Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liveviewlösning för Gopro 11 som är vattentät

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Hej!

Letar efter en vattentät anslutning mellan Gopro 11 och en skärm, t.ex. Ipad för liveview. Ska filma i bäckar och grunda vattendrag där jag själv inte får plats att krypa ned, med Gopro:n på en lång pinne som jag kan sticka ned i vattnet en bit. Tyvärr fungerar inte blåtandsöverföring av liveview i de Gopro-appar som finns, så fort kameran doppas i vattnet tappar man signalen.
Söker inte googlingstips, utan tips på utrustning som testats av den som svarar.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte testat något sådant, men kan bekräfta att radiovågor i sådana frekvensband som används av Bluetooth och WiFi går inte genom vatten.

Ett alternativ till någon form av kabel är att montera kameran i ett vattentätt rör, som har lämpligt fönster för objektivet. Då kan Bluetooth ta sig fram i luften i röret.
Men det blir kanske för klumpigt att hantera.
 

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag har inte testat något sådant, men kan bekräfta att radiovågor i sådana frekvensband som används av Bluetooth och WiFi går inte genom vatten.

Ett alternativ till någon form av kabel är att montera kameran i ett vattentätt rör, som har lämpligt fönster för objektivet. Då kan Bluetooth ta sig fram i luften i röret.
Men det blir kanske för klumpigt att hantera.
Ja det blir nog allt för klumpigt och ohanterbart tyvärr. Men tack för input. Tyvärr så saknar Gopro:s modeller senare än 8 en HDMI-utgång. Man kan skapa en genom att montera på en Media Mod, men då behöver man kunna montera ett vattentätt hur över och det i sin tur måste ha en vattentät HDMI-utgång. Behöver dessutom kunna montera en domeport för vissa filmsekvenser där över/under ytan är med på samma bild.
 
ANNONS