Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måndagsexemplar av Canons supertelen

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
En säljare här påstår att det finns gott om måndagsexemplar av Canons supertelen. Det har jag aldrig hört eller upplevt, men aldrig haft längre än 500mm. Någon med erfarenhet, för det vore intressant att höra.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Talar du om måndagsexemplar? Det var mitt favoritobjektiv under några år, fantastiskt, men använde aldrig extenders.
Du har vilka serienummer. Jag var bara sen att ladda upp det. Tyvärr innan man kunde uppdatera objektiven via kamera.

Utöver det har Canon en gång monterat polarisationsfiltret till dessa telenen på fel håll. Enkelt åtgärdat. Man bara vänder det om.
 

baa

Aktiv medlem
Har inte så stor erfarenhet av Canon superteleobjektiv, har/har haft, följande objektiv köpta nya i Sverige:

EF 300mm f/2,8 L IS USM
EF 300mm f/2,8 L IS II USM
EF 400mm f/2,8 L IS II USM
EF 400mm f/2,8 L IS III USM
EF 500mm f/4,0 L IS II USM
EF 600mm f/4,0 L IS II USM
EF 600mm f/4,0 L IS III USM

Det enda objektiv som varit något konstigt med var EF 400mm f/2,8 L IS II USM som inte klarade att ställa skärpan på avstånd över 17 meter.
Jag kontrollerade objektivet på fyra olika kamerahus och det var samma fel oavsett kamerahus.
Ringde till butiken, Canon ringde mig strax efter det. En budbil från Canon hämtade objektivet i min bostad och lämnade ett låneobjektiv.

Dagen efter ringde Canon och bekräftade felet på mitt objektiv. Något med autofokusen var fel från fabrik, de rättade till felet.
Därefter levererades mitt objektiv och låneobjektivet hämtades. Fungerade perfekt efter den åtgärden.
Har EF Extender 1.4x III och EF Extender 2x III men använder dem sällan men har inga problem med dem heller.

Är det kanske en överdrift med "måndagsexemplar" eller har jag haft tur?
 

Tibor

Aktiv medlem
Har inte så stor erfarenhet av Canon superteleobjektiv, har/har haft, följande objektiv köpta nya i Sverige:

EF 300mm f/2,8 L IS USM
EF 300mm f/2,8 L IS II USM
EF 400mm f/2,8 L IS II USM
EF 400mm f/2,8 L IS III USM
EF 500mm f/4,0 L IS II USM
EF 600mm f/4,0 L IS II USM

EF 600mm f/4,0 L IS III USM
Hmmm ... inte "så stor erfarenhet"??? ;) "bara" 7 styck :p
 

baa

Aktiv medlem
I mitt fall har jag bara ett exemplar av respektive objektiv....;)

Vet inte hur det går till när fototidningar och liknande testar objektiv, gissar att de testar flera exemplar av varje brännvidd. Om det var vanligt med "måndagsexemplar" borde det i så fall framgått i artiklarna.
Kan inte påminna mig om att jag läst om det i några tester.

Har inte hört från andra fotografer att det skulle vara vanligt med "måndagsexemplar".
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har inte så stor erfarenhet av Canon superteleobjektiv, har/har haft, följande objektiv köpta nya i Sverige:

EF 300mm f/2,8 L IS USM
EF 300mm f/2,8 L IS II USM
EF 400mm f/2,8 L IS II USM
EF 400mm f/2,8 L IS III USM
EF 500mm f/4,0 L IS II USM
EF 600mm f/4,0 L IS II USM
EF 600mm f/4,0 L IS III USM

Det enda objektiv som varit något konstigt med var EF 400mm f/2,8 L IS II USM som inte klarade att ställa skärpan på avstånd över 17 meter.
Jag kontrollerade objektivet på fyra olika kamerahus och det var samma fel oavsett kamerahus.
Ringde till butiken, Canon ringde mig strax efter det. En budbil från Canon hämtade objektivet i min bostad och lämnade ett låneobjektiv.

Dagen efter ringde Canon och bekräftade felet på mitt objektiv. Något med autofokusen var fel från fabrik, de rättade till felet.
Därefter levererades mitt objektiv och låneobjektivet hämtades. Fungerade perfekt efter den åtgärden.
Har EF Extender 1.4x III och EF Extender 2x III men använder dem sällan men har inga problem med dem heller.

Är det kanske en överdrift med "måndagsexemplar" eller har jag haft tur?
Kan man kolla firmwareversion via meny för version II? Kan man se firmwareversion via bildfilerna för version II?
 

Falumas

Aktiv medlem
I mitt fall har jag bara ett exemplar av respektive objektiv....;)

Vet inte hur det går till när fototidningar och liknande testar objektiv, gissar att de testar flera exemplar av varje brännvidd. Om det var vanligt med "måndagsexemplar" borde det i så fall framgått i artiklarna.
Kan inte påminna mig om att jag läst om det i några tester.

Har inte hört från andra fotografer att det skulle vara vanligt med "måndagsexemplar".
Jag tror att det är ovanligt att flera exemplar testas. Det brukar ofta framgå av artiklarna om dom plockat upp ett objektiv i butik eller om dom fått låna ett av tillverkaren. Har dom fått låna ett är det säkerligen förtestat av tillverkaren att det fungerar som det skall.
Forum brukar vara ett bra ställe att titta på om det är vanligt med måndagsexemplar eller inte. Där ser man ofta också hur tillverkaren hanterar problemet. Är det många objektiv som har problem brukar det skrivas hyllmeter på t.ex dpreviews forum.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har ägt en EF300/4 L USM EF 300/2.8L USM, en EF 500/4.5 L USM.
Jag har fotat mycket med EF 400/2.8 L USM
Ingen av dessa har varit oskarpa.


En säljare här påstår att det finns gott om måndagsexemplar av Canons supertelen. Det har jag aldrig hört eller upplevt, men aldrig haft längre än 500mm. Någon med erfarenhet, för det vore intressant att höra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ännu färre av Canon stora vita objektiv, men jag har i alla fall två.
De är de klart bäst presterande i min samling. Med eller utan teleförlängare.
 

Hadmyr

Medlem
Det kan finnas viss optisk skillnad på olika exemplar även om det är ovanligt att det märks. Syns främst med extender på och inget som de flesta märker av. Har haft flera olika stora Canon-telen aldrig märkt det. Med tanke på vad grejerna kostar har både Canon och köparna högt ställda krav. Det är främst ett sälj-argument från de som säljer begagnat.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte hur det går till när fototidningar och liknande testar objektiv, gissar att de testar flera exemplar av varje brännvidd.
Det är ganska sällsynt. En av de få som testar flera exemplar är Lensrentals (www.lensrentals.com). De hyr ut kameror och objektiv och har därför i allmänhet flera exemplar av varje.

Det kan vara intressant att läsa deras tester och se hur stor variationen är. Testerna görs dock lite sporadiskt.
 
ANNONS