Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lr standalone tillsammans med Prenumerationsmodellen !?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är klart imponerad av det jag sett de gjort med Photoshop och Lightroom på senare tid.
Ja, inte minst I ljuset av vad som kan göras med Lr 6.14 standalone 😁, eller snarare, de begränsningar som Lr 6.14 har. Nu håller jag inte på med en massa avancerade handpåläggning med mina bilder, men det finns en och annan funktion som jag skulle kunna få användning av i de senare upplagorna av Lr, och återigen, kostnaden är ju i detta nu ganska blygsam.

Jaja, vi får se vart det tar vägen hän. Nu skall jag först snart på semester, så när jag kommit hem, hinner jag fatta ett mer defenetivt beslut 😉.
 
Jag tycker det har ett workflow som är dåligt för nerverna.
Jaha. Själv tycker jag att jag har hyfsad koll på hur de olika reglagen påverkar bilden, så jag får nog meddela en avvikande uppfattning här.
Dessutom hanterade det förr mina RAW-filer på ett förkastligt sett, man var alltid tvungen att börja från noll.
Konstigt, mina redigeringar tenderar att vara kvar där jag lämnade det senast, s a s. På vilket sätt hanterade dom dina RAW-filer på ett förkastligt sätt !?
Om du slutar att prenumerera så kommer developmodulen stängas av.
Ja, den delen har jag förstått, men jag kan väl använda develop-modulen i mitt fristående Lr, eller !?
 
När jag öppnar mina RAW-filer så ser dom i princip ut som en JPG-fil skulle ha gjort från kameran eftersom dom inställningarna jag gjort i kameran och dom som kameran automatiskt gjort är inställda redan i RAW-programmet. Det är enligt mig en betydligt bättre utgångspunkt än den jag fick i LR, vilket kan spara mig timmar framför datorn.
 
Var ganska sen att hoppa på prenumerationsmodellen och uppdaterade från LR6 i slutet av förra året.

Man kan ju ta en backup av Lightrooms databas och ev sidecar-filer innan man gör uppdateringen så kan man ju gå tillbaka. Risken är att man tappar de ändringar man gjort i det nya programmet i så fall.

Om 120kr/månad är dyrt eller billigt kan ju diskuteras. Helt klart blir det ju en betydligt högre månadskostnad än jag hade under de minst 3 år jag körde på en köpt LR6-licens.

Med det sagt så tror jag inte att du kommer att vilja gå tillbaka till LR6, dels är nyare versioner rejält mycket snabbare. Sedan har det kommit en rad verktyg under de här åren som verkligen underlättar. Att sedan ha tillgång till Photoshop de gånger det behövs är ju en bonus.

Vill man spara några kronor så brukar det gå att köpa en årsprenumeration lite billigare på black friday (jag köpte förra året genom elgiganten, 990kr för ett år).
 
När jag öppnar mina RAW-filer så ser dom i princip ut som en JPG-fil skulle ha gjort från kameran eftersom dom inställningarna jag gjort i kameran och dom som kameran automatiskt gjort är inställda redan i RAW-programmet.
Vad är det för kamera och RAW program som har dessa avancerade funktioner ?
Det är enligt mig en betydligt bättre utgångspunkt än den jag fick i LR, vilket kan spara mig timmar framför datorn.
Ja, det förstår jag, men spara timmar !? Inte bara på en bild då, gissar jag. Sedan förstår jag inte varför du inte fotograferar i Jpeg med en gång, då du tycks vara nöjd med de inställningar som redan är gjorda i kameran, det blir lite som att gå över ån för att hämta vatten att fota i RAW, när inställningarna redan är klara i kameran. Eller missar jag något här !?
 
Senast ändrad:
Sedan förstår jag inte varför du inte fotograferar i Jpeg med en gång, då du tycks vara nöjd med de inställningar som redan är gjorda i kameran, det blir lite som att gå över ån för att hämta vatten att fota i RAW, när inställningarna redan är klara i kameran. Eller missar jag något här !?
Man kan gilla kamerans färger och kontrast som finns i JPEG ur kameran, men ogilla kamerans val av färginterpoleringsmetod, avsaknad av borttagning av heta pixlar, avsaknad av rekonstruktion av klippt högdager.
 
