Annons

Konvertering till svartvita fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Majo75

Aktiv medlem
Svartvita bilder kan var väldigt fascinerande och kraftfulla. Jag gillar ofta kontrastrika svartvita bilder…
Det finns mängder med varianter för konvertering. Själv använder jag för tillfället mest Photoshop, beräkna och övertoningskarta…
Hur gör ni för att konvertera och efterbehandla era bilder till svartvita, vilka är era favoritsätt?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag trycker på knappen "svartvit" i Lightroom. Sedan justerar jag kontrasten om det behövs. Ibland justerar jag färgkanalerna eller testar med de färdiga färgfiltren.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag använder en del förinställningar jag gjort i Lightroom eller använder jag Exposure X.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Svartvita bilder kan var väldigt fascinerande och kraftfulla. Jag gillar ofta kontrastrika svartvita bilder…
Det finns mängder med varianter för konvertering. Själv använder jag för tillfället mest Photoshop, beräkna och övertoningskarta…
Hur gör ni för att konvertera och efterbehandla era bilder till svartvita, vilka är era favoritsätt?
DXO Silver Efex – oslagbar s/v-plug-in för PS.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag börjar som Hans Erik i LRC.
I PS kan det bli lite olika men jag går definitivt över till gråskala istället för ngn färgmappning i Srgb eller liknande.
När den sedan är gråskala så kan man måla kontrast i PS, lite här o lite där.
 

janc

Aktiv medlem
Börjar med grundläggande justering i Lightroom Classic (exponering, beskärning) för att få en relativt "neutral" färgbild som jag sedan konverterar i DxO Silver Efex Pro. Tanken är att ha så stort bearbetningsutrymme som möjligt i Silver Efex.
 

thommym

Aktiv medlem
Jag använder darktable med modulen Color Zones och börjar med inställningen BW:Film i den.
Sen lite Local Contrast på det. Det brukar ofta räcka.
 

Majo75

Aktiv medlem
Är det någon som provat övertoningskarta, beräkna och andra sätt i Photoshop och jämfört med Silver Efex?
 

macsailor

Aktiv medlem
NIKs Silver Efex Pro (har tyvärr en för gammal version nu när jag har uppdaterat datorn, får se om jag även uppdaterar till DXOs nya version av programvaran)
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag använder Affinity Photo ofta med plug in Silver Efex Pro ibland med preset "Fine Art".

"Manuell" svartvitkonvertering där man själv drar i spakarna funkar också. Väljer lager Black and White" och kan lyfta fram eller dämpa hur färgbildens olika kulörer återges.

Sen brukar jag konvertera till svartvit output för att förebygga ev färgskiftningar i tittarens dator eller nalle.
 

Cygni

Aktiv medlem
Just nu fotar jag direkt s/v i kameran. Jag har en Olympus Pen F som gör väldigt bra s/v i kameran, man behöver bara justera kontrasten lite i Lightroom. Lite som på den gamla goda tiden. :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Svartvita bilder kan var väldigt fascinerande och kraftfulla. Jag gillar ofta kontrastrika svartvita bilder…
Det finns mängder med varianter för konvertering. Själv använder jag för tillfället mest Photoshop, beräkna och övertoningskarta…
Hur gör ni för att konvertera och efterbehandla era bilder till svartvita, vilka är era favoritsätt?
Vanligtvis i Camera RAW. Brukar testa med de olika filter som finns där i profilerna.

Har senast lekt med svartvit direkt ur kameran fast med färgade filter på objektivet.
Alla sätt är bra utom de dåliga.

MVH J O
 
ANNONS