Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lampor

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Re: Foto med lampor

picturethis.nu skrev:
Nu använder jag sk. Redheads (850w) som man normalt använder vid film/Tv-inspelningar.

Jag var ute och kollade på lampor igår och då kom redheads på tal. jag blev såklart nyfiken på varför det heter redheads. berätta :)
 

Jimsan

Aktiv medlem
Re: Re: Foto med lampor

jbomelin skrev:
Jag var ute och kollade på lampor igår och då kom redheads på tal. jag blev såklart nyfiken på varför det heter redheads. berätta :)
De kallas redheds därför att fattningen, skalet eller vad man nu skall kalla det som håller i skälva lampan är knallröda på ovansidan.
Med lite fantasi kan man nog få det till ett huvud.
Konstigare är det inte.
 

Helena

Aktiv medlem
Tror det mer handlar om att dom blir förjävla heta så att man inte kan ta i dom efter en kort tids användande... man får peta på dom med andra saker än fingrarna för att ställa in dom...
 

Helena

Aktiv medlem
Kanske för att dom inte kunde döpa den till afroredhead? :)

Gillar inte värmen för den är både jobbig när man modellar (fick leka boxare i 30 min framför en RH inte kul) och så är det jobbigt när man bränner sig... eller om man inser att man måste flytta den osv...
 
ANNONS