Annons

Lampa till Vika Blecket

Produkter
(logga in för att koppla)

loidor

Avslutat medlemskap
Ny lägenhet, och en dröm jag haft länge är att när jag får plats ska jag skaffa mig ett Vika Blecket-ritbord från IKEA så jag har ett ljusbord i skrivbordet. Nå, nu har jag skaffat det, och det har ett härligt inlägg av frostat glas som är perfekt för att ha negativ på, men...

Vad ska man ha för lampa, tro? IKEA tycker bara "belys underifrån". Jo tack, så längt har jag också kommit, men med vad?
 
bra idé, även om jag nog struntar i dagsljusbalansering. Det är inför scanning och i huvudsak svartvitt, men låda med lysrör låter riktigt bra :)
 
Nu vet jag inte storleken på glasytan, om den är tillräckligt liten kanske du kan använda en såndär cirkelformad lysrörslampa.

Gör ett par hål i nederkant och överkant på lådan för att få lite luftgenomströmning.

Om frostningen inte är tillräckligt kraftig måste du kanske ha en mjölkvit plexi också.
 
En trasig TFT-skärm som man skalar bort TFT-matrisen och polariatorn från blir en utmärkt jämnljus och fin lampa. när man skalar bort allt junk så blir den rejält platt också - det har jag använt som ljuskälla till många saker och det fungerar mycket bra med ett jämnt och bländfritt ljus.
 
ANNONS