Var ganska sen att hoppa på prenumerationsmodellen och uppdaterade från LR6 i slutet av förra året.
Då är du i gott sällskap, som du förstår. Jag stretar emot in i det sista.
Man kan ju ta en backup av Lightrooms databas och ev sidecar-filer innan man gör uppdateringen så kan man ju gå tillbaka.
Ah, det är inte så många bilder jag har som jag redigerat och dessutom om jag går på prenumerationsmodellen, så kan jag (med de nya möjligheterna som följer med det) redigera om de bilder jag tycker det är värt att lägga ner den mödan på, och de bilderna kan jag nästan räkna på ena handens fingrar...
Om 120kr/månad är dyrt eller billigt kan ju diskuteras. Helt klart blir det ju en betydligt högre månadskostnad än jag hade under de minst 3 år jag körde på en köpt LR6-licens.
Ja, det kan man. Själv har jag hängt kvar vid mitt Lr 6.14 sedan det släpptes, och det är några år sedan dess. Månadskostnaden blir i sammanhanget därmed försumbar, men notera att jag började med Lr 5 och sedan kompletterat med uppdateringar till Lr 6.14.
Med det sagt så tror jag inte att du kommer att vilja gå tillbaka till LR6, dels är nyare versioner rejält mycket snabbare.
Jag tror du har rätt i ditt antagande, utifrån vad jag sett på tuben.
Sedan har det kommit en rad verktyg under de här åren som verkligen underlättar.
Jo, jag har sett det, och det är lite det som gör att jag vill uppgradera.
Att sedan ha tillgång till Photoshop de gånger det behövs är ju en bonus.
Ja precis ! Både Lr och Ps för 120 :-/mån är ju överkomligt, med tanke på att bara Ps kostade runt 10 lusentappar när det gick att köpa löst, s a s. Här får man då två program för 120:- /mån, vilket jag tycker är överkomligt, faktiskt. Sedan om det är dyrt eller ej, det beror väl på vilka ekonomiska förutsättningar man har, antar jag. I mitt fall, som det ser ut nu, är det inte något oöverkomligt hinder ö h t.
Vill man spara några kronor så brukar det gå att köpa en årsprenumeration lite billigare på black friday
Känner till det, och jag tänker avvakta med att göra några köp tills dess att jag kommit hem från semestern, i mitten av Nov. Kanske det dyker upp ett intressant erbjudande lagom tills dess 😁.
 
Man kan gilla kamerans färger och kontrast som finns i JPEG ur kameran, men ogilla kamerans val av färginterpoleringsmetod, avsaknad av borttagning av heta pixlar, avsaknad av rekonstruktion av klippt högdager.
Jag förstår, mycket är det som göbben inte kan, det är ju en sak som är säker. Själv fotar jag bara i RAW och sedan finner jag det förnöjsamt att sitta och fundera på hur jag skall göra för att få till bilden enligt eget tycke och smak. Om det tar några timmar (eller dagar 😮!), det bryr jag mig inte så mycket om, det är en meditativ upplevelse (för mig).

Men jag måste fråga en som vet bättre; Rekonstruktion av klippta högdagrar, är det verkligen möjligt !? Jag menar, den informationen som är borta, är väl borta, s a s 😁 !?
 
Men jag måste fråga en som vet bättre; Rekonstruktion av klippta högdagrar, är det verkligen möjligt !? Jag menar, den informationen som är borta, är väl borta, s a s 😁 !?
Där finns tre olika färgkanaler. Klipper man två kan man rekonstruera dem från den tredje, om man har rätt program. LR och darktable klarar det. DPP klarar inte det utan det ser bara dåligt ut.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1694902335841.jpg
    FB_IMG_1694902335841.jpg
    103.7 KB · Visningar: 15
  • FB_IMG_1694902343714.jpg
    FB_IMG_1694902343714.jpg
    91.8 KB · Visningar: 14
Där finns tre färgkanaler. Klipper man två kan man rekonstruera dem från den tredje, om man har rätt program. LR och darktable klarar det.
Där ser man. Inte för att jag begriper hur det går till, att rekonstruera två förlorade färgkanaler från en färgkanal, men det är mycket jag inte begriper, så förklaringen ligger sannolikt där😁.

Tackar för infon och förtydligandet
 
Ingen har svarat på den ursprungliga frågan: kan man köra lr6.14 i samma dator som man kör prenumerationsvetsionen?
Jag skulle inte chansa om det är viktigt att kunna gå tillbaka till 6.14. Skaffa en annan dator för den ena versionen (Lr6 fungerar utmärkt i en gammal win7- dator). Katalogen kan kopieras till den nya versionen (men troligen inte tvärt om). Jag skulle inte lita på att det inte händer något som gör 6.14 oanvändbar om man installerar prenumerationsmodellen.
 
Jag TROR att det går att köra 2 versioner samtidigt men med varsin version av databasen. Har nämligen råkat installera 2 olika versioner vid uppgradering av just en gammal LR, dvs den nyare ersatte då inte den äldre vilket först ledde till viss förvirring. Vill minnas att det var 5.x och 6.x.

I Creative Cloud som ju hanterar prenumerationsmodellen kan man ju t ex välja att ha kvar den gamla versionen också av PS eller LR när det kommer en ny så man kan ha 2 installerade samtidigt. Jag tycker nog att den borde fråga om du vill uppgradera den gamla versionen när du installerar den nya prenumerationsvarianten. Det jag skulle vara mera vaksam på är ifall den uppgraderar databasen "in place" eller om den skapar en uppgraderad kopia. Oavsett vilket är det ju viktigt att backa upp sin databas (eller "Catalog" som Adobe kallar den).
 
