Annons

Liten D600 med små pannkaksobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan alla d600 ägare som köpte den pga den lilla storleken och ringa vikten. Jag har fallit pladask för gatufotografi och har idag en Nikon D3 samt diverse analoga FF kameror. Äger ett Nikkor-E 50mm/1.8 pannkaksobjektiv som jag använder flitigt pga den ring storleken. Har även funderat på att inhandla diverse pannkaksobjektiv från Voigtländer om jag bestämmer mig för att investera i en D600 under våren. Finns det några D600 ägare där ute som har erfarenhet av pannkaksobjektiv på D600? Hur känns de på kameran? Hur blir balansen? Når man fokusringringarna eller sticker prismat ut för mycket? Blir den liten o smidig eller är det bara ömsketänkande från min sida? Mitt lilla lätta alternativ idag är en D5000 med AF-D 35/2.0.. Har ni möjligtsvis bilder på er D600 med pannkaksobjektiv monterat så man kan få en uppskattning av volymen? Tacksam för svar o tankar krig detta!
 
Hm.. jag tänker att prisskillnaden är för liten mellan D800 och D600 för att kunna motivera D600 med nåt annat än storleken och vikten.. Så borde det inte vara fler som köper den för storleken/vikten -för att använda små pannkaksobjektiv på den?
 
Tror knappast folk som köper d600 tycker att det är värt med manuell fokus....

15290:- på cyberfoto för d600
21990:- för d800..-

det är nästan 7.000:-.... de är ingen liten prisskillnad du....
 
Varför skall du in med fingrarna mellan prismat och objektivet? Är det inte lättare att hålla kameran på vänster handlov och manövrera bländare och fokusering därifrån?

Jag tycker för övrigt min D600 balanserar rätt bra med en 50/1,8 AF-D, den är bara några mm tjockare än Series E (38 resp 33 mm).
 
Öh, det är precis så jag håller.. Nåja. Jag använder mig rätt mycket av att fokusera på meter-avstånd för att kunna ta bilder snabbt, gillar inte att använda mittpunkten och komponera om. Därför vill jag ha manuell fokus hellre än autofocus. Jag köper en D600 för sensorn och storleken, inte för att den har fantastiskt autofokus ;)
 
Jag har provat med Nikkor E 50 1:1.8 på min D700 och där är det hopplöst att komma åt bländarringen då huset är uppbyggt till samma höjd som bajonetten medan på F3 hade man en helt annan åtkomst då bajonettringen satt mera fritt. Så jag har gått över till att använda "long nose"-varianten av 50 1:1.8 då jag vill ha ett litet objektiv. Jag tycker även att det blir bättre balans med den extra cm som objektivet bygger.

(Nu är det en D700 jag har men misstänker att utförandet på D600 är lika men mindre storlek enligt vad jag kunnat se.)
 
Fast det borde väl gå att komma åt bländarringen från underifrån ganska smidigt när man håller vänsterhanden under objektivet?? Nåja, jag får veta imorgon ;D
 
ANNONS