Annons

Laga Olympus E-PL2

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Jag köpte ett litet kamerapaket från Japan för ett tag sedan som kom fram idag( jippi för mindre smidiga momsdeklarationer...). Det var två objektiv och en Olympus E-PL2. Ni får ursäkta om bilderna inte är helt fantastiska i inlägget, jag tog de bara lite hastigt medan jag fixade.

1 Projekt.JPG

Efter att ha laddat batteriet en stund så kunde jag testa kameran lite, men jag blev lite underväldigad av vad jag såg.

2 Dålig bild.JPG

Det är inte så tydligt på fotot här men hela bilden är helt kontastlös och grå, det är dessutom "spöken" av ikoner och text i bilden. Jag trodde först skärmen var helt slutkörd och inbränd. Men "spökena" var aktiva ikoner som ändrade sig såg jag efter en stund. Skärmen fick nog en dålig inmatning av vad den skulle visa. Så det fanns lite hopp.

3 Skruvar.JPG

Någon har nog varit inne tidigare eller iaf försökt för två skruvar saknas när jag titta. De sitter bra så de lossnar inte av sig självt. Men jag fortsatte, den var inte så besvärlig att öppna. Det kluriga var skruvarna under blixtskon men det löste sig.

4 Operation.JPG

Innuti var det inte så obehagligt, många flatkablar. Jag lossnade på tre jag tyckte kunde ha med bilden att göra. Sedan tog jag en bomullstopps och spraya lite kontaktrengöring på den och svabbade av flatkabel kontakterna. Sedan tryckte jag i de igen och skruva ihop kameran.

5 Framgång.JPG

Framgång! Det här såg mycket bättre ut, mest var jag nog glad att stackaren starta igen ens. Men då var inte felet värre än dålig kontakt mellan kameran och skärmen. Nu kan jag börja fota.

Kameran i sig är nog inte så spännande dock, jag har en E-PL1 och E-PL2 verkar dela det mesta innehållet med den. Största uppgraderingarna är den större och mer högupplösta skärmen och en riktig ratt för att göra justeringar med. Men de är väldigt trevliga uppgraderingar som bidrar till att göra kameran smidigare att jobba med. Min E-PL1 är i betydligt värre skick för övrigt, den ser ut att ha levt ett dubbelliv som båtankare och avtryckarknappen är otroligt opålitlig. Dock är flera skruvhuvud kassa på den så den blir tuff att skruva isär.

Men nu ska vi testa denna, får även fortsätta hålla ögonen öppna efter en E-PL3 om en sådan dyker upp billigt. Det är kul att sitta och jämföra kameraserien hur de blivit bättre och förändrats för varje modell.

Men det här blev ett kul pyssel med, det är också en glädje.
 

bjoele

Aktiv medlem
Visst är det kul med sånt där pyssel, speciellt när man lyckas! :) Youtube-filmer från andra som gjort det förr är ett bra komplement till andra beskrivningar tycker jag.

Gav mig förra veckan på att börja plocka isär ett strulande objektiv men efter bara tio minuter hittade jag att plastdelar var trasiga på riktigt i det så jag gav upp för stunden. Tror inte på min förmåga att limma i detta fall.

Men nån gång kanske jag lyckas laga något... :)
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag hade något liknande projekt med en Panasonic DMC-GF3, ungefär samtida me denna. Felet där yttrade sig som att halva skärmen var svart och andra halvan var knappt läsbar. Den kameran var också ganska lättöppnad (synliga skruvar) och det var flat flex-kabeln som hade hoppat ur. Gick lätt att sätta tillbaka :)

För Olympus husen så gillar jag E-P5 från 2013. De känns responsiva, har en högupplöst vinklingsbar skärm, möjlighet till extern EVF, wifi och ett relativt stort batteri och bra byggkvalitet.
 

mikoto

Aktiv medlem
bjoele: Härligt! Ja när saker är fysiskt defekta är det lite värre. Jag köpte ett industar 50-2 för ett tag sedan. Men bländarringen satt fast och det saknades skruvar i det, hade nog tappats. Där fega jag ur och påpekade det för säljaren som skicka ett nytt till mig. Jag har fått bländaren på det defekta att gå röra iaf men det är inte som det ska. Men det nya var i bättre skick.

DonThomaso84: Gott! GF3 har jag en med men den fungerar som den ska, jag har lagat en gammal Sanyo kompaktkamera en gång dock på samma vis, rätta till en flatkabel till skärmen så försvann grafikfelen som uppstått.

E-P5 ser skaplig ut. Jag är mest intresserad av att testa filmfunktionerna på kamerorna dock och där ligger E-P5 lite sådär till, den filmar i 1080 iaf men den packar ner det i ett jobbigt 60i format. Inte oanvändbart men inte topp.

På E-PL serien är det nog först E-PL6 som erbjuder 1080p30, så några kameror kvar där... :) E-P7(P6 finns nog inte?) verkar vara den första i E-P serien som erbjuder 1080p. Men den är ju ganska modern, stort hopp mellan den och E-P5.
 
ANNONS