Annons

"Klämstativ"

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett litet ministativ som man kan klämma fast på lämpliga föremål som då får agera stativben. Jag tänker mig något i stil med en kulled monterad på en tving eller kraftig klämma. Ett sådant kan man säkert knåpa ihop själv, men eftersom jag lindrigt sagt har tummen mitt i handen undrar jag om det finns någon liknande konstruktion färdig på marknaden...

mvh Janne
 

kuisma

Aktiv medlem
HAMA har en sådan pryl som fungerar som tving/kläm-stativ, tripod eller axelstöd, beroende på hur man skruvar ihop den. :)
 

macmolarin

Aktiv medlem
Jag köpte en liten kulled för två år sedan för att göra en liknande grej. Den ligger kvar och skräpar i en låda... Ska kanske hugga tag i det snart. Det bästa hade varit om man hittade en gamal "Gripex" för den har rätt funktion och går att svetsa i.
 

Staffan

Aktiv medlem
Titta i Manfrottos katalog, där finns det några varianter som nog är rejälare än Hamas.

/Staffan
 

kuisma

Aktiv medlem
Staffan skrev:
Titta i Manfrottos katalog, där finns det några varianter som nog är rejälare än Hamas.

/Staffan
HAMAs klämstativ är faktiskt inte så klent som man kan tro. Tripodfoten man kan skruva på, är däremot ruskigt skakig, och axelstödet klent och plastigt. Kulleden är helt i metall, själva tvingen i plats/metall/gummi och ganska kraftigt utförd.
 
ANNONS