Annons

Märklig grön linje i redigerad bild..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag håller på att utvärdera en trial-version av PaintShop Pro X7, men efter att ha gjort i princip alla redigeringsmoment (bara skärpning återstår) så upptäckte jag en rak grön linje som går längs hela högra bildkanten.

Den gröna linjen finns där inte från början utan uppkommer först efter det att jag drar ner storleken på TIFF-bilden. Har ni någon idé om varför det blir så?

Nedan visas den övre halvan av den högra bildkanten!
 

Bilagor

Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Ingen som har en aning om varför linjen har uppkommit? Kanske svår att se?

Kan säga att den syns lite bättre inne i PaintShop Pro. Eventuellt beror det på att det skapas en vit ram kring bilden när man förstorar upp den här på fotosidans forum.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag såg den först efter en del förstorande.
Hoppas det är ok att bifoga problemet.

Är det på alla bilder du öppnar i PSP?
Följer linjen med om du roterar bilder 180° i PSP innan du sparar den?
Om du beskär bilden hårt och sedan sparar den, uppstår en ny grön linje mot kanten då?
 

Bilagor

forstheim

Aktiv medlem
Nu har jag testat att redigera en annan bild ur samma "serie"..och det uppstår en grön linje även på den när jag drar ner storleken!

Den gröna linjen "hänger med" varvet runt när jag roterar bilden. Även om jag beskär hårt så uppkommer linjen när jag sedan drar ner storleken. Det är oavsett om den hårda beskärningen görs i originalbildens högerkant eller om den görs mitt i originalbilden.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Gissar bara: men det är inte så att det själva "trial" versionen som lägger till den? Får du med linjen om du använder ett annat program?
 

forstheim

Aktiv medlem
Nu har jag inte hunnit testa så många olika program, men alldeles nyss provade jag att storleksförändra samma bild i trial-versionen av Zoner Photo Studio..och där uppstod INGEN grön linje. Inte heller uppstår den gröna linjen i mitt gamla Photoshop 5.

Så det är någonting med PaintShop Pro som orsakar det hela. Om det är enbart i trialversionen som det uppstår en grön linje eller om det även skulle bli så i köpe-versionen kan jag dock inte svara på.
 

PeterWem

Aktiv medlem
En del råkonverteringsprogram plockar själva bort denna linje. Man kan se den ibland innan bilden helt hunnit renderas. Darktable plockade bort en pixelrad från botten efter att jag mejlat dem om att min 6D har en sådan.

I RawTherapee syns linjen enbart innan rendering.
I Photomatix syns linjen enbart innan rendering.

Jag har aldrig sett linjen någon annanstans än just under bilden, vilket din är om du håller din kamera rätt.

Linjen uppkommer för mig enbart när jag kör Live view eller om jag kör med Dual ISO.
 

forstheim

Aktiv medlem
En del råkonverteringsprogram plockar själva bort denna linje. Man kan se den ibland innan bilden helt hunnit renderas. Darktable plockade bort en pixelrad från botten efter att jag mejlat dem om att min 6D har en sådan.
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Finns det alltid en sådan här grön linje i RAW-bilder menar du, men att man normalt sätt inte tänker på linjen för att konverteringsprogrammen automatisk plockar bort den? Eller är det något specifikt för 6D:n? Min bild är nämligen tagen med en 6D och raw-konverteringen är gjord i Canon DPP. Har varken använt Dual ISO eller Live View. Däremot blir det som du säger så att den gröna linjen skulle ligga i nederkanten ifall jag hade valt att ta en liggande bild!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Finns det alltid en sådan här grön linje i RAW-bilder menar du, men att man normalt sätt inte tänker på linjen för att konverteringsprogrammen automatisk plockar bort den? Eller är det något specifikt för 6D:n? Min bild är nämligen tagen med en 6D och raw-konverteringen är gjord i Canon DPP. Har varken använt Dual ISO eller Live View. Däremot blir det som du säger så att den gröna linjen skulle ligga i nederkanten ifall jag hade valt att ta en liggande bild!
Kanske en grej hos 6D, vem vet. I DPP har jag inte fått linjen att synas.
Se bild och längst ned http://bayimg.com/oAbfhAAga
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Yes, jag ser samma typ av linje på dina exempelbilder. Har du någon aning om varför den är där? Och vad menade du förresten med att Darktable plockade bort en pixelrad efter det att du mejlat dem om att din 6D har en sådan?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Yes, jag ser samma typ av linje på dina exempelbilder. Har du någon aning om varför den är där? Och vad menade du förresten med att Darktable plockade bort en pixelrad efter det att du mejlat dem om att din 6D har en sådan?
Nej, det har jag inte. Kommer bara vid live view.
https://github.com/darktable-org/darktable/commit/f7ef17f373cdfa6331ca2ada5077c0aac4f50464

