Annons

Kamerainställningar kvar på RAW filen i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny.H.

Aktiv medlem
Trixade lite med inställningarna i kameran (Fuji X-E4) för att testa hur JPEG filerna blev utan redigering. Till min förvåning så är justeringarna kvar i RAW filen efter import till Lightroom. Den vänstra bilden är tagen med kamerans standardinställningar, den högra med mina tweakade. Inställningarna är kvar även efter export av bilderna.

Nu funderar jag på om jag fått hjärnsläpp och missat något uppenbart eller gjort något galet vid import?
 

Bilagor

  • Skärmbild 2022-03-04 062228.jpg
    Skärmbild 2022-03-04 062228.jpg
    275.8 KB · Visningar: 20
Trixade lite med inställningarna i kameran (Fuji X-E4) för att testa hur JPEG filerna blev utan redigering. Till min förvåning så är justeringarna kvar i RAW filen efter import till Lightroom. Den vänstra bilden är tagen med kamerans standardinställningar, den högra med mina tweakade. Inställningarna är kvar även efter export av bilderna.

Nu funderar jag på om jag fått hjärnsläpp och missat något uppenbart eller gjort något galet vid import?
Ta det som en killgissning, vid import så kan man välja Adobe standard (vilket jag har) eller Kamerainställningar, kanske står denna på kamera?

Redigera > Inställningar > Förinställningar > Global. Om valet här ta med dina justeringar i kameran har jag ingen aning om, men du kan testa
 
Jag gissar lite också. Testa att byta namn på den ena filen innan import i ligtroom. Lr brukar betrakta filer med samma namn som samma bild har jag för mig.
I början (Lr3) laddade jag in både RAW- och jpg- versionen och det blev konstigt i lightroom.
 
Jag gissar lite också. Testa att byta namn på den ena filen innan import i ligtroom. Lr brukar betrakta filer med samma namn som samma bild har jag för mig.
I början (Lr3) laddade jag in både RAW- och jpg- versionen och det blev konstigt i lightroom.

Det är två unika bilder med olika filnamn. Den ena är tagen med Fujis standardinställning och den andra med en hemmasnickrad. Jag har bara importerat RAW filerna till Lightroom.
Jag ska testa att testa hur det blir om jag tar två bilder med olika förinställningar men raderar jpeg filerna innan import till LR.
 
ANNONS