Annons

Kodak Technical Pan film

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
Finns det ngn som har erfarenhet av denna film? Jag har läst att om man använder "rätt" framkallare så kan man få extrem upplösning etc, va e det för framkallare då?
Ngn som vet?

Bästa hälsn/ Jim

http://www.jhphotoart.net
 

eatfrog

Aktiv medlem
Kodak har slutat tillverka Tech Pan.
Hög upplösning har den i alla tillverkare, problemet är att den får extrem kontrast i vanlig framkallning.

Kodak har en egen framkallare för TP som heter Technidol som man kan använda för att få ner kontrasten (om jag förstod det rätt) som är till Tech. Pan, men jag vet inte om den går att få tag på längre.
Rodinal som är rejält utspätt fungerar också har jag hört, 1+300 eller så.

/Henri
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
Slutat tillverka?

OK, då köpte jag en av dom sista rullarna idag då :) på scandinavian photo i mölndal.

Och jag tror jag såg några förpackningar technidol också. Men oki, jag ska prova o se hur det blir
/ JIm
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Vad gäller framkallare så har jag fått bra resultat i Paterson Acutol spädd enligt anvisning på "massive dev chart" (kommer inte ihåg URL:en nu...)
Eller om det vad Kodak som hade en tabell över spädning för Tech Pan med andras framkallare?

Dock har jag bara kört en rulle.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jepp, det var ett bra tag sen dessutom. Snart ett år sen.

Här är lite citat från Tech Pub'en:

(http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/p255/p255.jhtml)

"These films produce high-quality pictorial negatives when processed in KODAK TECHNIDOL Liquid. (See "PROCESSING".) Conventional developers generally produce contrast too high for normal pictorial photography. Process the film according to the instructions for KODAK TECHNIDOL Liquid Developer."

"Technical Pan Film has reasonably uniform spectral sensitivity at all visible wavelengths out to 690 nanometres (nm). Because of this extended red sensitivity, red areas and flesh tones may appear lighter than they would with conventional black-and-white films. This is often an advantage. For example, it helps conceal some skin blemishes and often adds a pleasing luminous quality to skin tones. (This effect is less evident in portraits made in the shade outdoors, because there is less red light present.)"

Vore kul att prova filmen, men den är förbannat dyr, behöver specialframkallare och, ptja, jag behöver inte dendär extrema upplösningsförmågan egentligen. Ska prova en rulle Gigabitfilm under sommaren och se om det är nåt att ha. ;-)

/Henri
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
Hmm

Där ser man! Tråkigt för dom som gillar den filmen, men jag ska köra lite landskap o se om den e ngt att ha. Kul o prova nya grejor!
/ JIM
 

eatfrog

Aktiv medlem
Finns en del alternativ iaf, Efke 25, Maco har några filmsorter som är lite åt det håller också vad jag förstår.
Tmax100 är juh väldigt finkornig också.

Synd att dom slutade göra APX25 bara. Har 9st i frysen, var en jäkla fin film det också.

Nåja, ska vända vidare på min burk med ett par APX100 och D76. ;-)

/Henri
 

rideg

Avslutat medlemskap
Jag tog några rullar för länge sedan och fick dom perfekt framkallade. Skärpan är utan motstycke och bilderna är i princip kornfria.
 
ANNONS