Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leitz förstoringsapparat Focomat IIC, var sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

pewa

Medlem
Jag har "kungen av förstoringsapparater", en grå Leitz Focomat IIC som tillhört min bror. Komplett, mycket gott skick, med Leitz Fotocar-objektiv 100 mm och 60 mm. Dessutom Leitz avmaskningsram 30x40. Vad/var är bästa sätt att sälja dem och vad kan det handla om för pris jag ska sätta?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Bara de senaste åren har analogt foto och mörkrumsarbete vaknat upp igen efter dvalan under den digitala revolutionen.
Det bör inte vara några problem att sälja så fina grejor idag. För fem år sedan så kanske någon hade varit intresserad av plattan och stativet som reproställ. Men nu är det säkert annorlunda. Den är också för avancerad.
Förmodligen letar entusiasterna efter detta på Tradera. Det gäller att ha is i magen för till slut kommer den rätta köparen som vet vad hen vill ha.
Du kan söka på Tradera och välja avslutade auktioner så kanske du får en uppfattning om priset. Kolla även ebay om det finns något liknande där.
Det är väl en tung rackare som kräver en del vid frakt.
 
Senast ändrad:

pewa

Medlem
Bara de senaste åren har analogt foto och mörkrumsarbete vaknat upp igen efter dvalan under den digitala revolutionen.
Det bör inte vara några problem att sälja så fina grejor idag. För fem år sedan så kanske någon hade varit intresserad av plattan och stativet som reproställ. Men nu är det säkert annorlunda. Den är också för avancerad.
Förmodligen letar entusiasterna efter detta på Tradera. Det gäller att ha is i magen för till slut kommer den rätta köparen som vet vad hen vill ha.
Du kan söka på Tradera och välja avslutade auktioner så kanske du får en uppfattning om priset. Kolla även ebay om det finns något liknande där.
Det är väl en tung rackare som kräver en del vid frakt.
Tack, det låter bra, jag ska söka runt. Och ja, den är väldigt tung och gedigen. Nästan så upptagningsområdet begränsas till Stockholmsregionen med avhämtning. Det är nästan rörande vilken fin mekanisk och optisk omsorg som finns i Focomaten. Känns som om den ska hålla i evighet och överleva alla trender i fotografin. Min bror hade den mest till sina Hasselbladare 6x6 och det var en perfekt kombo, men den tar ju också 6x9 förutom småbild. Och avmaskningsramen är också den en njutning att använda.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Vi hade en Focomat 1C i mörkrummet, mycket smidig i högsta tänkbara kvalitet.
Kondensorn, negativhållaren och optiken ger den extra touch i bilderna som fina negativ förtjänar.
Din apparat är outstanding för den som gillar mellanformat.
 

pewa

Medlem
Vi hade en Focomat 1C i mörkrummet, mycket smidig i högsta tänkbara kvalitet.
Kondensorn, negativhållaren och optiken ger den extra touch i bilderna som fina negativ förtjänar.
Din apparat är outstanding för den som gillar mellanformat.
Ja, den är verkligen fantastisk. Man vill ju att den ska komma till ett bra hem där den kommer tillrätta.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du kan höra med LP-foto auktion. De har precis avslutat en auktion och fått fabulöst bra betalt för Leica kameror och optik. De når ut till vida världen. Men jag vet inte om de tar emot en förstoringsapparat. Det kostar inget att fråga.
 
ANNONS