Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krokus 44L

Produkter
(logga in för att koppla)

allimac

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att börja framkalla själv, och söker därför en utrustning..
Har en som vill sälja en beg. Krokus 44L med tillhörande objektiv.
Hur är denna förstoringsapparat, fungerar den bra för en nybörjare osv.? Jag vill veta allt *ler*

I paketet är där även med:
1 avmaskningsram 21*26cm
1 tidur Vipo Combi
1 framkallningsdosa
3 st pincetter
3 st plastskålar
1 st negativhållare
1 st gummiskrapa
1 st gummirulle
1 st tratt

Detta verkar han vilja ha 500 kronor för. Låter det som ett bra pris?

Tacksam för all info ni har att ge mej..
//Camilla
 
Vet inget om apparaten men paketet låter komplett och priset rätt.

Kolla bara att det finns filterhållare för multigradefilter i maskinen. Du kommer nog att vilja använda multigrade och att hålla på att böka med filter under optiken känns inte kul.
 
Jag tror tyvärr inte att apparaten är ngn höjdare, men priset är lågt.

Nikons förstoringsoptiker är fantastiskt bra och priset lågt.
Värstingarna torde vara rodagon men då är också priset mer än det dubbla.

Jag gissar att det är en kondensorapparat och om jag har fattat rätt så är de är lite knepigare än diffusljusapparaterna men också billigare.
Man måste vara noggrannare med negativens kontrast.

Mörkrumslampa?

Det är väl tveksamt om det är lönt att pruta men jag hade försökt om det inte var ett bra objektiv.

Mvh Erik
 
Mörkrumslampa var inte med, så det får jag köpa isåfall..
Men är den värd pengarna?
Kan typ ingenting om vilka som är bra eller dåliga, men samtidigt har jag ingen fet plånbok heller (om man då inte kan betala med kvitton).

Några mer som har tips om apparaten.. ingen som använder en sådan?

/Camilla
 
Kolla förresten att det är standard 39 mm-gänga för optiken. Annars kan den behöva kompletteras med adapter och det blir i det här fallet lätt dyrare än hela paketet.
 
Modellen ”Krokus 44 Color L” hade i alla fall filterhållare.

Vad objektivgängan anbelangar så är det nog tyvärr M42 som gäller i en gammal Krokus. Photax tar 85:- för en adapter ner till vanlig 39 mm gänga.

I övrigt kan sägas att det är en bra nybörjarapparat. Den är visserligen lite ”grovt tillyxad”, men robust och stabil. Med ett bra objektiv kan den producera lika bra bilder som en mångdubbelt dyrare apparat.
 
Jag körde med en Krokus 44L när jag började fotografera, det var visserligen ett bra tag sen nu men jag vill minnas att maskinen är helt okej. 500 spänn för hela paketet är rimligt. Filterlåda fanns det på den jag hade, men man får skära till filtren för att dom ska passa. Det som är bra med den är att den är lätt att ta isär och ställa undan, att den kan vändas för väggprojektion och att det är kondensor - min personliga favoritmetod.

Gr.
 
Jag tackar för era svar.. Jag ska fundera över natten.. eller nått :)
Men jag tror jag blivit lite klarare.. speciellt när jag fick höra att den funkade för en nybörjare *ler*

Godnatt!!
/Camilla
 
ANNONS