Annons

Läsa IIS loggfiler, skapa kolumner?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Finns det nåt enkelt program som kan visa logg filernas innehåll på ett snyggt sätt?

Filerna består ju bara av text med ett mellanslag mellan de olika värdena, jag skulle vilja att det visades i kolumner med fasta avstånd, t.ex. som det ser ut i Excel.

Jag har sökt men bara hittat program som visar på samma sätt som i Notepad. Sökte på "log viewer", kanske heter det nåt annat?
 
Enklast är väl då att öppna dem just i Excel (eller OpenOffice), och använda 'Text to Columns' (Delimited, Space), eller finns det någon anledning till att inte göra det?

Är det hundratusentals rader kan det ju bli svårhanterat och slött, men för några tiotusen rader ska det inte vara något problem.
 
För skojs skull testade jag just med en IIS-log på 1,4M rader, och upptäckte att Excel 2007 har en begränsning på drygt 1M rader (normalt brukar jag annars filtrera datat innan via regexp för att enbart kolla på det jag för tillfället är intresserad av)... Att hantera datat var förvånansvärt enkelt, inga större prestanda eller minnesproblem.

Blev dock mycket överraskad att se att Open Office (Även senaste 3.0 betan) har kvar begränsningen på 65k rader.

Ska man göra sammaställningar eller statistik finns det mycket lämpligare verktyg. Använder personligen bara Excel på detta sätt vid väldigt specifika situationer när statistikverktygen inte räcker till...
 
hm, det var inte lätt, testat en några program och vissa kräve .NET-nånting och sen blev det i alla fall en massa felmedelanden och den senaste loggfilen kunde inte öppnas för den användes av en annan process, vilket måste vara ganska naturligt för en logg-fil.

Blev till slut det här: http://www.gbcweb.com/iislogsreader.html
det startar i alla fall utan felmedelanden.

Är det nån som vet nåt annat så får ni gärna fortsätta posta länkar.
 
ANNONS