Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommit över en gammal 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Serganten

Aktiv medlem
Har en Nikon d300s och har nu kommit över en icke AI konverterad 50mm 1.4

Pratat med Lasses kamera service och det skulle kosta 450 kr och få den konverterad, så min fråga är helt enkelt; är det värt det? Eller ska man spara pengarna och lägga på ett nyare objektiv?

Saknar ju AF men tänkte att man kan använda den till landskap, porträtt mm. Enligt utsago ska det var väldigt skarp


Så ytterligare en fråga som kanske hamnar under fel rubrik men jag tar den ändå
Har även kommit över en Nikon SB 3 blixt. För skojs skull är det något som går att använda? Tips på inställningar i D300an för att få den att fungera måttligt?

Tack på förhand
 
Ja, det är värt det. Jag har ett 50/1.2....och 1.4:an står inte långt efter. Klart värt konverteringskostnaden. Håll hårt i den gluggen, den kommer ge dej fina porträtt, fin kontrast och mycket bra skärpa.
 
Ja köpte du gluggen för under 300 spänn så är det värt konverteringen. Det är en SKITbra glugg.

Jag tror du borde kunna köra i AV läget, alltså bländarförval med den gluggen. Sen väljer du mellan bländare 1,4 - 2,5 och fotar på! Ibland kan det krävas att du bländar ner så långt som till 2.8 i starkt solljus.. men oftast inte. :)
 
Härligt att höra! betalade faktiskt ingenting för den, fick den...

Då ska jag skicka in den direkt imorgon, fick faktiskt ett objektiv till som jag är mer skeptisk till som är en piratkopia till Nikon. AUTO Panagor TELE ZOOM Lens 1:3.8 85-205mm. Har fotat en del analogt med den och producerat helt okey bilder. Mer vad tror ni om att få den AI konverterad också? Eller den ger ingenting till den digitala tekniken?
 
Titta nogrant på alla linserna, jag har haft 2st sådanna och det ena hade rätt mycket svamp på insidan av linserna. Det är ingen höjdare.
Dom är dessutom rejält mycket mjukare och sämmre på allt än ett nytt AF-S 50mm f1.4 fast fortfarande helt ok.
På min D70 gick det bara att fota i M-läget med det och på D700 fungerade A-läget också.

/Karl
 
Om du inte har tummen mitt i handen så dräller det av instruktioner för AI-konvertering på nätet. Det enda du behöver är en skruvmejsel för att lossa bajonetten och en metallfil av lagom (liten) storlek för att fila bort lite från bländarringen, när du lossat den från objektivet. Blir det fel så var det ändå gratis och du kan säkert hitta en AI-bländarring för de 450:- som konverteringen kostar.

Angående Karls inlägg ovan så är givetvis ett 50/1,4 AF-S skarpare, men det ger ju inte nödvändigtvis trevligare bilder för det. De äldre normalobjektiven har ofta en enklare antireflexbehandling som jag faktiskt kan föredra i vissa fall. Istället för bjärt färgade "blobbar" i motljus, så kan man få mycket snygg linsöverstrålning. Dessutom är det mycket trevligare att hantera ett objektiv av metall:)

Själv hade jag ett tag ett 55/1,2 från före-AI-tiden som jag idag kan ångra lite att jag sålde. Visst är det "sämre" än många modernare normaler, men ack så trevligt just därför. För detta gav jag oerhörda 600:-.
 
Då har man fått hem 50mm efter konverteringen och så här långt kan jag bara säga positiva saker om den. Med andra ord den levererar kanonfina bilder! Det ända negativa är att det är lite svårt att fokusera rätt då sökaren på D300an inte är den ljusaste... Men det går och framför allt med live view så funkar det jättebra.
 
Har en Nikon d300s och har nu kommit över en icke AI konverterad 50mm 1.4

Pratat med Lasses kamera service och det skulle kosta 450 kr och få den konverterad, så min fråga är helt enkelt; är det värt det? Eller ska man spara pengarna och lägga på ett nyare objektiv?

Saknar ju AF men tänkte att man kan använda den till landskap, porträtt mm. Enligt utsago ska det var väldigt skarp


Så ytterligare en fråga som kanske hamnar under fel rubrik men jag tar den ändå
Har även kommit över en Nikon SB 3 blixt. För skojs skull är det något som går att använda? Tips på inställningar i D300an för att få den att fungera måttligt?

Tack på förhand

Skicka det till mig så kan jag fixa det för en hundring + portokostnader!
 
ANNONS