** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Även hela gallerier?

Skulle man kunna göra så att man kan lägga in ett helt album som en enhet i konstpoolen. Ibland är det några bilder som tillsammans bildar en helhet.

Är det här konst? Visa album - Respekt
 

Graal

Avslutat medlemskap
EwaM skrev:
Främst skulle jag önska en konst/art pool för diskussion, men under begreppet konst, inte "bara" allmän diskussion- som även det är intressant, men dock ett ännu vidare begrepp.
Konstbilddiskussion kan väl knappast vara ett vidare begrepp än allmän bilddiskussion?
 

Graal

Avslutat medlemskap
EwaM skrev:
Jag vet många här på fotosidan som definitivt är konstnärer med kameran och ofta har ett djupare budskap i sina bilder. Fotografer som det verkligen är värt att diskutera budskap å tankar med.
DESSUTOM har vi ju en del abstrakta bilder i form av oskärpa, färgexplosioner, ja allt möjligt som skulle behöva en egen pool....
Detta är iallafall mina tankar om saken.....:)
Om bilden har ett djupare budskap är det alltså ett konstfotografi? Och om den är abstrakt med oskärpa, färgexpolosion etc?

Frågar eftersom jag är nyfiken på vad som anses som konst. Håller med om att många här är stora konstnärer. Andra mindre begåvade/erfarna sådana. Vissa anser själva att de är konstfotografer. Andra vill inte bli sammanblandade med konst, även om de gör bilder som är konst. Konst är ett otroligt svårt begrepp och personligen vill jag inte skilja på konstfotografi och övrig fotografi. Allt kan vara konst. Därför mina "provocerande" frågor och undringar.

Ska den sk.konstfotografin särskiljas i en speciell pool verkar det lite högfärdigt som jag ser det. Varför kan man inte diskutera alla bilder i bildddikussionspoolen? Blir för mycket pooler av samma typ annars. Möjligtvis kan man ha en pool för diskussion av flera bilder som enhet eftersom bilder ofta fungerar bättre i grupp eller som utställning. Men en särskild pool för sk. "konstfotografier" är i mina ögon inte så lyckat.
 
Senast ändrad:

EwaM

Medlem
ewamaria rönnbäck (EwaM) skrev:
Främst skulle jag önska en konst/art pool för diskussion, men under begreppet konst, inte "bara" allmän diskussion- som även det är intressant, men dock ett ännu vidare begrepp.

Graal skrev:
Konstbilddiskussion kan väl knappast vara ett vidare begrepp än allmän bilddiskussion?
Jag kanske var otydlig i min formulering: Jag anser att ALLMÄN bilddiskussion är bredare, inte konst-diskussionerna :)


Sen tycker jag inte alls att du på något sätt är "provocerande" i dina frågor, det är istället intressant med olika åsikter.

MEN jag kan inte hålla med om att en konstpool på något sätt skulle vara "högfärdigt", det är ju som om ngn skulle anse att det är "högfärdigt" att jag tar bilder av min dotter och lägger i pool för bättre barnfotografier?

Som jag sa tidigare: Konst är ett vitt begrepp. Sen har jag svårt att säga att vissa är sämre konstnärer- finns det dålig konst? Kanske, dvs, det finns konst som i MINA ögon är bättre eller sämre- men vem är jag att bedöma vad om är dåligt? Jag kan bara bedöma vad JAG tycker om...?...eller? *tolkningsfråga?*

Bertäffande om det är mer eller mindre konst med fler bilder i en serie eller en ensam bild- det är inte min sak att bedöma. Jag tycker dock att det är en intressant idé att skapa bildserier som antingen "bara" hör ihop eller berättar ngt genom sin "gemensamhet"

Kanske en "berättarpool" för bildserier vore ngt? ;-) intressant- absolut!

Avslutningsvis så undrar jag varför du är rädd för att det blir "för mycket pooler?" Är inte det upp till oss alla att diskutera oss fram till vad vi vill ha/önskar? Jag har lagt fram min önskan, grundat på ett intresse för konst och konstdiskussion. Sen är det inte alls säkert att jag har speciellt mycket alster själv att lägga in i denna pool, eftersom jag själv inte är ngn konstfotograf utan arbetar mest med färg o pensel.:) foto är relativt nytt för mig.

Men mitt intresse är stort, och fotokonstnärer finns det gott om här, flertalet för jag själv redan diskussioner med- och jag anser inte att ngn av dem är speciellt "högfärdig" snarare är det nog så, att det finns många som skulle vilja lägga sina bilder i en konstpool, men inte skulle våga, efter den "typen av åsikt" att man måste vara högfärdig, det skapar rädsla för att inte "duga" i en konstpool...:-(

"Konstnär är den som vill berätta ngt med sitt skapande....även om det den vill berätta bara är tomhet..." /ewamaria
 

EwaM

Medlem
Re: Även hela gallerier?

