** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Massor med dis-effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Hej

Fotade förra vecken en dag med längdskidor och pimpelfiske i fjällen med mycket snö och blå himmel. I stort sett alla bilder fick tyvärr en hemsk kraftig vit dis-effekt på den blå himlen. Snö och motiv blev däremot bra.

Jag provade exponeringslägen A, Auto, och motiv snö/sand med samma resultat.

Här ett ex där himlen egentligen ska vara blå:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hph...7_10152208965735677_3812905922082685133_o.jpg

Jag änvänder mig av:
Hus Nikon D7100
Objektiv Tamron 17-50/2,8
Filter Kenko Filter UV MC 370 slim

Vad kan jag göra för att slippa denna dis-effekt? Annat filter?

Upplevde inte dessa problem med mitt förra hus Nikon D300s och samma objektiv.
 
Hej

Fotade förra vecken en dag med längdskidor och pimpelfiske i fjällen med mycket snö och blå himmel. I stort sett alla bilder fick tyvärr en hemsk kraftig vit dis-effekt på den blå himlen. Snö och motiv blev däremot bra.

Jag provade exponeringslägen A, Auto, och motiv snö/sand med samma resultat.

Här ett ex där himlen egentligen ska vara blå:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hph...7_10152208965735677_3812905922082685133_o.jpg

Jag änvänder mig av:
Hus Nikon D7100
Objektiv Tamron 17-50/2,8
Filter Kenko Filter UV MC 370 slim

Vad kan jag göra för att slippa denna dis-effekt? Annat filter?

Upplevde inte dessa problem med mitt förra hus Nikon D300s och samma objektiv.

Det enda jag kan komma på e att fotografera med solen i rygg. Lite konstigt att det skulle skilja mellan kameror.
 
Kan polariseringsfilter komma till pass här?

Tog mig friheten att lägga på blå himmel:
 

Bilagor

  • -01-20140422.jpg
    -01-20140422.jpg
    66.4 KB · Visningar: 164
Av skuggan att döma så har du fotat i motljus. Kameran har troligtvis försökt att exponera personen korrekt, dvs någonting som är i skugga. Himlen är högdager och blir troligtvis överexponerad med denna inställningen, därav inga färger eller detaljer. Alternativet hade varit korrekt exponerad himmel och personen som en mörk siluett.

Ändra vinkel på infallande ljuset genom att välja position i förhållande till objektet. Eventuellt om du vill labba med filter, kolla på ND-grad med mjuk övergång.
 
Överexponering

Ser ut som jag hittat problemet. Rattar jag ner exponeringen till -0,7 faller allt på plats. Då ser histogrammet bra ut.

Min undran är då. Ska man behöva göra det? Kan det möjligen ha att höra med kombinationen Sigma/Tamron ihop med huset? Någon annan med D7100 som upplevt liknande?

Ska prova med en Nikon glugg.
 
Av skuggan att döma så har du fotat i motljus. Kameran har troligtvis försökt att exponera personen korrekt, dvs någonting som är i skugga. