite längre tid men den tid som din kamera har varit iväg känns ju faktiskt på tok för lång även för det mest tillkrånglande fall.

M

enligt deras tyska regler så måste sakerna gå till dom först.
Sedan till anovo som kommer på att de inte kan repa för att anovo sedan sen skall skicka huset till intervision eller canon rcc eller en annan canon aukt. verkstad.

Det lutar åt 50% rabatt på ett hus, kanske en 5D MKII?
 
Trist när sånt här händer.
Men jag kan för mitt liv inte förstå hur du kan ha haft ett sånt här tålamod!?
Jag hade aldrig låtit det gå så här lång tid.

Visst ska man kunna lita på det som sägs/lovas av de som säljer prylen... men som vanligt så prioriterar inte alla lika. Och funkar det inte gäller det att avbryta i tid.

Jag brukar ryta till och brukar sällan ge mig.
Att jag skall få kompensation är helt klart!
 
Denna soppa verkar inte ta något slut.
Firman (jag väljer att inte namnge företaget än) har hört av sig via telefon och e-post där dom skall "ta reda på vad som hänt"

Detta vara ett par veckor sedan.
Till helgen är det 4 månader sedan kameran är på vift och nu är det uppenbart att jag kommer att ta till kanske rättsliga åtgärder.
Ta kontakt med en advokat ligger i mina tankegångar.

Hur ser ni på saken?
Inlägg som handlar om tålamod och att köpa flera hus är totalt irrelevant i detta ärende.
Varför skall jag ligga ute med ett extra hus då jag borde förutse företagets inkompetenta hantering av mitt ärende?
Visst, kunde jag spå framtid hade jag köpt 2 extra hus som bara ligger på hyllan, man vet ju aldrig eller?

Skadestånd, kompensation, goodwiill? Finns liknande händelser som ni varit med om. Hur har detta löst sig för er?

Klart är att summan kommer att ligga på ett femsiffrigt belopp.
 
Denna soppa verkar inte ta något slut.
Firman (jag väljer att inte namnge företaget än) har hört av sig via telefon och e-post där dom skall "ta reda på vad som hänt"

Detta vara ett par veckor sedan.
Till helgen är det 4 månader sedan kameran är på vift och nu är det uppenbart att jag kommer att ta till kanske rättsliga åtgärder.
Ta kontakt med en advokat ligger i mina tankegångar.

Hur ser ni på saken?
Inlägg som handlar om tålamod och att köpa flera hus är totalt irrelevant i detta ärende.
Varför skall jag ligga ute med ett extra hus då jag borde förutse företagets inkompetenta hantering av mitt ärende?
Visst, kunde jag spå framtid hade jag köpt 2 extra hus som bara ligger på hyllan, man vet ju aldrig eller?

Skadestånd, kompensation, goodwiill? Finns liknande händelser som ni varit med om. Hur har detta löst sig för er?

Klart är att summan kommer att ligga på ett femsiffrigt belopp.

Hej
Jag sökte upp Köplag(en) på nätet och kolla lite snabbt där, är inte advokat utan endast läskunnig... Så med risk för att framstå som en total idiot, så här har jag tolkat det!

Utgår ifrån att du har betalt kameran så att hålla inne betalningen lär inte vara ett alternativ?

Som jag förstår så kan du inte kräva ersättning för förlorad intäkt/vinst, om du inte kan visa att säljaren varit försummlig. Är dryga 4 mån försummligt???

Du kan kräva avhjälpande/omleverans i samband med att du reklamerar och säljaren får, om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, försöka avhjälpa felet. Är dryga 4 mån en väsentlig olägenhet??? Borde säljaren ha förstått att det skulle röra sig om en väsentlig olägenhet för dig om han visste att det skulle ta så lång tid???
Kan du i eftertid komma och kräva omleverans???

Avhjälpande/omleverans skall ske inom skälig tid och om så inte sker så får/kan du kräva prisavdrag/häva köpet. Är dryga 4 mån skälig tid???

Du kan också kräva skadestånd/ersättning men eftersom indirekta förluster inte ersätts så kan det omöjligen röra sig om stora belopp, utan bara dina direkta utägg för hantering av reklamation och uppföljning.

Jag tycker att du skall ta dig tid till ett möte med någon ansvarig person på butiken och prata igenom vad och hur ni skall lösa detta gemensamma problem. Du behöver ju inte ha fått kameran tillbaka, de måste ju kunna hantera detta ärende parallellt med själva reparationen. En advokat lär ju naturligtvis ge en juridiskt sett ok lösning men det är inte säkert att du är nöjd ändå, dyrt och förmodligen långsam handläggning.
Mitt förslag - häv köpet och köp ett nytt hus utan att acceptera något prisavdrag för ditt bruk av huset. När du sedan köper ditt nya hus gör det hos en butik där du kan låna ett likadant hus vid reklamationer/reparationer.
Lycka till.
Björn
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte läst alla inlägg utan bara ditt inlägg. Får jag gissa på att butikskedjan heter Inwarehouse? Jag hade problem med min kamera och lämnade in den innan garantin gick ut och dom skulle skicka den för service och sedan får jag kravbrev på att jag ska betala frakten till servicen på 1000:- annars skulle jag inte få ut min kamera. etc etc. massa problem var det och personer jag hade pratat med hade slutat, och jag vet inte allt som hände. Jag handlar aldrig mer genom den oseriösa firman.

/Jens
 
En liten passus

Tråkigt behöva komma med lite negativa saker, men eftersom hela upplägget är att köparen köpt kameran och lidit skada som näringsidkare, kan konsumentköplagen inte tillämpas utan som ovan sades gäller köplagen och det ingångna köpeavtalet. Köplagen mellan företag ser helt annorlunda ut än konsumentköplagen som är avsedd att skydda en privatkonsuments lägre kunnighet och resursläge. Jag rekommenderar att Du kontaktar en jurist och verkligen går igen Ditt rättsläge innan Du beslutar Dig föra talan mot försäljningsstället. En tvist mellen näringsidakare kan vara fritt fall och det finns inga konsumenträttsliga trygghetsnät att luta sig mot. Kolla hur Din företagsförsäkring ser ut.
 
ptja well humm

Denna soppa löste sig väl.

Det slutade med att tillverkaren efter mycket om och men och möte med olika personer resulterade i att jag får en valfri kamera av detta företag som tillverkar detta märke.

Det blev en 5DMKII

Jag är nöjd men firman som sålde min första kommer aldrig få mina pengar fler gånger.

Det lönar sig att vara envis tydligen.
 
Va skönt. Grattis och härligt för oss konsumenter att tillverkare i regel tänker ett steg längre när det gäller vård av sitt eget varumärke än detaljisten. Det lönar sig för det mesta att vara envis. Tack för att Du delar med Dig till oss andra.
 
Han fick en 5D MK II som kompensation som kostar nästan 3x mer än en 50D. Låter som en bra kompensation även om han fick kämpa hårt för den.
 
ANNONS