PerFogelberg skrev:
Skulle man kunna göra så att man kan lägga in ett helt album som en enhet i konstpoolen. Ibland är det några bilder som tillsammans bildar en helhet.

Är det här konst? Visa album - Respekt

Jag tycker absolut att idén med bildserier skulle kunna få en pool. Varför inte en egen, en typ av "bildberättelser"? men visst,varför inte även i en konst pool om fotografen anser det passande, eller i diskussionspoolen om man vill det? *intressant* /ewamaria
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi håller på att diskutera alla poolförslag vi fått in, det är en diger lista - och precis som med forum vill man inte få för många eller närbesläktade.

Som med alla sådana här specialintressepooler vill vi ha någon som står bakom dem och helst färdig beskrivning och regelverk, så det är tydligt vilka bilder som platsar i poolen - då ni är de som initierar poolen är ni bäst skickade att också formulera inriktningen. Så försök diskutera fram en sådan.

För just denna poolen är det extra viktigt - som syns av debatten här; "vad är konst?". Vad är det för bilder ni vill se i poolen.

Ni kanske har en OK förståelse, men sätt er in i rollen som andra personer som laddar upp en bild här och kikar igenom listan med pooler för att fundera på var ens bild skall läggas.
 

Graal

Avslutat medlemskap
clindh skrev:
.....För just denna poolen är det extra viktigt - som syns av debatten här; "vad är konst?". Vad är det för bilder ni vill se i poolen......
Läste på kultursidorna i dagens tidning en definition av konst från "mannen bakom" Italienska Palatset i Växjö, Anders Ekberg: "Konstens roll är att fråga - inte svara". Det finns otaliga definitioner av konst och det enda man egentligen kan säga säkert är att någon allmänt accepterad och avgränsad definition inte existerar. Som jag upplever det kan allt vara konst. I ett skyltskåp mitt i Växjö finns just nu en konstinstallation av två konstnärer från Italienska Palatset där man lägger till något varje dag. Den består av två öppnade påsar (mjöl och socker), en degbunke, äggkartong med hela och knäckta ägg, spritsredskap, mätmått och lite mjöl och socker utspritt runt omkring. Dessutom en text skriven med spritsen. Ett vanligt bakbord är alltså konst för dessa. Hade det varit ett studieförbund som gjorde reklam för bakkurser med samma uppställning skulle det knappast betraktas som konst (nu finns det säkert många som inte vill kalla denna installation för konst heller). Som jag ser det kan all typ av fotografi vara konst och då blir en konstpool meningslös. Fotografi är bara en liten del av allt det som kan kallas konst och en uppdelning i konstfotografi/icke konstfotografi ser jag som mindre lyckad.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ingen som har något att tillföra? Jessica?

Jag ser detta som en av de mer "kontroversiella" poolerna att skapa, just pga detta klassiska dilemma. Kommer poolen "översvämmas" av bilder för att alla ju tycker sig skapa fotokonst - eller tvärtom, vågar ingen lägga in för att man inte tycker man är konstnär egentligen?

Kanske är väl ändå det senare som skall vara linjen; poolen är till för de som utan större tvekan kan presentera sig som varandes "fotokonstnär"...? Det kanske är enklare (om inte tydligt) än att försöka definiera vad en konstbild är.
 

wsaar

Aktiv medlem
En konstbildspool skulle även kunna fånga upp önskemålet om en pool för fine art nudes som Janne lade tidigare.

Jag tror överhuvudtaget det kan vara bra med en konstbildspool, dels eftersom det skapar ett konstnärligt sammanhang som är en viktig del av de flesta definitioner av konst (vardagliga föremål kan förvandlas till konst om de sätts in i ett konstnärligt sammanhang, t.ex. om en konstnär ställer ut dem på Liljevalchs) men också för fotografen ska kunna markera att han eller hon söker en annan slags kritik än den som hör hemma på bilder med funktionella syften (som att sälja produkter eller väcka åtrå för modeller).

