Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sista valet blev det. Jag var tvungen att byta till pc 1995 men skulle inte ha något emot att byta tillbaka, speciellt nu med OS X.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag vill också ha en Mac. Erik har en G4 som jag dreglar över varje gång vi har redaktionsmöte.
 

lotelo

Aktiv medlem
MAC och virituell PC, men svaret blir nog MAC då va? Jag vill inte köra PC alls men känner mig tvingad att ha den virituella för att göra som skattereglerna kräver. Det enda jag saknar för MAC är alltså ett vettigt bokföringsprogram.
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Vill inte starta krig men..

BYT TILL MAC! jag menar det verkligen. Med OS X finns ingen orsak att hänga kvar i Ctrl+alt+delete världen. Jag byter aldrig tillbaks. Bara måste få säga det :)
 

Malaka

Aktiv medlem
Mac kör jag. Rekommenderas varmt. Jag kör en iBook och skärmen är inte jätterolig för bilder men det kopplas lätt in extern. Det är verkligen underbart med Mac!
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jo, jag kör ju då PC med WinXP i dagsläget. Men skulle inte ha något emot en Mac. Fast eftersom jag inte vill byta ut någon PC mot Mac, så fick det i så fall bli en Mac också. Och förr eller senare skaffar jag nog en Mac dedikerad till bildbehandling. Prioriterar dock ett kamerahus till framför en Mac, så det dröjer ett tag innan Mac-drömmen kan realiseras.

/AnnaKarin
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Jag kör pc, är lite nyfiken... varför anses mac vara bättre för bildbehandling. Men framförallt vad motiverar de skyhöga priserna på dem?!

Mvh
Tobias
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
har forskat mycket i det där och kommit fram till att skillnaden består i:

- skärmarna är bättre (i de flesta fall)
- produkterna är toksnygga
- mac är coolt.

Annars inget.
 

mipert

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

- skärmarna är bättre (i de flesta fall)
Här måste jag avslöja min okunskap igen, kan man inte köra skärmarna omvänt? På Macen kan man köra alla skärmar, varför inte tvärtom.
elmfeldt skrev:
- produkterna är toksnygga
Ett par av dem, en del är, tja, fula.
elmfeldt skrev:
- mac är coolt.
Ibland får jag samma känsla som när HD eller RayBan eller Armani eller... framhävs som det coolaste märket.
Det alla tycker är coolt är inte coolt.

Själv vill jag ha en dator av varje sort för att få det bästa av två världar.
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Ok, tack för snabb respons... då fortsätter jag med gott samvete att köra med en visserligen ful men ändock funktionell burk som dessutom har två knappar på musen(avskyr varje gång jag sätter mig vid en mac och försöker högerklicka!!)

/Tobias
 

lotelo

Aktiv medlem
Tobbe-77 skrev:
(avskyr varje gång jag sätter mig vid en mac och försöker högerklicka!!)
Fast ritbordsmusarna m fl med två (eller tre) klickar funkar på mac också. Man kan faktiskt högerklicka även på MAC mao;) Fast varför det skulle vara att föredra vet jag inte förstås, bara att det går..
 

Damocles

Aktiv medlem
Bättre skärmar, är skärmarna bra funkar dom till både och utan problem.

Den enda Apple skärmen jag vill ha är deras Cinema Display, den är värd dreglandet.

/Peter som har dubbla 22" diamondtron till sin pc.
 

macmolarin

Aktiv medlem
-Kör mac.
-Blir glad av min dator.
-Jobbets Win-burk gör mig frustrerad.
-Macen gör mig ännu gladare
-Ännu mer frustrerad av windows
-osv. Som en spiral.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Har aldrig gillat PC (eller snarare Windows)..tills jag fick XP..nu tycker jag det fungerar exellent :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
mipert skrev:
Här måste jag avslöja min okunskap igen, kan man inte köra skärmarna omvänt? På Macen kan man köra alla skärmar, varför inte tvärtom.

Ett par av dem, en del är, tja, fula.

Ibland får jag samma känsla som när HD eller RayBan eller Armani eller... framhävs som det coolaste märket.
Det alla tycker är coolt är inte coolt.

Själv vill jag ha en dator av varje sort för att få det bästa av två världar.
(1) Ah.. Sorry att jag var otydlig. Jag menade det inbyggda skärmarna på de bärbara.
(2) Vilka är fula av de som säljs nu?
(3) Det är ju just det som är grejjen. Merparten tycker inte att Mac är coolt. Därför är det coolt.
(4) Vilka världar då?
 

twang

Avslutat medlemskap
Tobbe-77 skrev:
Ok, tack för snabb respons... då fortsätter jag med gott samvete att köra med en visserligen ful men ändock funktionell burk som dessutom har två knappar på musen(avskyr varje gång jag sätter mig vid en mac och försöker högerklicka!!)

/Tobias
Du kan ha två-knappars mus till MAC oxå, funkar
utmärkt.

/Bosse
 

Stegge

Aktiv medlem
Om jag skall tänka med hjärtat så är det alltid Mac som gäller.

Om jag däremot skall tänka med plånbok och den praktiska(?) hjärnan så är det pc som gäller. Varför? Jo;

2,8 GHz
1,5 GB minne
120 GB S-ATA hårddisk
DVD-brännare
USB 2
Firewire
5.1 ljud
128 MB grafik
Ful låda

(Det enda jag saknar är ett snyggt G4-skal att bygga in allt i..!)

Och allt detta för 7500:-
Den billigaste Macen ligger nästan på det dubbla.
 
ANNONS