Annons

Läckande slutare på Zenit

Produkter
(logga in för att koppla)

Aahlborg

Aktiv medlem
Jag har fått tag på en Zenit 12xp och har kört en rulle i den men det blev en stor ljus fläck i varierande grad på de flesta bilderna.

2458BE2F-25DF-4E54-9B7D-432ECD7F1002.jpeg

En snabb inspektion visade att första ridån läcker ljus då det ljustäta laget har krackelerat.

DE908F7D-F32E-4F0A-968E-6CE1BCD48A58.jpeg
08B5F303-E737-400F-BBBB-D75EEF7192A2.jpeg

Jag läste på någon sida att det finns någon färg som man kan måla på tyget så det blir ljustätt. Är det någon som har erfarenhet av det och vet om det kan funka i detta fallet?
 

GusGus

Medlem
Hej!

Det finns svart gummifärg att måla på tyget som kan fungera för riktigt små hål (jag skulle säga 0,5mm och mindre). Det är dock ingen långtidslösning. Färgen nöts snabbt bort och kan mer ses som korttidslösning tills man kan byta slutarridåerna.

Man kan ju alltid prova och se om det går, problemet som man åker på är om man vågar lita på att kameran är ljustät när man behöver det.

För att reparera problemet fullt ut måste man byta slutarridåerna. Lite fnuligt jobb men inte omöjligt.

Här är en länk till hur man byter ridåer på en Zorki / FED 1 som har en liknande slutarkonstruktion som din Zenit.

 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Det finns svart gummifärg att måla på tyget som kan fungera för riktigt små hål (jag skulle säga 0,5mm och mindre). Det är dock ingen långtidslösning. Färgen nöts snabbt bort och kan mer ses som korttidslösning tills man kan byta slutarridåerna.

Man kan ju alltid prova och se om det går, problemet som man åker på är om man vågar lita på att kameran är ljustät när man behöver det.

För att reparera problemet fullt ut måste man byta slutarridåerna. Lite fnuligt jobb men inte omöjligt.

Här är en länk till hur man byter ridåer på en Zorki / FED 1 som har en liknande slutarkonstruktion som din Zenit.

Knappt värt besväret att reparera. Bättre att köpa ytterligare en begagnad med OK slutare. Kostar inte många hundralappar och man behåller det gamla huset för att plocka reservdelar från om något annat skulle gå sönder
 

Aahlborg

Aktiv medlem
Hej!

Det finns svart gummifärg att måla på tyget som kan fungera för riktigt små hål (jag skulle säga 0,5mm och mindre). Det är dock ingen långtidslösning. Färgen nöts snabbt bort och kan mer ses som korttidslösning tills man kan byta slutarridåerna.

Man kan ju alltid prova och se om det går, problemet som man åker på är om man vågar lita på att kameran är ljustät när man behöver det.

För att reparera problemet fullt ut måste man byta slutarridåerna. Lite fnuligt jobb men inte omöjligt.

Här är en länk till hur man byter ridåer på en Zorki / FED 1 som har en liknande slutarkonstruktion som din Zenit.

Tack, jag ska nog försöka mig på att plocka isär den och se om det går att byta slutaren. I värsta fall får jag köpa en ny kamera och hoppas att den har fräschare slutare. Vet du vad man ska använda för tyg och var man kan få tag på det?
 
ANNONS