Jag föreslår också att definitionen på poolen utgår ifrån fotografens ambition att skapa bilder som visas för konstens egen skull, snarare än för andra syften. Sedan är det upp till var och en att själva bedöma vad som är konst eller inte, precis som när konstnärer ställer ut och folk besöker gallerier.
 

ariadne

Aktiv medlem
kanske skulle man kunna styra upp det/ringa in det/begränsa det lite om man bestämde att det krävs bildserier, inga enstaka bilder. att man har satt ihop som en utställning.

minst 3 bilder, max 10 bilder (eller vad som nu kan vara lämpligt)

en annan grej är att man kan tänka sig är att poolvärdarna (tror det behövs mer än en för detta förslag) kan bestämma vad som ska få komma in i poolen, INTE pga att vissa bilder inte är konst, utan för att det inte passar inte poolen just nu. liknande bilder finns redan eller vad det nu kan vara.

samtidigt så känns det lite fel det också.
att några ska sitta och bestämma vad som platsar
när det är en sida för kritik

det kanske bara dödar glädjen

kanske bör man prova med fritt flöde först, jag vet inte
 

Estethia

Aktiv medlem
bildserier?
då föll istortsätt alla mina konstbilder bort.

kan vi inte alla bara acceptera att konst är subjektivt?
 

ariadne

Aktiv medlem
Estethia skrev:
bildserier?
då föll istortsätt alla mina konstbilder bort.

ok,inge bra förslag tyckte du.

helt okej:)


hur känner du?

" anser man sig syssla med konst så lägger man in sina bilder i poolen"

att det räcker med det

ja, kanske
 

Estethia

Aktiv medlem
ja, det tycker jag räcker.
alla diskussioner, inte bara här på fotosidan, utan överallt, går alltid isär när det ska definieras konst.
jag tror det blir svårt att få majoriteten nöjd om man ska dra gränser nånstans.
 

ariadne

Aktiv medlem
Estethia skrev:
ja, det tycker jag räcker.
alla diskussioner, inte bara här på fotosidan, utan överallt, går alltid isär när det ska definieras konst.
jag tror det blir svårt att få majoriteten nöjd om man ska dra gränser nånstans.
jag försökte inte att def. konst
jag funderade kring eventuella begränsningar vad gäller poolen


vad konst är behöver man inte definera bara för att man bestämmer att si och så många bilder får du ladda upp, eller vad det nu kan vara


jag tror inte heller på att def. vad ett så brett begrepp som konst är. jag kan inte iallafall, det är ett som är säkert:)
 

Estethia

Aktiv medlem
nu riktade jag mig inte enkom till bara dig, utan rent allmänt.
ofta brukar diskussionerna vara runt hur man ska definiera konstens gränser.
det är det jag tycker vi kan lägga ner, eftersom historien visar på att en mycket stor grupp människor aldrig kan komma överens om vart gränserna går.
och hur gör vi då gränser i poolen?

det finns folk som sagt att dom tycker mina bröllopsbilder (för att ta ett exempel) är konst.
det tycker inte jag, och skulle följdaktligen aldrig lägga in mina bröllopsbilder i en konstpool.
tex. mina kycklinghjärtan tycker jag däremot är konst, medan andra tycker det är långt ifrån konst.
jag skulle lägga in den bilden i en konstpool och får acceptera att inte alla håller med mig.
men min mening är att det är ett konstverk som kvalar in i konstpoolen.
om däremot någon annan tycker hans/hennes bröllopsbilder är konst och lägger in dom, så är inte jag den som säger emot.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bättre sent än aldrig:
http://www.fotosidan.se/pools/view/70.htm

Jag tror beskrivningen och reglerna kan behöva förbättras/förtydligas men det ger sig nog med tiden när vi ser om och hur poolens inriktning (fel)tolkas.

Jessica är nu poolvärd, men fler som vill hjälpa till kan få samma befogenheter - kontakta isåfall Jessica.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag har ryckt in som ny poolvärd då Jessica valde att lämna uppdraget. Ser mig dock mest som vikarie än så länge ifall att Jessica kanske vill återkomma i framtiden..

Vad som är konsfoto debatterades rätt hårt i en annan tråd, och utifrån vad som bl.a framkommit där har poolbeskrivningen ändrats nu.

Den nya poolbeskrivningen finns redan upplagd i poolen, men utrymme för diskussion både om innehåll och formuleringar finns självklart. Tyck gärna till! Går det att förändra till de bättre?
 

jansta

Aktiv medlem
Jag har följt diskussionen om konstpoolen i andra trådar. Själv blir jag glad och det är spännande att titta i konstpoolen och hitta sånt här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/70/367943.htm

Hoppas att de som inte förstår meningen med poolen eller dess varierande bildspråk använder sin rättighet att inte titta.

Jag hoppas att du Jessica tar revanch och delar värdskapet med Lotta. Vi behöver fotografer som som är gränsryttare och utforskar nytt land.

/Jan
 
ANNONS