Annons

Magnum Square Prints – någon som köper?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett reklamen på Instagram.
Jag skulle nog göra print av egna foton i första hand. Något som ännu inte blivit av. De bilder de säljer för dyra pengar lär aldrig få något andrahandsvärde om någon tror det är en investering. Upplagebegränsningar verkar vara något som är töjbart (jfr Fotografiska). Tycker man det är värt pengarna så får man göra som man vill.

Jag håller med om att många bilder som säljs idag säljs till för höga priser men knappast Magnumbilderna vi talar om här. De kostar en tusenlapp och jag tycker att dekorationsvärdet av en Magnumbild i sig motiverar det priset. Man kan lämna diskussionen om värdebeständighet och investering därhän och stanna vid om man gillar bilden. Dessutom antyder utbudet av begagnade squarebilder att de faktiskt håller åtminstone en del av värdet. Det är bättre värdebeständighet än mycket annat man köper för en tusenlapp. Magnum är öppna med att det inte finns någon upplagebegränsning (mer än tidsfönstret för försäljningen) på bilderna.

En annan aspekt (som kanske inte gäller Magnumfotografer) är att jag, oavsett värdebeständighet, tycker att det är mycket roligare att köpa en bild jag gilllar direkt av en fotograf för 5-10000, än att köpa en IPhone för samma belopp av Apple. Det är såklart kul om en bild man köper ökar i värde, men om vi ska ställa samma avkastningskrav på bilder som på värdepapper när vi väljer vilka bilder vi vill köpa så försvinner mycket av det roliga med att skaffa sig konst.

F
 
Jag har sett reklamen på Instagram.
Jag skulle nog göra print av egna foton i första hand. Något som ännu inte blivit av. De bilder de säljer för dyra pengar lär aldrig få något andrahandsvärde om någon tror det är en investering. Upplagebegränsningar verkar vara något som är töjbart (jfr Fotografiska). Tycker man det är värt pengarna så får man göra som man vill.
Som Fredrik Persson skriver så är just dessa bilder från Magnum knappast dyra för vad de är. Dessutom så verkar de faktiskt öka i värde om man tittar på eBay. Mitt bulldog-foto av Erwitt (det sista han signerade) fanns igår på eBay för £1,250 eller $1,250 – minns inte valutan. Hittade det inte idag. Förstås intressant att se vad det kommer att säljas för. Många andra säljs eller annonseras ut för mer 1,5x-3,0x det initiala priset. Inte helt fel vad beträffar värdeutveckling. Men, jag köper för att hänga konsten på mina väggar.

PS. Det var i USD: https://www.ebay.com/itm/184418827883
 
Senast ändrad:
Jag köpte några för mig nya fotografer för några år sedan (Nikos Economopoulos och Alessandra Sanguinetti) ochjag blev pyttelite fattigare men mycket gladare. Utan att jämföra med sådana stjärnfotografer som Magnums egna så kom en idé för Fotosidan som jag skrev i nåt meddelande till chefredaktör. Idén var att medlemmar som vill bidra med någon bild till en Fotosidan Edition, (kanske numrerat maxantal med stämpel?) skulle kunna ladda upp en bild där andra medlemmar kunde köpa. Beställningen går automatiskt till en förstklassig svensk printfirma som trycker i mindre format på fint papper. Kanske att man ska nominera/begränsa urvalet ifall men vill kunna göra det mer överskådligt. Min tanke var att få mer fokus på Bilden och mindre på prylarna här på fotosidan.
Tror ni en sådan idé skulle fungera?
 
Jag köpte några för mig nya fotografer för några år sedan (Nikos Economopoulos och Alessandra Sanguinetti) ochjag blev pyttelite fattigare men mycket gladare. Utan att jämföra med sådana stjärnfotografer som Magnums egna så kom en idé för Fotosidan som jag skrev i nåt meddelande till chefredaktör. Idén var att medlemmar som vill bidra med någon bild till en Fotosidan Edition, (kanske numrerat maxantal med stämpel?) skulle kunna ladda upp en bild där andra medlemmar kunde köpa. Beställningen går automatiskt till en förstklassig svensk printfirma som trycker i mindre format på fint papper. Kanske att man ska nominera/begränsa urvalet ifall men vill kunna göra det mer överskådligt. Min tanke var att få mer fokus på Bilden och mindre på prylarna här på fotosidan.
Tror ni en sådan idé skulle fungera?
På Flickr kan man ju beställa print har jag sett. Jag har inte fördjupat mig i hur det funkar. Vem får pengarna? Vilken kvalitet? osv.
Måste erkänna att jag för närvarande går på tomgång själv vad gäller att kolla på andras bilder.
 