Vad är det för kamera och RAW program som har dessa avancerade funktioner ?
Ja, det förstår jag, men spara timmar !? Inte bara på en bild då, gissar jag. Sedan förstår jag inte varför du inte fotograferar i Jpeg med en gång, då du tycks vara nöjd med de inställningar som redan är gjorda i kameran, det blir lite som att gå över ån för att hämta vatten att fota i RAW, när inställningarna redan är klara i kameran. Eller missar jag något här !?

Jag gör nästan alltid ändringar, men jag tycker det går mycket snabbare med kamerainställningarna som utgångsläge.
Timmar rör dig sig om när jag kommer hem med hundratals bilder, som inte är fotograferade i samma miljö. Är dom i samma kan man bara köra copy paste på inställningarna från en bild till en annan.
 
Jag började prenumerera för att det skall bli lättare att läsa in Nikon Z9 filerna i stället för att jag ska hålla på att konvertera om till DNG varje gång.

Men finns saker jag stör mig på i nya Lightroom som att varje gång jag skall använda radiell övertoning effekten så måste jag trycka
Maskering -> Radiell övertoning -> Invertera
Eller Shift + M och Shift + '

Tidigare behövde jag enbart trycka på en knapp så var radiell övertoningsfiltret där. Och varför kan inte invertera vara standard? Det går inte ens att spara inställningen utan bocken återställs varje gång.
Ska man gå genom 50 bilder så blir man ganska störd på detta.
 
Ingen har svarat på den ursprungliga frågan: kan man köra lr6.14 i samma dator som man kör prenumerationsvetsionen?
Jag skulle inte chansa om det är viktigt att kunna gå tillbaka till 6.14. Skaffa en annan dator för den ena versionen (Lr6 fungerar utmärkt i en gammal win7- dator). Katalogen kan kopieras till den nya versionen (men troligen inte tvärt om). Jag skulle inte lita på att det inte händer något som gör 6.14 oanvändbar om man installerar prenumerationsmodellen.
Svaret är; Ja och Nej.
Det går utmärkt att ha flera versioner installerade. En nyare version (v+) kan öppna en lr-katalog från en äldre version (v) men kommer att konvertera den till en ny katalog i det nya formatet. Den nya katalogen kan inte öppnas av den äldre lr-versionen (v).
LR (v+) innehåller flera process versioner (vet inte om det ät alla) men normalt behåller bilderna sin process version när katalogen konverteras. Process versionen bestämmer vilka ”spakar” som finns i Develop modulen dvs bilderna som man gjort klara i en den äldre versionen (v) ska vara oförändrade av konvertering till en nyare version (v+). Man kan välja att byta process version till en nyare eller äldre i Develop modulen. LR gör då en konvertering av spakarnas inställning för att ge ett liknande resultat dvs det kan skilja en del om man byter process version.
Så LR kan delas upp i två delar katalogformat dvs Databasdelen och Process dvs möjligheterna i Develop modulen. Databas konverteringen är enkelriktad medan process delen går åt båda hållen (med eventuella begränsningar i antalet versioner, kan inte kolla då jag är ute och reser för tillfället).
Om man har LR6 och tänker sig att gå över till LRC prenumeration för att utnyttja de nya funktionerna t ex ai-brusreducering. Men senare vill kunna importera in bilderna med edits till LR6 så kanske det skulle fungera om man håller edits till process-versionen för LR6 och sparar edits till xmp-fil.
Men då missar man en hel del bra funktioner i LRC Develop modulen.
 
Själv låg jag kvar länge med 6.14. Var tveksam till att prenumerera. Minns inte riktigt när jag började prenumerera men det är ett par år sedan.
Det första som jag upptäckte var att Adobe radikalt ökat hastigheten i programmet. Jag tror vi är uppe i version 12 nu.
Är mycket nöjd. Själv har jag versionen där Photoshop ingår fast jag sällan använder programmet. Men då och då använder jag det.
Har du väl börjat använda nyare versioner tror jag inte att du vill gå tillbaka till 6.14. Tycker att nyheterna kommer ganska tätt och jag behöver inte lägga ut extra pengar för att komma åt dessa.
Har ingen större erfarenhet av andra liknande program. Fick första versionen av LR i och med att jag hade köpt gamla Rawshooter (tror jag det hette). Det köptes upp av Adobe och därmed fick alla användare en version av LR när det släpptes.
Nu är jag inlärd på LR arbetssätt och så lång tid som det tog att lära sig det tvekar jag inför uppgiften att försöka lära mig ett helt nytt arbetssätt. Så roligt är det inte att sitta framför datorn.
 
120 svenska pesetas/mån gör ju inte att jag går omkull ekonomiskt och som bekant har det hänt en del sedan Lr 6.14 släpptes, den sista fristående utgåvan innan prenumerationsmodellen.
Det går att förskottsbetala 1 år om man inte vill betala varje månad. På Black Friday brukar det dessutom gå att köpa en ettårsförnyelse till ett väldigt bra pris, vill minnas att det var under tusenlappen senast (999 kr) via Elgiganten.
 
ANNONS