Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrasten ej bevarad?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Jag tog idag en del trevliga bilder på kor, och jag har nu en hel bunte korrekt exponerade foton i RAW-format tagna från min Nikon D100. Problemet är att när jag ändrar dem till .jpg för att lägga upp här och använder "Save for web" så blir färgerna "urvattnade" och inte alls lika klara som innan! Varför detta? Har jag gjort något fel? Detta händer även om jag bara sparar som "vanlig" .jpg!

Här är en av bilderna i fråga, den har mycket klarare färger i RAW-filen, kossan är rödare och gräset grönare och gulare! Denna bild ser ut som om den legat framme och blivit solblekt!
Alla andra fuxfärgade/röda kor som jag lagt ut bilder på har blivit leverbruna!
 

Bilagor

  • urvattnad.jpg
    urvattnad.jpg
    25 KB · Visningar: 178
Färgrymden ska vara sRGB när du konverterar bilden annars blir kontrasten något "urvattnade". Förmodligen har du använt en annan färgrymd som tex Adobe RGB.

Hoppas det kan hjälpa dig, jag har fått hjälp av här på fotosidan med samma problem som löstes genom ovan nämnda.

Magnus
 
ANNONS