Annons

Lagning av snäppfäste på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto stativ där snäpplåsningen har spruckit. Förra ägaren har försökt att limma ihop det flera gånger tills han lessnade och sålde det på en loppis för löjligt lite pengar.
Jag såg ett tips att man kan laga plast genom att köra en massa ampere i en ståltråd så att den blir varm och sedan smälta in den i plasten. Då blir plasten armerad med ståltråden. Ståltråden tog jag från en sådan som brukar lindas runt kablar som man köper. Sen klipper man de utstickande trådarna och slipar till den lite.
Hoppas att snäppfästet kommer att hålla nu.
 

Bilagor

törnan

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto stativ där snäpplåsningen har spruckit. Förra ägaren har försökt att limma ihop det flera gånger tills han lessnade och sålde det på en loppis för löjligt lite pengar.
Jag såg ett tips att man kan laga plast genom att köra en massa ampere i en ståltråd så att den blir varm och sedan smälta in den i plasten. Då blir plasten armerad med ståltråden. Ståltråden tog jag från en sådan som brukar lindas runt kablar som man köper. Sen klipper man de utstickande trådarna och slipar till den lite.
Hoppas att snäppfästet kommer att hålla nu.
Funkar inte din lösning så har Manfrotto ett utmärkt utbud med reservdelar till vettiga priser.

www.manfrottospares.com/
 

Stonos

Aktiv medlem
Det är inte vilken ståltråd som helt man skall använda om du vill att den skall blir varm. Målet med att köra mycket ström är att tråden skall bli varm. För att tråden skall bli varm så behöver den ha högre resistans än vanligt ståltråd. Ett bättre val är kanthaltråd, se mer här:
Ett annat sätt att laga plast (temoplast) är att använda en lödkolv med temperatur inställd betydligt lägre än vid vanlig lödning. Då kan man även värma in metal (exemplevis delar av ett gem) i plasten som armering också.
 
Senast ändrad:

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Intressant video med massa tips att laga plastdetaljer. Man ska nog inte ha sin favoritlödkolv att gegga runt i plasten med. Spetsen kan bli förstörd så att det blir svårt att löda med sen.
 
ANNONS