Annons

Lågprisbatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Miniseven

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet om de batterier, t ex Canon LP-E6N som går att köpa från Kina via E-Bay är original Canon? Och om de inte är det är de någonting att lägga pengar på överhuvudtaget?
Det låga priset, 170-180 kr/s inkl frakt, skvallrar ju om att det inte skulle vara äkta vara.
Någon som provat?

/Tommy
 
jag har provat ett par olika varianter - en sort fungerar bättre än canons original, en sort sämre. I mitt fall bedömer jag prisskillnaden större än kvalitetsskillnaden i praktiken - dvs jag är nöjd med alternativen. Å andra sidan är jag amatör.
 
Hej!

Är det någon som vet om de batterier, t ex Canon LP-E6N som går att köpa från Kina via E-Bay är original Canon? Och om de inte är det är de någonting att lägga pengar på överhuvudtaget?
Det låga priset, 170-180 kr/s inkl frakt, skvallrar ju om att det inte skulle vara äkta vara.
Någon som provat?

/Tommy

Jag har två pirat LP-EG köpta till min EOS 7D, används numera på min EOS 6D. Funkar precis lika bra som originalbetterna, visar status i batterimenyn, precis som original. Jättenöjd! Har använt dem under flera år utan problem.
Köpta från Kaffebrus: http://kaffebrus.com/index.php
 
Hej!

Är det någon som vet om de batterier, t ex Canon LP-E6N som går att köpa från Kina via E-Bay är original Canon? Och om de inte är det är de någonting att lägga pengar på överhuvudtaget?
Det låga priset, 170-180 kr/s inkl frakt, skvallrar ju om att det inte skulle vara äkta vara.
Någon som provat?

/Tommy

De flesta är tyvärr plagiat och antagligen inte bättre (gissningsvis sämre) än de batterier som säljs under eget namn eller namnlösa. Kvaliteten på ej-original är generellt sämre eller mycket sämre än Canon/Nikons egna. Därmed inte sagt att de inte kan vara prisvärda ändå, jag har själv nu ett par till min Canon 100D som fungerar ok, dock inte lika bra som original.
 
När det gäller batterier så är det inte ovanligt att tillverkningen av "pirat" och "original" sker på samma fabrik i Kina. Det är likadant med kameror som de flesta andra prylar, det är tillbehören man tjänar mest pengar på.

Jag har använt piratbatterier i många år, och aldrig haft några problem. Nu senast köpte jag 4st batterier och 1 laddare till mina Fuji kameror, batterierna är NP-W126. Jag köpte dom från Exprodirect.com och betalade 850kr och fick dom levererade hem till dörren på mindre än en vecka. 1 Fuji original kostar ca. 700kr.

Det här är batteriet till din kamera om det skulle kunna vara intressant:

http://www.exprodirect.com/lp-e6-lpe6-ex-pro-canon-li-on-digital-camera-battery-chipped-decoded.html
 
Det enda piratbatteri jag har köpt var till min pocketkamera Panasonic Lumix DMC-TZ7.
Det lyckades jag överladda så att det stendog, genom att lämna kvar det i en inkopplad laddare

Jag hade tidigare gjort likadant med originalbatteriet som klarade av det utan problem.
Någon som upplevt liknande med piratbatterier till systemkameror? Företrädesvis Canon 7D MK1?
 
Jag har bara köpt ett piratbatteri till min Nikon J3. Det svällde så att det inte längre gick att peta in SD-kortet i springan brevid. Därefter slutade jag använda det och lade det i en burk för återvinning av gamla batterier. Där exploderade det efter någon vecka. Därefter köper jag bara originalbatterier.
 
Ni som köpt piratbatterier. Tala gärna om var de köpts.
Blir lite lättare ha koll på vad som funkar och inte då det uppenbarligen är skillnad i kvalitén.
Bara en tanke.
 
Ni som köpt piratbatterier. Tala gärna om var de köpts.
Blir lite lättare ha koll på vad som funkar och inte då det uppenbarligen är skillnad i kvalitén.
Bara en tanke.

Se mitt tidigare inlägg och länk till exprodirect.com. Jag har fått väldigt många rekommendationer om bra batterier från Expro på Fujifilm forum. Det mest positiva var den otroligt snabba leveransen, hem till dörren på mindre än en vecka.

Kan varmt rekommenderas!
 
Jag har köpt på http://www.batteriexperten.com/ till min Panasonic GX1, GM1 och Olympus OM-D E-M10.

Min uppskattning är 80-90% kapacitet jämfört med orginal men det tycker jag är helt OK med tanke på priset.

