** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konkreta tips om digitala projektorer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Nej, jag har inga tips att komma med, däremot vore jag glad att få några.

Projektorn ska användas till bildvisningar, ej film.

Helst en DPL-projektor (XGA 1024x768 räcker nog), även om Canons XEED-modeller (LCOS) vore bättre, om än för dyra.

Budgeten ligger på runt 10000 riksdaler, eventuellt några tusenlappar till.

Har spanat runt på pricerunner och liknande sajter men blir bara mer och mer insnärjd i den mängd projektorer som finns på marknaden.

Så har ni erfarenheter att dela med er av - skriv gärna en rad eller två.
 
Jag var lite otydlig:)

Projektorn ska vara mobil, men den behöver inte vara en riktig lättviktare.

Minst 2000 lumens, för möjlighet att jobba i mer upplysta rum.

Avstånd till duk - både från projektor och publik - varierar. Men jag har insett att en 1024x768 är min prisklass.
 
Man brukar dela in projektorer i 2 segment, Kontor eller film.

Kontors projektorerna är inte så snabba på uppdateringar men har starkare lapmpor för att kunna visa Poverpoint i ljusa lokaler.

Filmprojarna är snabbare på uppdateringar men kräver oftast mörklagda lokaler.

// Fredrik
 
Kontorsprojektorerna brukar prioritera ljusstyrka framför korrekta färger. Fast med kraven på ljus miljö och minst 2000lumens så går nog hemmabio projektornerna bort helt.

Lensshift är en väldigt trevlig funktion om projektorn ska flyttas ofta.

Problemet med ljusare miljö är att det kostar väldigt mycket att få bra bild.

Bra projektor och högkontrastduk kostar betydligt mer än billig projektor och enkel mörkläggning, resultatet blir likvärdigt.
 
Jag är väldigt nöjd med min Epson EMP-TW700

Denna projektor fick även bra betyg i tidningen Foto.

Jag har bara använt denna projektor för bildvisning. Upplösningen 1280/720 d.v.s. bredbild kräver, ju lite anpassning av bilderna för att utnyttja hela bildytan. Jag tror dock att detta är framtiden.
 
fredrikru skrev:
Man brukar dela in projektorer i 2 segment, Kontor eller film.

Kontors projektorerna är inte så snabba på uppdateringar men har starkare lapmpor för att kunna visa Poverpoint i ljusa lokaler.

Filmprojarna är snabbare på uppdateringar men kräver oftast mörklagda lokaler.

// Fredrik

Det bästa vore ju det bästa av två världar, snabb uppdatering för mer avancerade bildspel men ändå möjlighet att få fram en klart godkänd bild i en inte helt nedsläckt lokal.
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Kontorsprojektorerna brukar prioritera ljusstyrka framför korrekta färger. Fast med kraven på ljus miljö och minst 2000lumens så går nog hemmabio projektornerna bort helt.

Lensshift är en väldigt trevlig funktion om projektorn ska flyttas ofta.

Problemet med ljusare miljö är att det kostar väldigt mycket att få bra bild.

Bra projektor och högkontrastduk kostar betydligt mer än billig projektor och enkel mörkläggning, resultatet blir likvärdigt.

Ju mer man lär sig desto mer komplicerat blir det:-/

Men är det som så, att kontorsprojektorerna generellt prioriterar bort en korrekt färgåtergivning? Lite färginställningar, både automatiskt och manuellt borde väl vara standard.
En kostnadsfråga antagligen - You get what you pay for.

Tanken är, iaf något jag eftersträvar, att hålla föredragen i så mörka/nedsläckta rum som möjligt.
 
thansen skrev:
Jag är väldigt nöjd med min Epson EMP-TW700

Denna projektor fick även bra betyg i tidningen Foto.

Jag har bara använt denna projektor för bildvisning. Upplösningen 1280/720 d.v.s. bredbild kräver, ju lite anpassning av bilderna för att utnyttja hela bildytan. Jag tror dock att detta är framtiden.

