Annons

Kodak Gold Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Rundcrantz

Aktiv medlem
Hej!

Har samlat på mig två rullar Kodak Gold Ultra (400) som jag dragit mig för att använda. Känns som en riktig "turistfilm", har fått för mig att den är rätt dålig - ligger det nåt i det eller är det bara fördomar? Är nybörjare på färgfotografering så jag vill helst inte att det ska falla på just filmen. Hämtade nyligen ut en rulle Fuji Superia 400 (exponerad efter 320) och var nöjd. Kan jag hoppas på lika bra resultat med Gold?

Tack på förhand från en färgblind Erik!
 
Haha, galet, jag är i precis samma situation. Vet inte riktigt var jag har fått dem ifrån, men nån gång måste de ju användas!
 
Hehe, kul!

Läste precis två sågningar av filmen här på sidan bland recensionerna. Inte särskilt uppmuntrande. Dålig skärpa och störande korn tydligen.

Ingen som har nåt snällt att säga om denna stackars film?
 
Superian är nog bättre. Jag har bara kört någon rulle Ultra Gold och fann ingen anledning att svika Fuji. Exponerar du Superia efter 320 krymper kornet, kontrasten ökar lite och färgerna blir förstärkta. 800:an är ännu bättre i förhållande till sitt ISO-tal. Jag kör hellre Superia 800 efter 4-500 med möjlighet att vrida upp igen när det krävs, än 400:an efter dess nominella 400 ISO. Den höga kontrasten stör mig dock fortfarande på maskinkopior. Kan man välja lämpligt papper och få bra manuella kopior behöver det inte vara ett problem dock. Eller om man behöver biffa upp kontrasten pga väder eller liknande. I solsken brukar jag ta ner kontrasten med NPH efter 250. Reala fungerar nästan alltid!

Gör som jag, ge filmen till din mamma! ;-)

/Pontus
 
Använd rullarna och granska resultatet. Det viktigaste är nog ändå att man samlar på sig erfarenhet och det får man genom att ta mycket bilder. Det gäller i synnerhet för oss nybörjare.

/ Hasse
 
var kommer alla dessa Gold-rullar ifrån? jag har oxå två liggande hemma som jag drar mig för att använda!
 
Anledningen till att jag inte använder Kodak Gold är solnedgången.

Spelar ingen roll om man fotar bröllop, barn eller skidåkning med klarblå himmel mitt på dagen så får filmen en känsla av solnedgång.

Man kan framkalla lite Goldkänsla mha Ektachrome 100SW också. Den testade jag bara en gg.
 
Honkamaa skrev:
var kommer alla dessa Gold-rullar ifrån? jag har oxå två liggande hemma som jag drar mig för att använda!

Min gissning är att de kommer som returfilm från något postorderlabb där du fick välja mellan labbets egen film som passar den genomsnittlige fotografen där, och Kodak Gold Ultra.
 
Jag använde några såna rullar förra sommaren då jag började fota. Minns jag rätt så var det Kodapost som skickade med dem vid framkallning. Så bra var de inte och jag skulle inte använda dem idag när jag hittat bättre filmer. Använder iof inte kodapost heller. Bifogar ett exempel fotat med Kodak Gold Ultra. Den är som sagt inte bäst av filmer direkt men förmodligen inte sämst heller..
 

Bilagor

  • p.jpg
    p.jpg
    44.8 KB · Visningar: 436
Hej!

En liten fråga på ovanstående.

När ni skriver att ni använder 400 & exponerar efter 320 resp. 800 efter 400 osv. hur gör ni då när man lämnar in den för framkallning? Måste man säga till vad man exponerat efter för att den skall bli rätt framkallad?

Hur blir det om man blandar exponeringsinställningar på samma film?

/Tommy
 
När ni skriver att ni använder 400 & exponerar efter 320 resp. 800 efter 400 osv. hur gör ni då när man lämnar in den för framkallning? Måste man säga till vad man exponerat efter för att den skall bli rätt framkallad?

Att man överexponerar i det här fallet syftar bara till att få ut det bästa av filmens egenskaper. Alltså inte samma sak som att pressa film. Min Superia 400 exponerad efter 320 lämnade jag in som vanligt och en 800 exponerad efter 500 bör fungera likadant.
Om du tex. kör en 800-film med kameran inställd på 500 har du ju "råd" att vid dåligt ljus underexponera nästan ett steg. Filmen utlovar ju egenskaper för 800 ISO men för optimalt korn och färg bör den överexponeras, om jag nu förstått det hela rätt.
 
Men om man har blandat och vill att alla ska bli bra vid framkallningen ska man då be de köra varje neg separat eller?

Per-Olof Nordin
 
Menar du att framkalla varje neg för sig eller varje bild för sig?

Neg. är inte möjligt för 35 film.
Då får du börja med bladfilm och storformatare.
 
jaha, så det är alltså ingen större ide att exponera bilderna i en film efter olika iso och tro att det ska bli bra senare...

Per-Olof Nordin
 
Alldeles riktigt och även om det vore möjligt.
Hur ska de veta vilka rutor som är exponerade efter vad och var börjar första rutan?
 
ANNONS