Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)

Virre

Aktiv medlem
mer argument för http://www.utilikilts.com m.ao

-----------------

Och till tråd-ämnet eller ungefärligt det åtminstone.

Var hos min syster i förra veckan, hade med min 500D med nifty-fifty på, syrran ville låna den och för sent insåg jag de två problemen (jag han byta läge från M åtminstone), objektiv inställt på manuellt fokus och fast. Syrran vrider på fokus ringen lite, "hur zoomar man"... jag förklarar lite lätt och får samma fråga igen. Påpekar att hon har fötter. (Alltihop på ett småsnällt sätt)

Sen läste jag en liknande tråd som den här på något annat forum och skulle förklara det roliga med missuppfattningarna om fasta objektiv för en kollega. Så jag ger henne min kamera med återigen min nifty-fifty på. För sent inser jag dock problemet där... den kollegan är kraftigt synskaddad. Har ingen anning om hur mycket hon såg men det var inte en praktisk metod att förklara med.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
"Vilken tidning jobbar du på?"
är nog vanligaste frågan/kommentaren jag får av okända.

EOS 7D, 24-70 f/2.8 L, manchesterbyxor och Fjällrävenjacka är den utstyrsel som föranleder kommentaren.


På jobbet frågar de istället "har du tagit någon (bra) bild idag".
Jag har med mig kameran varje dag, fast jag jobbar på kontor.


Petter ...
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, en urtjatad kommentar vid det här laget är "har du tagit någon ny bra bild på sistone?".
Lite kul kommentar fick jag från en släkting när jag fotograferade på min morfars 85års-fest. Körde Sv/vit med underexponering, hårdare kontrast och högt ISO (lite brus tack) för att fånga stämningen bland alla gamlingar :) Kommentaren när jag visade resultatet löd: "Tar den bara svartvita bilder?". Kändes dock inte lönt att förklara att jag fotograferade i RAW och kunde ändra det i efterhand om jag ville =)
 

oyegie

Aktiv medlem
Fotar du fåglar har jag hört en gång av en gubbe när jag var ute på Näsby fält,kameran var en Cowa super 66 med 85/2.8 och ett trästativ.
I fall jag skulle göra det hade jag nog använt en mer lämplig kamera och glugg för det.
Min mormor som har en digitalkamera brukar säga att hon ska "framkalla" sina bilder dvs få papperskopior på dem.
 

David2799

Aktiv medlem
Vi var i Las Vegas i somras och en kille kommer fram och frågar om jag kan ta ett kort på honom och tjejen. Han lämnar över en Sony kompakt och tjejen börjar ge mig instruktioner om kameran, varpå killen säger "that guy has got a $1.000 camera over his shoulder, he knows what he is doing".

Reflektion 1: min 6d med 24-105 är tydligen rätt diskret eftersom den kostar typ 2,5 ggr så mycket.
Reflektion 2: kompakter skiljer sig en hel del från systemkameror.. Hoppas de blev nöjda.. För jag fattade verkligen inte alls vad jag höll på med
 

Vassius

Aktiv medlem
Jag fotade frugan med min gamla Canon AE-1, och en äldre herrbekant erbjöd sig att fota oss tillsammans. Jag räckte fram kameran och instruerade lite, varpå han glatt utbrast "Jaha, det är en _riktig_ kamera!"
 

rue

Aktiv medlem
Japansk reaktion.

Min sambo och jag reste på MC ner till Berlin för ett antal år sedan. Vi stannade till på den kända 17 juni gatan för att bl.a. fotografera monumentet "Sowjetisches Ehrenmal Tiergarten", vilket är ett gigantiskt minnesmonument över stupade soldater från Röda armen. Strax bakom vår MC parkerade ett par japanregistrerade turistbussar och jag försökte då hastigt ta mig över gatan för att ha fri sikt mot monumentet innan man blir omringad av en klunga turister. Jag vevade hastigt fram ett antal rutor men några turister kom aldrig. Då man vände sig om såg jag till min förvåning att de i stället hade omringat min fullpackade JAPANSKA hoj vilket tilldrog sig all uppmärksamhet. Sambon stod bredvid och ryckte på axlarna. Chauffören i den främre bussen såg lite besviken ut då min MC var mer intressant än "hans" monument. Men då jag närmade mig klungan hördes ett glatt utrop och intresset var nu något helt annat: en "bladare" vilken jag bar på magen. Nu var det jag, eller rättare sagt, min kamera som tilldrog sig intresset. Chauffören lutade nu huvudet mot den gigantiska ratten och såg uppgiven ut. Nu blixtrade det lite var stans från digitaliserade zoom-kompakter från klungan och jag insåg att man var en något udda figur som bar på en analog klumpig kamera med vev.. Och "tjattret" (fattade nada) tilltog ännu mer när man packade ner kameran i tankväskan. "Varför inte en liten digitalkompakt" övertygade jag mig själv att de säker utropade på japanska. När vi körde därifrån stod de fortfarande och diskuterade/pekade/skrattade åt vårt håll och monumentet existerade inte. Vi borde fått betalt!
Efter den resan har det blivit digitalt. /L
 
ANNONS