Epsonen verkar onekligen bra, dock är det inte en dlp - som jag riktar in mig mot - men övertyga mig gärna om motsatsen:)

Visst, för liggande bilder kan widescreenformatet se riktigt bra ut men stående bilder blir märkliga. Nu antar jag att man kan behålla originalformatet, 3/2, och lägga på canvas för att få den mest optimala upplösningen, eller hur anpassar du dina bilder för widescreenformatet?

Visserligen är 1024x768 inte "korrekt" format för systemkamerornas sensorer, så lite beskärning eller dyl sker ju även här.
 
Jan vdV skrev:
Epsonen verkar onekligen bra, dock är det inte en dlp - som jag riktar in mig mot - men övertyga mig gärna om motsatsen:)

Visst, för liggande bilder kan widescreenformatet se riktigt bra ut men stående bilder blir märkliga. Nu antar jag att man kan behålla originalformatet, 3/2, och lägga på canvas för att få den mest optimala upplösningen, eller hur anpassar du dina bilder för widescreenformatet?

Visserligen är 1024x768 inte "korrekt" format för systemkamerornas sensorer, så lite beskärning eller dyl sker ju även här.

Utan att vara någon expert så tror jag att LCD-tekniken har utvecklats snabbt de senaste åren och en del av DLP-teknikens fördelar historisk (bl.a. bra svärta och mindre synligt raster) klarar även de senaste LCD-erna. Epson ligger i framkant och leverera LCD-enheter till en del andra tillverkare.

Ang. bildformat så hade jag väl önskat mig 3/2-format med hög upplösning. Att jag tror att "bredbild" är "framtiden" beror på att den stora målgruppen för denna typ av projektorer är hemmabioanvändare som ju kräver "bredbild" och antagligen medför detta bästa pris/prestanda för just denna typ av projektorer. Mycket riktigt så ser "stående bilder" tråkigt ut och får ju även förhållandevis låg upplösning (få pixlar på höjden jämfört med t.ex. en diabild - projektorerna skulle ju kunna vrida LCD-enheten 90˚ när stående bilder visas ☺ )

När jag anpassar bilderna så beskär jag den oftast så att de fyller ut hela ytan (bredden). Blir ju lite panorama över det vilket ju var väldigt jobbigt/dyrt att få till med diaprojektorer. För bilder som inte fyller ut hela ytan använder jag svart bakgrund som faktiskt blir hyfsat osynlig.

Jag har gjort några bildspel m.h.a. Microsoft PowerPoint som kanske inte är bäst lämpat för bildvisning men jag har inte funnit något riktigt bra och billigt alternativ som stöder manuell bildmatning som jag vill ha när jag talar till bilderna.

Inte ens ett så känt program som ProShow från Photodex klarar detta i Standard eller Guld-versionen. Se översikt här

Är det någon som känner till något annat bra billigt program som klarar det?
 
Jan vdV skrev:
Det bästa vore ju det bästa av två världar, snabb uppdatering för mer avancerade bildspel men ändå möjlighet att få fram en klart godkänd bild i en inte helt nedsläckt lokal.

Det stämmer. Men då är det en annan prislapp :(

Sen är det DLP (Texas Instrument) & LCD som är dom 2 konkurrerande teknikerna.

Men utvecklingen går snuskigt fort. Förra året så fick man en 576P proj för runt 10.000 och nu börjar 720p proj för samma prislapp (bio projar).

Hadde en kollega som köpte en svindyr Yamaha proj (runt 70.000kr) och den gick bra förutom att lampan höll i 1000 timmar och kostar 7000kr....Sen hadde han inte råd att titta på tv med projen..
 
