Annons

Leica Cl exponeringsmätare och ryssobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Har ett par frågor om Leica CL. Skall exponeringsmätaren fungera utan objektiv påsatt (batteri ok, frammatning gjord och frammatningsarm utfälld)? Tänkte först prova med ett ryssobjektiv + adapter, Jupiter-8 50/2 m39. Säljaren varnar för detta, ryssen har längre gänga än Leica m39 och kan därför skada kameran! Stämmer detta? Tror att säljaren menar att CDS-cellen kan skadas om objektivet sticker in för långt.
 
gjorde en liten googlesökning.... och hittade den här tex
http://www.thephoblographer.com/201...g-the-jupiter-8-50mm-f2-lens-on-the-leica-cl/
alltså inga problem med användning men ev problem med backfokus.
Gjorde samma koll när jag skulle skaffa en voigtländer 15/4,5 m39 till min och blev övertygad om att det skulle gå bra (och det gör det!). Den sticker ut ganska mycket typ 7-8 mm innanför m-adaptern.
Min sökning var "leica cl jupiter 8" så då hittade jag också länkar om hur man justerar bakfokus
 
gjorde en liten googlesökning.... och hittade den här tex
http://www.thephoblographer.com/201...g-the-jupiter-8-50mm-f2-lens-on-the-leica-cl/
alltså inga problem med användning men ev problem med backfokus.
Gjorde samma koll när jag skulle skaffa en voigtländer 15/4,5 m39 till min och blev övertygad om att det skulle gå bra (och det gör det!). Den sticker ut ganska mycket typ 7-8 mm innanför m-adaptern.
Min sökning var "leica cl jupiter 8" så då hittade jag också länkar om hur man justerar bakfokus
Tack Tobbe! Den sidan har jag missat! Säljaren var så påstridig att man absolut inte skulle använda ryska objektiv med m39 gänga och därför ställde jag frågan här på FS.
 
Köpte en Nokton 40mm! Mätarmålen fastnar ibland men jag tror det skall funka ändå :)
 

Bilagor

  • 2014-03-06 13.28.38b.jpg
    2014-03-06 13.28.38b.jpg
    92.3 KB · Visningar: 69
Det blev ett snyggt ekipage! Sneglade också på noktonen men jag har så jag klarar mig... Har hört sägas att mätbasen är för kort för att mäta exakt med 1,4-objektiv men har inte provat själv. Ljusmätarens mekanik (och cds-cellen) blir tydligen lite sämre med åren. På min är den lite trögstartad och visar 2 steg för mycket trots att jag har en konverteringsadapter så att jag kan använda modernt batteri. Har nyligen märkt att batterikontrollen slår i taket så kanske det är så att min adapter inte är helt ok...
 
Det blev ett snyggt ekipage! Sneglade också på noktonen men jag har så jag klarar mig... Har hört sägas att mätbasen är för kort för att mäta exakt med 1,4-objektiv men har inte provat själv. Ljusmätarens mekanik (och cds-cellen) blir tydligen lite sämre med åren. På min är den lite trögstartad och visar 2 steg för mycket trots att jag har en konverteringsadapter så att jag kan använda modernt batteri. Har nyligen märkt att batterikontrollen slår i taket så kanske det är så att min adapter inte är helt ok...
Tack Tobbe för att du gillade ekipaget! Har inte sett om mätbasen är för kort än - hoppas inte det.. Min mätare är också trögstartad men tycker inte att den visar två steg fel. Skall kalibrera med ASA-inställningen och annan kamera så funkar det nog, annars har man ju alltid sunny-16 :)
 
Skaffade en adapter till Leica CL:en för att kunna använda mitt ryssobjektiv Jupiter-8. Inga problem som säljaren sa om att den skulle sticka in för långt och skada mätcellen. Stoppat i en film men med min takt dröjer det nog innan dom 36 bilderna är tagna!
 

Bilagor

  • 2014-03-11 11.19.53b.jpg
    2014-03-11 11.19.53b.jpg
    186.8 KB · Visningar: 51
Tog precis färdigt första filmen men har inte sett resultatet än - satte i den för nästan ett år sedan...
Hittade du en adapter som visar 50mm-ramen? Fungerar exponeringsmätaren bra nu?
 
Tog precis färdigt första filmen men har inte sett resultatet än - satte i den för nästan ett år sedan...
Hittade du en adapter som visar 50mm-ramen? Fungerar exponeringsmätaren bra nu?
Kul, du får visa någon bild :) Jo, hittade en adapter för 50mm-ramen! Efter lite övertalning så fungerar oftast mätaren men ibland är den trögstartad och ligger kvar överst i fönstret :(
 
ANNONS