Annons

Kameran förstör mina minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett vanligt SD 32gb Sandisk som jag köpte tillsammans med D800E hos Kameradoktorn. Så kompatibelt borde det vara. Och det funkar ju prima i kameran.

Jag ska prova med fler kort ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om problemet kvarstår. Förhoppningsvis är det bara knas med just det kortet och då får jag väl gå och byta det.

Om nån haft samma problem är jag idel öra!

Varför har du inte kollat att kortet stöds av kameran? Vilket Sandisk 32 kort är det?

Inte ens kameradoktorn är ofelbara :)

Köp en nytt kort på vägen hem i vilket fall.

Ett CF.
 
Att du kan titta på kortet i kameran betyder inte att biden är ok lagrad. Du tittar närmligen på en preview i kameran. Prova ett annat kort, det kostar inte så mycket och du bör väl ändå ha fler.

Ah... det är klart. Det tänkte jag inte på.
Får försöka rädda dessa bilder med någon sådan där mjukvara, även om det inte är några superviktiga bilder. Frågan är om man vill använda just det kortet igen efter denna fadäs även om man formaterar det och det funkar sen... Jag går nog och byter det (400 spänn är ändå 400 spänn).
 
Varför har du inte kollat att kortet stöds av kameran? Vilket Sandisk 32 kort är det?

Inte ens kameradoktorn är ofelbara :)

Köp en nytt kort på vägen hem i vilket fall.

Ett CF.

Jag köpte ett nytt CF också när jag köpte kameran. Sen har jag ju ett gäng gamla hemma, både CF och SD.

Det är Extreme 80 mb/s har jag för mig. Är inte helt säker dock. Kan vara 45an också.
 
En ytterligare fundering gällande din (Maries) minneskort. Jag har själv en D800 i kameraväskan och hade i början problem med att importera mina raw-filer eftersom formatet inte stöddes av den gamla versionen av Lightroom. Jag vill minnas att formatet också var helt obekant för min laptop, kan det vara så att din datorpark tillsammans med din mjukvara inte kan läsa raw-filerna och därmed anser att informationen på minneskortet är korrupt?
 
En ytterligare fundering gällande din (Maries) minneskort. Jag har själv en D800 i kameraväskan och hade i början problem med att importera mina raw-filer eftersom formatet inte stöddes av den gamla versionen av Lightroom. Jag vill minnas att formatet också var helt obekant för min laptop, kan det vara så att din datorpark tillsammans med din mjukvara inte kan läsa raw-filerna och därmed anser att informationen på minneskortet är korrupt?

Mycket intressant teori!
Det är ju väldigt möjligt att man faktiskt MÅSTE installera Nikons mjukvara för att datorn ska "förstå" filformatet.

Jag ska testa det omedelbart när jag kommer hem idag.
 
Har just köpt en ny D800E.

Har du någonsin fått det att fungera?

Hur för du över bilderna? Med Lighroom eller med utforskaren/findern eller någon annan programvara?

Att kortet inte skulle vara kompatibelt med din kamera kanske är möjligt (även om jag trodde att i princip alla moderna kort från de stora tillverkarna funkar med alla moderna kameror).

Men om det är kompatibilitetsproblem borde det ju inte yttra sig när du sätter kortet i datorn utan redan när du använder det i kameran. Tycker jag...

Felmeddelandet om att du bör formatera kortet, kommer det direkt från operativsystemet när du pluggar in kortet eller är det från programmet du använder när du försöker föra över filerna?
 
Mycket intressant teori!
Det är ju väldigt möjligt att man faktiskt MÅSTE installera Nikons mjukvara för att datorn ska "förstå" filformatet.

Jag ska testa det omedelbart när jag kommer hem idag.

Nej, för att kunna importera filer behöver du inte ha någon programvara. Windows kan hantera okända filformat även om windows inte kan göra något med filen.
 
Nej, för att kunna importera filer behöver du inte ha någon programvara. Windows kan hantera okända filformat även om windows inte kan göra något med filen.

Ja, så brukar det vara, men jag tänkte att formateringen jag gjorde på kortet i kameran kanske påverkade huruvida det är läsbart i Windows eller inte.
Det har aldrig varit problem med D700an at köra utan Nikonware, men jag tänkte att det kanske var något nytt påhitt för att få fler att använda Nikons egna program...
 
