Annons

Laga motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Jag har fått en spricka i mitt motljusskydd till min Sigma 70-200 objektiv.
Skulle vilja ha tips hur man bäst lagar det innan den går sönder helt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har fått en spricka i mitt motljusskydd till min Sigma 70-200 objektiv.
Skulle vilja ha tips hur man bäst lagar det innan den går sönder helt.
Cyanoakrylatlim, även kallat snabblim. Säljs på småförpackningar för hutlösa priser men är väldigt drygt och passar bra just till sprickor då det sugs in kapillärt. Läs varningarna, får du det på fingrarna så är det rakblad som gäller för att skära isär fingrarna.
Limmet förvaras sedan i kylskåp så håller det i åratal.
 

martley

Aktiv medlem
Är det plastmaterial så tror jag att bästa metoden är att svetsa ihop sprickan, antingen kemiskt med något lösningsmedel som delvis löser upp plasten, typ sådant som modellbyggare använder för plastmodeller eller med värme, t.ex. med en lödkolv, men den bör gå att reglera temperaturen på så att man inte bränner upp plasten. I det fallet kan det eventuellt krävas att man tillför material, och då kanske man kan använda den typ av plasttråd ("filament" som det så fint benämns även på svenska) som 3D-skrivare använder.
Oavsett metod bör man testa lite först på en liten yta.
Det kommer även att krävas en del slipning och putsning efteråt, och kanske även lite målning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Cyanoakrylatlim, även kallat snabblim. Säljs på småförpackningar för hutlösa priser men är väldigt drygt och passar bra just till sprickor då det sugs in kapillärt. Läs varningarna, får du det på fingrarna så är det rakblad som gäller för att skära isär fingrarna.
Limmet förvaras sedan i kylskåp så håller det i åratal.
Det brukar hålla några år även i rumstemperatur, men till slut blir det väldigt segt och/eller till slut hårt.

Det fungerar dock inte på all slags plast, har jag noterat. Limmat ett spänne på selen till en gräsröjare och det håller, trots hyfsad belastning. Däremot har det absolut inte gått att limma distanskammen till en hårklippare. Plasten löser sig inte och det fäster väldigt dåligt. Överdriven limning med kontaktlim, vilket var det jag hade tillgängligt i övrigt, gav bättre resultat, men ser ut som skräp.

Red: rättstavning
 
Senast ändrad:

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Min tanke var att använda snabblim i sprickan samt en remsa armerad tejp, typ silvertejp, över sprickan. Om det ser fult ut spelar ingen roll bara det är funktionellt och hållbart.
 

Ventures

Aktiv medlem
Superlim bör funka. Silvertejp är ett dåligt alternativ. Blir snabbt fult och lossnar. Ta glasfibertejp hellre som är starkare. Men limmet i tejpen är inte åldersbeständigt. Svart eltejp blir kanske snyggast men limmet mjuknar av värme.
 

larsol

Aktiv medlem
Jag limmade mitt motljusskydd med Pattex kontaktlim, särade lite på springan så att limmet kunde kom in och lade lite extra på insidan, håller hur bra som helst. Limmet är väldigt lättflytande inte som tidigare kontaktlim.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
CA ett väldigt starkt lim med hög vidhäftningsförmåga. Det är alltså en limfog som inte förenar sig med ytorna som limmas ihop, utan fäster sig på dem, till skillnad från en svetsfog, där ytorna förenas. Limmet härdar med hjälp av det vatten som finns i luften, det är därför som det fungerar så bra på hud, som ju innehåller en del fukt, och det används även inom sjukvården för att limma ihop skärsår. Om limmet inte fäster så kan det alltså bero på att det är för torrt där man limmar. Det kan hjälpa att fukta limytorna genom att försiktigt blåsa ånga på ytorna före limningen. Men CA fäster inte på alla sorters material.

Jag har nyligen upptäckt ett annat sorts lim: "Gorilla-klister", även om det kanske inte är riktigt tillämpligt i motljusskyddsfallet. Det reagerar också med vatten och man ska fukta ena limytan med t.ex. med en sprayflaska. Då bildas ett uretanlikande skum som dessutom fyller ut mellanrummet mellan limytorna och man ska ha delarna som limmas ihop under press under härdningen. Det blir en väldigt stark limskarv av detta lim.
 

törnan

Aktiv medlem
Jag skulle stoppborrat sprickan och sen lagt på CA-lim på insidan för att sen plocka fram dammsugaren och dra den mot sprickan på utsidan för att försäkra mig om att limmet tränger ner ordentligt.
 

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Nu har jag limmat sprickan. Sen tänker jag förstärka det med tejp. Hittade preseningslagningstejp som är armerad med ett kraftfullt klister. Tror att det blir bra.
Jag återkommer senare när jag har utvärderat lagningen ordentligt.
 

Bilagor

ANNONS