Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

En så pass avancerad produkt som en digital systemkamera kräver en svensk bruksanvisning på papper. I skogen har du ingen dator med dig för att läsa pdf:en på.

Dock så har du inte ens i EU-lagstiftningen någon rätt att kräva en tryckt manual, annat än om sådan specificeras vid försäljningen. PDF uppfyller alla legala krav.
 
Var i 1990:932 hittar du stöd för att svensk manual skall medfölja?

Det är dock sant att EU-lagstiftning kräver att konsumentprodukter skall levereras med stöd för något av de i landen ratificerade språken.

Har man blivit lovad svensk manual och får en engelsk så kan den dock vara att anse som felaktig enligt KKL (1990:932, 1:a kap, Paragraf 16-19)

Skall man sen vara ännu petigare så är också "konsumentprodukter" en intressant punkt. D90 kan nog räknas som konsumentprodukt, men D700/D3/Liknande kan man nog hävda är för (semi)professionellt bruk.
Jag hittar inget stöd alls eftersom jag inte läst den delen av lagboken på länge. Konsumentverkets jurister däremot...
Antar att jag läste det på konsumentverkets sida när jag skrev inlägget för ett år sedan. Det fanns referenser till utslag i ARN nu fungerar inte länken längre och jag orkar inte leta. Står inget annat i köpvillkoren eller beskrivningen av produkten har man rätt att utgå ifrån att manualen är skriven på svenska, ungefär så resonerade dom när de tolkade lagen, precis som du också har kommit fram till.
 
Senast ändrad:
Dock så har du inte ens i EU-lagstiftningen någon rätt att kräva en tryckt manual, annat än om sådan specificeras vid försäljningen. PDF uppfyller alla legala krav.

Jo, men det är ett oskick att skicka med en pdf-skiva för man har som sagt ingen praktisk nytta av den i skogen när man behöver den och det var det jag skrev. Det är därför Nikon skickar med en bok på svenska när man köper kamera importerad av dom. Om inte kan man om det är en kamera importerad genom Svenska Nikon byta till sig en svensk manual. Kunde i alla fall för något halvår sedan.
 
Jag hittar inget stöd alls eftersom jag inte läst den delen av lagboken på länge. Konsumentverkets jurister däremot...
Antar att jag läste det på konsumentverkets sida när jag skrev inlägget för ett år sedan. Det fanns referenser till utslag i ARN nu fungerar inte länken längre och jag orkar inte leta. Står inget annat i köpvillkoren eller beskrivningen av produkten har man rätt att utgå ifrån att manualen är skriven på svenska, ungefär så resonerade dom när de tolkade lagen, precis som du också har kommit fram till.

Njae...

Du tänker troligen på ärendet i ARN per 2004-12-29, då en person fick en CD-brännare utan svensk mjukvara?

Notera att nämden fann att sålänge leverantören installerade den medföljande mjukvaran utan kostnad _eller_ tillhandahöll en svensk version så var allt frid och fröjd. Inte ens ARN ansåg att man kunde ålägga leverantören att tillhandahålla materialet på svenska.

(Ja, jag har en liten yrkesskada här, eftersom min arbetsgivare under många år har ansvarat för all "localizing" och importhantering av alla produkter från Panasonic/JVC/Yamaha Music till den skandinaviska marknaden. Manualer/Stickproppar/Liknande är en jävla soppa ;) )
 
Manual

Manualer på svenska finns att köpa direkt från Nikon i Sverige.
Kontakta dem via kundsupporten.

Själv köpte jag en Nikon D90 från Pixmania, det är ett franskt bolag och som alla vet så förstår inte fransmännen engelska och således var manualen på franska.
Dock så inkluderades kameran i Nikon European warranty.

Här kommer svaret från Nikons support:

Nikon Europe Support 17/09/2009 | 11:13 AM

Hej Tony,

Tack för din förfrågan till Nikon angående pixmania

Garanti ska inte vara problem - så länge kameran är importerad via Nikon BV i Holland ( se garantilapp)

Manual ska pixmania leverera med kameran - vet inte om det gör detta .

Den finns för nerladdning som pdf-fil på vår hemsida www.nikon.se under supportcenter /downloads / manualer
Du måste dock först ha skapat ett konto och registrerat kameran .

Manualen i pappersformat kan även beställas hos oss här .
Den kostar 450 kr med frakt och moms

Om du har fler frågor i detta ärende, klicka vänligen på länken överst för att uppdatera denna fråga.

Med vänliga hälsningar

Bengt
Nikons Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support
 
Nikon pdf-manual

Är det någon som vet var man kan hitta och ladda ner en svensk manual för Nikon kameror, i detta fallet en D3000?



/P
 
Annars om du har en utländsk manual så tror jag man kan lämna in den till Nikon och få en Svensk i utbyte eller något liknande
 
Tack för svaret. Jag såg det på Nikons sida. Hade dock velat göra det innan jag får kameran(köpt utomlands) för jag kommer nog inte kunna komma åt internet under helgen när jag får kameran.
Men det får lösa sig i efterhand om de håller så hårt i dem på Nikon, för jag antar man måste registera någon typ av serienummer på kameran hos Nikon. Det får jag ju inte förrän på fredag.

P
 
Någon som kan slänga upp en länk till en svensk D90-manual också? Jag försökte hitta den på egen hand utan framgång.
 
Fast dokumentet visade sig vara lösenordskrypyterat, vilket innebär att det inte går att kopiera eller skriva ut. Är det något man kommer runt genom att registrera sig tro?

När jag får kameran (från Holland) ska jag försöka byta in manualen mot en svensk, men det lär väl ta ett litet tag.
 
Fast dokumentet visade sig vara lösenordskrypyterat, vilket innebär att det inte går att kopiera eller skriva ut. Är det något man kommer runt genom att registrera sig tro?

När jag får kameran (från Holland) ska jag försöka byta in manualen mot en svensk, men det lär väl ta ett litet tag.

Nej, det kommer man inte runt på det viset men tant Google vet hur man gör, fråga henne.

/Karl
 
Fast dokumentet visade sig vara lösenordskrypyterat, vilket innebär att det inte går att kopiera eller skriva ut. Är det något man kommer runt genom att registrera sig tro?

När jag får kameran (från Holland) ska jag försöka byta in manualen mot en svensk, men det lär väl ta ett litet tag.


Skickade dig ett PM.

/p
 
ANNONS