Ja, så brukar det vara, men jag tänkte att formateringen jag gjorde på kortet i kameran kanske påverkade huruvida det är läsbart i Windows eller inte.
Det har aldrig varit problem med D700an at köra utan Nikonware, men jag tänkte att det kanske var något nytt påhitt för att få fler att använda Nikons egna program...

Ur den synpunkten är det ingen skillnad mellan D700 och D800 (eller någon annan kamera över huvud taget). Dessutom tvivlar jag starkt på att kortet skulle vara ett problem för kameran, du har ett högst normalt kort.

Som jag frågade lite högre upp, kortläsarna (både den inbyggda och den externa), hur gamla är de? Jag har själv en sex-sju år gammal kortläsare som inte klarar några SDHC-kort (dvs SD kort på 4 GB eller större).

Och: Fungerar det om du använder CF-kort?
 
Har du någonsin fått det att fungera?

Hur för du över bilderna? Med Lighroom eller med utforskaren/findern eller någon annan programvara?

Felmeddelandet om att du bör formatera kortet, kommer det direkt från operativsystemet när du pluggar in kortet eller är det från programmet du använder när du försöker föra över filerna?

Nej, kameran är splitterny och det är de första bilderna som ligger på kortet. Kortet är också helt nytt. (ang. modell så har jag inte kortet här nu, men jag återkommer om det ikväll)

Jag för över bilderna via Lightroom.
Men i detta fall så kommer felmeddelandet om formateringen från windows när jag sätter i kortet (det tar dock en stund innan den hittar kortet), så jag kommer inte så långt som till Lightroom.
 
Som jag frågade lite högre upp, kortläsarna (både den inbyggda och den externa), hur gamla är de? Jag har själv en sex-sju år gammal kortläsare som inte klarar några SDHC-kort (dvs SD kort på 4 GB eller större).

Och: Fungerar det om du använder CF-kort?

Kortläsaren är väldigt tveksam om den funkar som den ska alltid, har fått den gratis via ett företag och den glappar ibland. Men den inbyggda siter i en två år gammal asus g74sx. Har även provat kortet (med den dåliga kortläsaren visserligen) på en stationär dator och fått samma meddelande.

Har inte testat CF-kortet ännu. Kommer att göra det när jag kommer hem, jag kommer även testa ett annat SD-kort
 
asus g74sx verkar klara SDHC-kort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=986157 men jag tror ändå du borde prova med en ny kortläsare som stödjer de nyaste SDHC korten bättre. (jag hade en läsare som stödjer SDHC men inte mina nya 95 MB/s-kort och inte heller mina nya CF UDMA 6(7)).

Det kan ju också vara nåt strul med drivrutinen i windows..
 
asus g74sx verkar klara SDHC-kort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=986157 men jag tror ändå du borde prova med en ny kortläsare som stödjer de nyaste SDHC korten bättre. (jag hade en läsare som stödjer SDHC men inte mina nya 95 MB/s-kort och inte heller mina nya CF UDMA 6(7)).

Det kan ju också vara nåt strul med drivrutinen i windows..

Ja, jag hoppas på något drivrutinrelaterat... Man blir ju lätt nervös över om det är kameran som orsakat detta på något sätt, även om det är mer troligt att det var fel på kortet från början.
 
Om du låter kortet sitta kvar i kameran och kopplar kameran direkt till datorn med USB-sladden, kan du då se bilderna i Lightrooms import?

Och jag antar att du har en Lightroom version som är modern nog för att stödja 800E...
 
Fick nästan motsvarande fenomen när jag bytte från Sandisk Extreme 45 mb/s till Extreme Pro 95 mb/s - det förra fungerar utmärkt i en en inte alltför ny Lexar-läsare men med det nya står den bara och tuggar. Men i min nyare Transcend-läsare fungerar även det nya som det skall. Det är alltså inte storleken som är problen - det gamla var på 32gb, det nya 16gb.
 
Sådär ja!

Det verkar vara så att laptopens kortläsare är för gammal (och inga nya drivrutiner verkar finnas). När kameran är direkt kopplad till datorn så fungerar nämligen kortet.
Inga problem heller med att jobba med bilderna i Lightroom.

Det ser ut som att jag får köpa en ny kortläsare. =)


Åter tack alla som hjälpt till!
 
ANNONS