Nä, proshow kan mycket men att manuellt mata fram bilderna verkar det inte kunna, konstigt nog kan tyckas. Jag försöker hitta alternativa vägar (använda paus i ett färdigt spel, för prat)för att komma runt problemet då programmet har mycket gott i sig. Tydligen kan man använda sig av en programmerbar trådlös kontroll. Läs svaret jag fick av photodex nedan:

Thanks for contacting Photodex.


Proshow Gold and Producer are not designed to have shows controlled by a
wireless presenter. Mouse clicks are not set up to start and stop the
show. You would need to check to see if that wireless presenter remote
has the option of binding keys. You would then need to program one of
the keys to emulate the 'spacebar' button. Otherwise, you will not be
able to 'pause' your slide shows.


Please let me know if you need further assistance or have additional
questions.

Sincerely,

John Lee
Photodex Corporation
http://www.photodex.com


Lcd eller dpl, ja, det kanske är hugget som stucket för att slita på ett slitet uttryck. Det
största "problemet" är i mitt tycke de annorlunda proportionerna som kräver beskärning eller ej optimerad storlek på bilderna. Ofta (iaf är det min strävan) har man ju en färdig komposition i sökaren så helst vill man undvika att sätta kniven i bilden.

En fråga om power pointbildspel:

De gånger du växlar mellan stående och liggande bilder, använder du dig av hyperlänkar mellan två olika bildspel (stående och liggande bilder) eller går det att arbeta sig runt det "problemet"?
 
Jan vdV skrev:
En fråga om power pointbildspel:

De gånger du växlar mellan stående och liggande bilder, använder du dig av hyperlänkar mellan två olika bildspel (stående och liggande bilder) eller går det att arbeta sig runt det "problemet"?

Jag ställer in Page Setup i Landscape mode (ursäkta Engelskan - jag kör alla program i Engelsk version av gammal vana från jobbet) sedan fyller helt enkelt inte stående bilder ut i sidled. Jag fixar alltid bilderna i PS och för att framtidssäkra jobbet har jag utgått från 1920/1080 storleken. Blir ju inte optimalt med projektorn jag har idag men tycker inte att det märks så mycket. Fördelen är ju att jag slipper göra om jobbet i framtiden när jag skaffar en bättre projektor. Jag lärde mig att det är viktigt att ställa in sidformatet (bredd/höjd-förhållandet skall stämma med projektorn man tänker använda) i PowerPoint innan man börjar lägga in bilderna.

Sedan utnyttjar jag en del av alla möjligheter som finns i PowerPoint dock utan att överdriva. Man måste t.ex. inte använda alla varianter av bildövergångar som finns ☺

Men att t.ex. ibland lägga in en mindre karta ovanpå en bild och låta en pil markera var man är tycker jag bara hjälper till att göra presentationen tydlig.

Länkar till en del läsvärt i ämnet:
Photo.net Digital Darkroom Forum - Projection

Preparing images for Powerpoint presentations

How to Prepare Images for Electronic Presentation
 
Bra länkar som rätade ut ett och annat frågetecken, tack för dem Tomas.

Efter några dagars intensivt surfande och meckande med mina bilder i CS, har jag kommit fram till att 1280x720 passar mig bättre än 4:3-formatet 1024x768 ger. Hellre kapar jag de liggande bilderna - som är klart flest till antalet - på höjden än på bredden. Visst, man förlorar lite pixlar på de stående bilderna med skillnaden mellan 768 och 720 pixlar är klart försumbar.

Men en ny fråga uppstod ju iom detta. Widescreenformatet recenseras enbart efter hemmabioanvändande, men Epson EMP TW-700 har ju fått fina recensioner (som Tomas nämnde) Även Panasonics PT-AX100E har ju fått lysande recensioner, speciellt för den prisklassen. Den sistnämnda stoltserar ju också med 2000 lumen.

Dock står det ingenstans hur den lämpar sig för stillbilder, kanske beroende på formatet.
Är det någon som har några synpunkter?
 
ANNONS