Du kan se min trådstart inne hos amerikanska Canon.
https://forums.usa.canon.com/t5/EOS/6D-Live-view-sensor-issue/td-p/68099
Där finns även en exempelfil.

De råkonverterare jag testat och som påvisat linjen bygger alla på dcraw. Vet inte om Paintshop Pro bygger på dcraw?

Fick du fram linjen i DPP?
 

forstheim

Aktiv medlem
OK, tack i alla fall för din input med exempelbilder och dylikt! :)

Kan nämna att jag aldrig någonsin tidigare har sett denna gröna linje på mina bilder från 6D:n förrän nu när jag storleksförändrade en bild i PaintShop Pro för allra första gången. Kan också påpeka att bilden som jag visade här i tråden är en av dem allra första tagna med 6:n som inhandlades i december 2013. Många bilder har exponerats med 6D:n och därefter bildbehandlats med hjälp av Canon DPP och Photoshop 5 sedan dess utan att det här fenomenet har visat sig.

Om du har lust får du gärna ladda ner testversionen av PaintShop Pro X7 och sedan testa att storleksförändra en av dina bilder som du INTE har sett någon grön linje på tidigare. Hade varit intressant att se om en grön linje uppstår för dig då!

Själv ska jag nu testa att storleksförändra en bild i Paint Shop Pro som är tagen med mitt gamla hus (50D) för att se vad som händer då. Uppkommer det en grön bild även med det huset så är det i alla fall inte en specifik sak som uppkommer med 6D:n.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Har du använt råkonverteraren i PSP? iså fall är problemet nog där, jag frågade Corel angående deras råkonverterare och dom erkänner att den inte är bra, dom tänker sig att man skall använda deras AftershotPro som råkonverterare. Själv använder jag LR4 och gör första bildjusteringar och redigerar sedan med PSP.
 

forstheim

Aktiv medlem
Har du använt råkonverteraren i PSP? iså fall är problemet nog där, jag frågade Corel angående deras råkonverterare och dom erkänner att den inte är bra, dom tänker sig att man skall använda deras AftershotPro som råkonverterare. Själv använder jag LR4 och gör första bildjusteringar och redigerar sedan med PSP.
Nej, jag har inte konverterat i PSP utan använt mig av Canons egen konverterare DPP.
 

forstheim

Aktiv medlem
Hur många pixlar hög är din bild i dpp och i Paintshop?
Har testat och kommit fram till att det inte spelar någon roll ifall jag storleksförändrar en helt obeskuren bild eller om jag storleksförändrar en något beskuren dito - den gröna linjen uppkommer i båda fallen när väl storleksförändringen har skett.

Har nu också testat att redigera och storleksförändra en bild tagen med 50D:n..och det blev INGEN grön linje i det fallet när DPP + PaintShop Pro användes! Hmmm...

Den enda skillnaden (förutom olika kamerahus) är att jag har beskurit bilden med den gröna linjen i DPP..vilket jag nog aldrig faktiskt har gjort tidigare. Mitt normala arbetssätt är att grovjustera i DPP för att sedan konvertera bilden till TIFF i sin helhet. Beskära brukar jag sedan alltid göra i Photoshop. Kanske ska testa att konvertera om bilden jag fick grön linje på UTAN att beskära den i DPP för att se om resultatet blir annorlunda..!?

Återkommer..
 
ANNONS