Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom extremt långsamt

Produkter
(logga in för att koppla)

gusvs

Medlem
Hej,

Jag har kört Lightroom 1.1 ett tag och det har funkat perfekt, men helt plötsligt blev det extremt långsamt och tar upp hela mitt RAM-minne (jag kör MacBook Pro med 2Gb RAM, 2,33 Ghz processor). När jag kryssade ur "Automatically write changes to XMP" så går programmet bra igen, men det gick bra länge med den ikryssad också. Varför kan det alternativet ha ställt till det plötsligt? Jag har bara 1900 bilder i katalogen.

Någon som har upplevt något liknande?
 
Det är en bug(?) i Lightroom. Verkar som programmet skriver om data till xmp-filer varenda gång det startas om, om man har detta ikryssat. Avaktivera funktionen och skriv ut data manuellt då och då (om du behöver xmp alls, det vill säga).

Kommer väl en rättning, vad det lider?
 
jorgene skrev:
Läs mer på Adobe Forums.
Det är ett allmänt känt problem.
(Jag kör själv XP Pro, SP2).

Varför sätter du då frågetecken efter bug? Om det är en bekräftad bug så håller jag med dig, då är den allmänt känd, men tyvärr som så många andra problem folk har, så är just detta problem något som bara drabbar vissa.
 
Jag har samma problem. Det går fan snabbare att dra ut en hörntand än att jobba i Lightroom.

Vad förlorar jag om jag stänger av xmp-skrivningen?
 
XMP-filen innehåller metadata och "framkallnings" information. Att lagra den i separat xmp-fil är användbart om du
1 vill att Adobe Bridge eller camera Raw ska läsa in dessa.
2 Om du delar RAW filer med andra som gör ändringar som du vill ha tillbaka. Annars lagras dessa enbart i databasen.

Vill du bara ibland skicka bilder till andra i RAW format med ändringar så kan du exportera XMP-filer vid dessa tillfällen.
 
Hmm.. Jag har inga problem.. Går som hejsan här (kan bero på datorn iofs ;)

Men var hittar jag detta någonstans?
 
Jag tror standard inställning i LR är att inte spara xmp-filer utan enbart lagra i databasen.

Om det inte vore för buggen i LR så skule det inte vara nåt stort problem, men som det är nu om du har många filer och den ska ge sig til att uppdatera xmå-filer för samtliga vid minsta ändring så blir det givetvis prestanda prolem.
 
Lösningen!

Hej!

Hittade en lösning som snabbade upp rejält! LÄste om detta på någon utländsk sida. Nåväl...

Under Library -> Previews, välj "Render 1:1 previews". Programmet gör inte detta automtiskt, tyvärr. Du kommer uppleva visningen av bilder sååå mycket snabbare.

Det andra sättet du kan pröva är att i File -> Catalog Settings välja att under fliken "General", välja "Optimize and relaunch".

Det första tipset ger såklart störst effekt, men kör båda, gärna i denna ordning.

Lycka till och återkom gärna om din upplevelse... =)

Mvh
/Fredrik
 
Re: Lösningen!

nifo skrev:
Under Library -> Previews, välj "Render 1:1 previews". Programmet gör inte detta automtiskt, tyvärr. Du kommer uppleva visningen av bilder sååå mycket snabbare.
Detta är ett bra tips, även om det tog mig en hel del tid (på en Quad Core-PC) att generera 15000 1:1-previews. Gäller också att ha gott om plats på hårddisken.

Glöm inte heller att ställa in att LR aldrig skall radera de 1:1-previews som genereras. Default tror jag inställningen är att LR raderar de 1:1-previews som inte använts på 30 dagar.
 
Re: Lösningen!

nifo skrev:
Hej!

Hittade en lösning som snabbade upp rejält! LÄste om detta på någon utländsk sida. Nåväl...

Under Library -> Previews, välj "Render 1:1 previews". Programmet gör inte detta automtiskt, tyvärr. Du kommer uppleva visningen av bilder sååå mycket snabbare.

Det andra sättet du kan pröva är att i File -> Catalog Settings välja att under fliken "General", välja "Optimize and relaunch".

Det första tipset ger såklart störst effekt, men kör båda, gärna i denna ordning.

Lycka till och återkom gärna om din upplevelse... =)

Mvh
/Fredrik

Har kört båda dessa redan men de gav ingen effekt. Jag har också letat runt en del på nätet och det verkar som att det hela är en bugg. Jag körde aldrig 1.0 men där var det tydligen inga problem att spara XMP-filerna automatiskt. Jaja, jag får väl uppdatera filerna manuellt tills de har löst buggen. I övrigt är ju Lightroom fantastiskt anser jag!
 
En lite undring...

Däremot känner jag att LR gärna vill uppdatera de små ikonerna när man bläddrar. Finns det inget sätt att rappa på detta?

/Fredrik
 
ANNONS