Jag köpte några för mig nya fotografer för några år sedan (Nikos Economopoulos och Alessandra Sanguinetti) ochjag blev pyttelite fattigare men mycket gladare. Utan att jämföra med sådana stjärnfotografer som Magnums egna så kom en idé för Fotosidan som jag skrev i nåt meddelande till chefredaktör. Idén var att medlemmar som vill bidra med någon bild till en Fotosidan Edition, (kanske numrerat maxantal med stämpel?) skulle kunna ladda upp en bild där andra medlemmar kunde köpa. Beställningen går automatiskt till en förstklassig svensk printfirma som trycker i mindre format på fint papper. Kanske att man ska nominera/begränsa urvalet ifall men vill kunna göra det mer överskådligt. Min tanke var att få mer fokus på Bilden och mindre på prylarna här på fotosidan.
Tror ni en sådan idé skulle fungera?
Bra idé men tveksamt om det skulle betala sig eller fungera. Min uppfattning om merparten av medlemmarna på Fotosidan är att de främst är intresserade av utrustning och investerar föga i fotoböcker (de med bilder i – inte de som förtäljer hur man tar skarpa och välexponerade bilder!) eller foton att rama in och hänga på väggen. Men, som sagt, bra idé...
 
På Flickr kan man ju beställa print har jag sett. Jag har inte fördjupat mig i hur det funkar. Vem får pengarna? Vilken kvalitet? osv.
Måste erkänna att jag för närvarande går på tomgång själv vad gäller att kolla på andras bilder.
Har ingen aning om hur det funkar på Flickr. Jag lade ut bilder där förut och betalade också för ett "Pro"-konto. Men, de var dåliga på att förbättra och skapa mervärde samt att de aldrig fixade Apple TV-appen sen den buggade ur.

Om du inte tittar på andras bilder vilka bilder kollar du på då? Dina egna? Kan inte vara nyttigt oavsett om de är bra eller ej. Tycker jag.
 
Har ingen aning om hur det funkar på Flickr. Jag lade ut bilder där förut och betalade också för ett "Pro"-konto. Men, de var dåliga på att förbättra och skapa mervärde samt att de aldrig fixade Apple TV-appen sen den buggade ur.

Om du inte tittar på andras bilder vilka bilder kollar du på då? Dina egna? Kan inte vara nyttigt oavsett om de är bra eller ej. Tycker jag.

Jag vet att det inte är bra. Bara det att fokus ligger på mycket annat just nu. Det blir mest "dokumentärfoto" av husrenovering och vardagshändelser. Jag längtar efter att "bara" fotografera. Tog fram en kamera idag och batteriet var helt tomt. Har inte hänt förut.
 
Jag vet att det inte är bra. Bara det att fokus ligger på mycket annat just nu. Det blir mest "dokumentärfoto" av husrenovering och vardagshändelser. Jag längtar efter att "bara" fotografera. Tog fram en kamera idag och batteriet var helt tomt. Har inte hänt förut.
Så blir det förstås när livet kommer emellan en själv och fotandet! Hoppas att batteriet laddas och att du kommer ut och vädrar din kamera litegrann! 👍🏻
 
Hej alla fotointresserade! Idag så var det då dags ännu en gång för Magnum att under fem dagar sälja kvadratiska printar från sina fotografer, såväl levande som döda. Denna gången får också fotografer från Aperture vara med. Jag har väl under åren köpt på mig ett tjugotal av dessa ofta ikoniska foton. Tyvärr är inget inramat ännu för det gäller ju att det görs ordenligt och så kostar fin inramning en del också. När jag känner att jag har en massa pengar över blir det nog dags!

Det kliar ånyo lite i köpfingret denna gången. Jag funderar på Don McCullin och Dennis Stock. Nån annan som tänker slå till på några foton? Eller bara har lust att kommentera kring företeelsen som sådan? Trots allt så är fotona ganska små och kostar $100/€100/£100 beroende på var man bor. Men, att få äga printar av några av världens bästa fotografer är ju inte helt fel för det priset eller? Man kan se det hela från olika perspektiv i vanlig ordning.

Vore intressant att höra vad andra tycker i ämnet!

Mvh
Fredrik

PS. Här är länk till begivenheten: https://www.magnumphotos.com/shop/
Varför kalla det square print när det verkar som att det ofta bara är papperet som är kvadratiskt?
 
ANNONS