Annons

Lurad via paypal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fornis

Ny medlem
Hej

Jag har precis skaffat ett Paypal konto och har en annons ute på blocket på en kamera. Nu var det en engelskspråkig man som säger att han vill köpa kameran och skicka pengar till mitt Paypal. Han var helt säker på detta innan jag ens skrivit vad jag ville ha för frakten.

Han skulle även ha blixten och alla tillbehör som jag hade listat separat. Han säger att det är en present tills hans son som bor och pluggar till "Urban and Regional Planning" i Nigeria (varför berättade han detta för mig?).

Det jag egentligen undrar då jag är ny på det här med Paypal osv är om jag kan bli lurad? Han sätter ju in pengar på mitt Paypal, kan han kräva tillbaka dem på nåt vis eller liknande? Kan jag bli lurad?

Hans IP adress leder till Spanien. Känns skumt, vill bara vara säker.

Tacksam för svar.
 
På något vis kommer du att bli blåst.

Gissningsvis funkar det så att "köparen" betalar med en stulen check eller liknande. När du fått pengarna på kontot (vilket går ganska fort) så skickar du prylen. Några dagar senare upptäcker banksystemet att checken inte är giltig, och tar tillbaka pengarna från ditt konto.

Edit: du kan ju försöka få "köparen" att betala diverse avgifter, vad som helst blir bra. Googla efter "scam baiters" så lär du hitta rolig läsning.
 
A köper saker av dig, samtidigt har A en egen annons om något han vill sälja och gör det billigt till samma pris du vill ha , köparen till A saker betalas in på "felaktigt konto dvs ditt" som han uppger, du skickar iväg dina grejer, du har ju fått pengar insatt på ditt konto.
A beklagar misstaget att ha uppgivit felaktigt konto till sin egen kund och skickar ingenting
A har fått dina saker, en annan har fått stå för notan.
 
Senast ändrad:
Efter lite googlande fick jag klart för mig att " I dont do buisness with nigeria". Han satte in för mycket pengar på en gång på mitt paypal konto och det är lite lurt. Struntar nog i detta, tack för svar!
 
Efter lite googlande fick jag klart för mig att " I dont do buisness with nigeria". Han satte in för mycket pengar på en gång på mitt paypal konto och det är lite lurt. Struntar nog i detta, tack för svar!

att sätta in för mkt pengar på ngns konto på det viset är ett gammalt hederligt tricks... Gör aldrig biznizz med sådana typer...
 
En som försökte en liknande grej med mig kallar sig Jessica

Hon ville ha mina uppgifter

Jag meddelade att det kunde hon drömma om, lämna aldrig ut några uppgifter

Hennes brev löd

Hello,
Thanks for the message , i will like to inform you that am willing to buy and pay for this item so kindly send me this information for the payment of the item :

Account Name:
Account Number:
Bank Name:
Total Cost:

So send me that to make the payment of the item to you or you can send me your PayPal details like this below :

Your Full Name:
PayPal Email Address:
Total Cost:

So send me any one of that to make the payment of the item and am so happy for the fast response .
Thanks
 
Nej, jag lämnar inte ut några uppgifter till okända.
Får du in pengar på ditt konto, försäkra dig att det är från rätt person innan du skickar några varor.
 
Det förekommer också en variant där köparen tar emot varan och sedan klagar hos paypal. Väldigt snabbt får tillbaka pengarna. Sen sitter du med krav från pp och inga prylar.
 

hmm.. sorry men jag ser bara att han varnar för att pengarna kan bli "frysta", och det måste de ju kunna bli för köparens säkerhet.

från paypal:
For SNAD Claims, PayPal may require you to ship the item back to the seller - or to PayPal - or to a third party at your expense, and to provide proof of delivery. Please take reasonable precautions in re-packing the item to reduce the risk of damage to the item during transit. PayPal may also require you to destroy the item and to provide evidence of its destruction.
 
Jag har alltid haft den uppfattningen att det är säkert med betalningar via PayPal....
Man ger ju inte heller ut sitt bankkontonummer eller liknande, utan bara en email-adress till Paypal kontot.

Jag köpte en gång en grej från tyskland som kostade 600 euro, och betalade via Paypal. Det jag köpte fick jag aldrig, men eftersom paypal då hade en garantigräns på 500 euro så fick jag åtminstone det tillbaka. 100 euro förlordade jag, men det var min egen dumhet då jag litade på säljaren och betalade en större summa än garantin täcker.
 
hmm.. sorry men jag ser bara att han varnar för att pengarna kan bli "frysta", och det måste de ju kunna bli för köparens säkerhet.

från paypal:
For SNAD Claims, PayPal may require you to ship the item back to the seller - or to PayPal - or to a third party at your expense, and to provide proof of delivery. Please take reasonable precautions in re-packing the item to reduce the risk of damage to the item during transit. PayPal may also require you to destroy the item and to provide evidence of its destruction.

De kan ha rättat upp en del. Tidigare har det hänt att pengarna inte bara frysts utan returnerats.

Och: Det är ändå ett av de säkrare alternativen. Man ska bara vara normalt observant på vem köparen är och om det finns några varningssignaler.
 
Lurad av PayPal & Köpare ?

Hej, skulle du kunna skriva ett mejl till mig om vad man ska göra eller vad du tror att jag kan göra om man har blivit lurad på detta sättet eftersom jag antar att jag har blivit det.
Är verkligen besviken..
 
lurad

på köp/sälj sidan varnar man för nån snubbe från england bland annat.
men är det inte det som är meningen med paypal att man inte ska bli lurad på pengar ??
 
PayPal

[ Ursäkta för ett långt brev med såhär ligger det till ]

Det är just PAYPAL jag pratar om, det är så att en person vill köpa en telefon jag hade ute på blocket för 200 Euro, jag har skickat telefonen till paypal och då väntade jag på att mina pengar ska komma, men dom skickade ett E-mail o sa detta ca 4 dagar senare.

Congratulations !!!!! Your Order has been ready for transfer into your PayPal Account Details provided and this will be received in a couple of hours. We are very sorry for the late Transfer.

But there is a problem about the payment sent to you, Our Accounting Department has made an error with your payment which means a total of 400.00 EUR was sent to you instead of 200.00 EUR
The deduction of the extra 400.00 EUR has shown of the buyer account,You are advised to refunds the total payment of 200.00 EUR to your buyer and settle this issue by refunding the sum of 200.00 EUR before the Transfer of the payment into your PayPal Account.

Så jag var TVUNGEN o skicka 200 Euro Personligt till den personen sedan tog bild på det vilket jag gjorde när jag fick kvitto på att det är skickat.

Men nu kräver PayPal att jag YTTERLIGARE ska skicka 150 £ o det tänker jag fan inte göra.
Det är väl inte mitt problem att dom gör fel ?
Ja vill bara ha mina pengar nu.

Dom vägrar ge mig de föränn jag ger 150 Euro till vilket jag inte ens litar på.

vad ska jag göra snälla någon hjälp mig.
 
Det låter onekligen som att du har blivit lurad. En fråga dock: vilken emailadress kommer "Paypals" email från? Och går dina svar till samma adress?

Personligen skulle jag polisnamäla ärendet. Det lär inte hända särskilt mycket, men om tillräckligt många anmäler samma typ av brott kommer polisen förr eller senare att behöva agera.

Det finns dock ett alternativ till: se till att skriva till "Paypal" och till den som "köpt" telefonen av dig, och ställ så många frågor du kan. Det spelar ingen större roll om du upprepar dig efter några email, syftet med frågorna är att försöka locka fram information om den/dem som skriver.
 
ANNONS