Batteriet till GM1 var dött när jag fick det. Efter mail kontakt skickade de ett nytt som funkade bra.

Jag har använt mina pirat batteriet i kyla (-10 gr) och värme (+40 gr) utan problem.
 
På ebay finner man sällan några originalbatterier, inte ens ifall de annonseras som sådana.

Att köpa tredjepartsbatterier är alltid en chansning. En del fungerar naturligtvis, men det finns anledningar till att de kostar mindre. Billigare material, snabbt ihopslängda av verkstäder som vet nada om kameror eller ens om batterier, sällan någon som helst produktionskvalitetskontroll - man bara tillverkar, packar och skickar ut.

Det finns gott om trådar här och på andra ställen där man klagar över att ha fått batterier med betydligt lägre kapacitet än den påstämplade, väldigt kort livslängd, batterier som glappar och inte gått att använda, batterier som svällt och fastnat i kameran och bara gått att få bort efter en dyr reparation), batterier som överhettats, som tappat nästan all kapacitet i kyla osv osv.

Det jag sett är att det är betydligt säkrare att köpa batterier från välkända tredjepartstillverkare (ex. Hama) ifall man vill komma undan billigare än med originalbatterier. Lär väl kosta dubbelt så mycket som ebay-batterierna, men där verkar finnas viss kvalitetskontroll för dessa.
.
 
Piratbatterier

Har vid tre tillfällen inhandlat piratbatterier på EBAY. Betydligt billigare men tyvärr också sämre. I bästa fall klarar de halva antalet exponeringar vilket är irriterande. Batterierna har kostat en bråkdel av ett original så pirat blir trots allt billigare/exponering.

Men med tanke på vad jag lägger på inköp av kameror och objektiv så har jag bestämt mig för att detta är fel ställe att spara på...
 
Om man är orolig för kvaliteten på piratbatterier så varför inte köpa billiga originalbatterier. Jag har köpt från Hongkong till min Ricoh GR och Canon 5DM3 för ca. halva priset och fri frakt. Köper jag pirat så undviker jag den billigaste `skiten´, ej heller matar jag dyra mellanhänder i Sverige.

Har inte sett någon high-rated säljare på ebay riskera sitt goda rykte genom att ljuga om sina produkters original-äkthet. Betalar man med Paypal så är det ju bara att `sänka´ en sådan säljare.

/Stephan
 

Bilagor

  • LX3.Batterier.jpg
    LX3.Batterier.jpg
    97.4 KB · Visningar: 85
Om man är orolig för kvaliteten på piratbatterier så varför inte köpa billiga originalbatterier. Jag har köpt från Hongkong till min Ricoh GR och Canon 5DM3 för ca. halva priset och fri frakt. Köper jag pirat så undviker jag den billigaste `skiten´, ej heller matar jag dyra mellanhänder i Sverige.

Har inte sett någon high-rated säljare på ebay riskera sitt goda rykte genom att ljuga om sina produkters original-äkthet. Betalar man med Paypal så är det ju bara att `sänka´ en sådan säljare.

/Stephan

Bara en fråga; hur vet du att det är original? Kineserna kan nog kopiera etiketterna på batterierna exakt också

/Tommy
 
Kopieringsindustrin blir skickligare och skickligare. Inte ens 3D-hologram på förpackningarna stoppar dem längre - de kan kopiera även dessa numera.

Vad jag kan se är att nuförtiden det enda sättet att vara säker på att få originalbatterier, är att välja en säker inköpskälla. Skulle inte säga att alla försäljningsställen i Hongkong hör dit.
 
Bara en fråga; hur vet du att det är original? Kineserna kan nog kopiera etiketterna på batterierna exakt också

/Tommy


Det vet jag inte men det får jag leva med;)
Har under ca. tio år köpt ganska många piratbatterier men inte träffat på något som i minsta detalj
försöker kopiera originalen till 100%. Det skulle då vara de två exempel jag visat här innan där det påstås vara originalbatterier. De har även serienummer och exakt samma struktur-lyster på plasten. Vidare väger de exakt lika samt efter snart tre år nu har identisk kapacitet med batteriet som kom med kameran.

Det duger för mig;)

/Stephan
 

Bilagor

  • LX3.Canonbatteri.jpg
    LX3.Canonbatteri.jpg
    99.5 KB · Visningar: 33
Köpte batterier från en pirat sida i Hongkong 95kr styck 1 fungerar inte som den ska dom andra fungerar 95% av mina canon original till både 5Dmk3 och 70D. Supernöjd med dom!
 
ANNONS