Slutreplik
stefohl skrev:
Jag har nog aldrig hört dem säga att färgprofiler är skit. Det vore ju märkligt med tanke på att de använder färgprofiler själva i ACR och Lightroom, dock inte gjorda efter ICC-standarden.
Färdiggjorda färgprofiler á la C1 syftar jag på i sammanhanget. Gå in på Luminous-landscape's forum och sök på Jeff Schewe så lär du nog hitta ett och annat, även om just uttrycket "skit" kanske mer var min egen tolkning.
stefohl skrev:
Den perfekta profilen för en kamera existerar inte, framförallt på grund av att olika fotografer tycker att en perfekt färgåtergivning är helt olika saker. Sedan också av de tekniska skäl som jag angav i mitt förra svar.
./.
P.S Om du anser att en profil i Capture One är perfekt, ställ dig då och reprofotografera en oljemålning och jämför färgerna i original och på reproduktion.
Jag har aldrig gjort reproavbildningar av oljemålningar för det saknar jag riktig utrustning för, däremot har jag gjort otaliga bilder av GMB's 24-rutors Color Checker i såväl dagsljus som med småblixtar och jämfört resultatet med C1's egna profiler, profiler av Magne Nilsen för EOS 10D och 5D och mängder av försök att 'kalibrera' ACR, både manuellt och via två olika script.
I alla jämförelser blev C1 med Magnes profiler bäst i bemärkelsen bäst överensstämmelse med Color Checkern's färger i original. Att säga "perfekt" till en ordmärkare som du är naturligtvis inte korrekt. Mea culpa.
Mot bakgrund av de resultat mina egna tester visat tidigare, är jag naturligtvis mer än överlycklig över att Adobe nu krupit till korset och erkänt sig besegrade i färgprofilfrågan.
Kanske får vi nu det bästa av två världar framöver; interpolering mellan två olika grundprofiler i ACR/LR och därutöver möjlighet att själva justera för olika ljussituationer och/eller personliga uppfattningar om "rätt" färgåtergivning och därmed slippa denna allt annat än perfekta 'färgkalibreringsprocess' som Thomas Knoll envisats med och som väldigt få användare lyckats få till.
Förhoppningsvis kommer också andra duktiga profilkreatörer, tex Magne Nilsen (eller Stefan Ohlsson?), att ta fram bra färgprofiler till oss för ACR/LR framöver.
Ps) Jag bifogar en köksbordsbild på Color Checkern tillsammans med dagens SvD, så du inte tror att jag inte har en... ;-) (Color Checker eller SvD?) Ha en bra helg!