Annons

MacBook Pro/Air

Produkter
(logga in för att koppla)

ChMu

Medlem
Det är dags att köpa en ny MacBook och valet står mellan en Air M2, 24 GB och 1 TB för 28.000:-- och en begagnad Pro 16" M1, 32 GB och 1 TB för 23.000:--. Priset, skärmstorleken och alla portar talar för Promodellen. Tilläggas bör att jag inte "släpar omkring" på min Mac. Vad säger ni gott folk, vilken tycker ni att jag skall välja? Jag känner mig som en åsna mellan två hötappar.:unsure:
 
Senast ändrad:

pt96hni

Aktiv medlem
Jag hade valt pro:n pga den stöder 2 externa skärmar och har 8 prestanda kärnor som för huvudjobbet och 2 energieffektiva som kör bakgrundsjobb. Air:en har stöd för en extern skärm samt 4 prestanda och 4 energieffektiva kärnor.
 

nutte

Aktiv medlem
Jag har Pro 14" med M1 pro (som är snabbare än bara M1 och bara M2) 16/512 (borde kanske köpt 32GB /1 TB men den var rejält dyrare..fick min för 21,9 på Mediamarktrean..tänker att jag har externa små snabba T7 diskar istället, det finns nu 4 TB för ca 4'). Lite finare/större skärm/färger, bättre ljud och anslutningar än Air M2 men den är rätt snarlik och betydligt lättare Om man vill bära runt på den..det ryktas ju om en ny 15" Air med M3 om några veckor så kanske värt att vänta in?
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag skulle vilja Pro'n. När man får betala så pass mycket pengar så bör man tänka på att det inte går att bygga ut nya MacBook's då allt är fastlött på moderkortet. Har själv en Pro 14" med M1Pro 16Gb/1Tb som går som ett spjut. Pro'n har dessutom inbyggd SD-kortläsare vilket Air inte har.
 
Senast ändrad:

ChMu

Medlem
Jag hade valt pro:n pga den stöder 2 externa skärmar och har 8 prestanda kärnor som för huvudjobbet och 2 energieffektiva som kör bakgrundsjobb. Air:en har stöd för en extern skärm samt 4 prestanda och 4 energieffektiva kärnor.
Tack för info. Funderar vidare.
 

ChMu

Medlem
Jag har Pro 14" med M1 pro (som är snabbare än bara M1 och bara M2) 16/512 (borde kanske köpt 32GB /1 TB men den var rejält dyrare..fick min för 21,9 på Mediamarktrean..tänker att jag har externa små snabba T7 diskar istället, det finns nu 4 TB för ca 4'). Lite finare/större skärm/färger, bättre ljud och anslutningar än Air M2 men den är rätt snarlik och betydligt lättare Om man vill bära runt på den..det ryktas ju om en ny 15" Air med M3 om några veckor så kanske värt att vänta in?
Jo jag har även tittat på PRO 14” M2, men med 1 TB hårddisk så ruuusar priset iväg. Det är ett elände att jag har fastnat i ”Macträsket” men de är ju så bra. Air M3 är inte aktuellt, törs inte tänka på vad den skulle rocka loss på. Tack för att du tog dig tid att svara.
 

ChMu

Medlem
Jag skulle vilja Pro'n. När man får betala så pass mycket pengar så bör man tänka på att det inte går att bygga ut nya MacBook's då allt är fastlött på moderkortet. Har själv en Pro 14" med M1Pro 16Gb/1Tb som går som ett spjut. Pro'n har dessutom inbyggd SD-kortläsare vilket Air inte har.
Ja, det börjar nog luta åt Pro`n. Trots att den inte är sista skriket så tror jag att jag får en dator som kommer att leverera under en lång tid framöver. En stor fördel är även att den har SD-läsare. Tack för dina synpunkter och att du tog dig tid att svara.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag hade också valt Pro ’n. Tycker också att skärmstorleken, minnet, anslutningarna samt att Pro inte klockar ned sin processor när den blir varm talar för det. Visserligen är M2 snabbare än M1 men det är inte en drastisk skillnad. I mitt tycke väger de andra fördelarna med Pro mer. Lycka till med den nya MacBooken!
 

ChMu

Medlem
Jag hade också valt Pro ’n. Tycker också att skärmstorleken, minnet, anslutningarna samt att Pro inte klockar ned sin processor när den blir varm talar för det. Visserligen är M2 snabbare än M1 men det är inte en drastisk skillnad. I mitt tycke väger de andra fördelarna med Pro mer. Lycka till med den nya MacBooken!
Tack Stan, det blir Pro’n. Jag skall träffa säljaren idag och titta närmare på datorn, men jag tror inte att det skall bli några problem. Glad påsk och tack för att du svarade.
 
ANNONS