Annons

Liten systemkamera eller kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ena kameran har inget objekttiv ...

Just de där två kamerorna testade FOTO mot varandra i näst senaste (tror jag) numret. Det var en intressant jämförelse.
 
Det är ju slående vilken dålig fantasi tillverkarna har när det kommer till beteckningar :eek:)
Men storleken har betydelse för mig...och sen gillar jag inte utseendet på Canonen..."duckar nu" ;o)
 
Just nu lutar det väldigt mycket åt en GX1 och ett fast bra objektiv...

Det hade varit ett av mina förstahandsval just nu också. Jag använder en GF2 med 14/2,5, och den har i stort sett följande brister i mitt tycke: sensorn är inte fantastisk (samma i GF3), den låter, den har långsam snabbaste blixtsynk, och pekskärmen är något man har fått för sina synder.

Jag trodde att LX3an skulle bli överflödig när jag köpte den, men jag använder den ofta om det finns nog med ljus, även professionellt i vissa speciella situationer, och inte minst tillsammans med blixt.

GF2/3 är mer av en snapshotkamera än en bra kompakt är, vilket inte är menat som något i sig negativt. GX1an verkar vara en mycket vettig kompromiss.
 
Det låter ju förståndigt! Vilken ska man börja med då...

Jag har både LR 4 och elements 8 och använder LR till 99%. Eftersom du enligt dig själv är rätt så kass på datorer så antar jag att du mestadels bara ska använda det till att justera ljus och färg, ta bort brus och skärpa upp. Då blir du mycket nöjd med LR när du kommer underfund med hur det fungerar.
Vill du prova på så får du ju 30 dagar från adobe för vardera program. Gimp är ju ett alternativ till elements men du har mycket bättre läroböcker till adobe programmen.
 
Jag har både LR 4 och elements 8 och använder LR till 99%. Eftersom du enligt dig själv är rätt så kass på datorer så antar jag att du mestadels bara ska använda det till att justera ljus och färg, ta bort brus och skärpa upp. Då blir du mycket nöjd med LR när du kommer underfund med hur det fungerar.
Vill du prova på så får du ju 30 dagar från adobe för vardera program. Gimp är ju ett alternativ till elements men du har mycket bättre läroböcker till adobe programmen.
Japp, jag ska skaffa LR 4 när jag får tag på kamera...och försöka lära mig Lightroom...
Många har ju nästan kultförklarat GF1:an ,verkar inte vara så stor skillnad till GX1:an.
 
Jag har både LR 4 och elements 8 och använder LR till 99%. Eftersom du enligt dig själv är rätt så kass på datorer så antar jag att du mestadels bara ska använda det till att justera ljus och färg, ta bort brus och skärpa upp. Då blir du mycket nöjd med LR när du kommer underfund med hur det fungerar.
Vill du prova på så får du ju 30 dagar från adobe för vardera program. Gimp är ju ett alternativ till elements men du har mycket bättre läroböcker till adobe programmen.

Kan bara instämma - 99% LR och 1% PS elements. LR är d u intuitivt och snabbt.
 
Vad gäller kameran i sig får man visserligen större brännviddsspann i en kompakt men med t ex GX1 kan man köpa den med power zoomen (14-42) och det blir väldigt kompakt. En vidvinkelzoom, telezoom eller fisheye kan man bära i en jackficka och GX1+14-42 i den andra fickan - högst portabelt.
 
Jag har själv slutat att använda kompaktkameror efter att jag skaffade en Olympus E-PL3[1]. Din beskrivning stämmer rätt bra. Jag har å andra sidan inget emot att ha en liten (obs! liten) väska med kameran och några objektiv i.

Trådskaparen bör nog fundera lite till på om det verkligen är en liten systemkamera han ska skaffa, eller om en kompakt är ett bättre val. En systemkamera kommer inte riktigt till sin rätt med bara en ljussvag normalzoom. Då är ofta en bra kompakt bättre som allround-kamera.

[1] Olympus m4/3-kameror har bildstabilisering inbyggd, vilket inte Panasonics har. Fördelen är uppenbar.
 
Tänk om dom kunde sälja GX1:an tillsammans med 20/1,7 till ett bra pris...då kunde man sluta fundera så mkt...är nog inte så intresserad av dom kit som säljs idag.Hur blir det om man köper huset (GX1) från Usa eller England finns det då möjlighet till svensk text i kameran?
 
Låter enklare om du handlar i Sverige. Oftast får du bra rabatt på det ingående objektivet. Prova det först om det är till någon nytta, eller sälj det annars vidare. Kan inte svara på olika språkversioner, amerikansk f/w kanske tillåter längre filmtider än EU's tullkrav på 30min?
 
Låter enklare om du handlar i Sverige. Oftast får du bra rabatt på det ingående objektivet. Prova det först om det är till någon nytta, eller sälj det annars vidare. Kan inte svara på olika språkversioner, amerikansk f/w kanske tillåter längre filmtider än EU's tullkrav på 30min?
Ja rätt bra rabatt får man ju på kit,men om man inte har nån nytta av det så kittar det......
Men visst, man kan som du säger sälja det vidare...
 
ANNONS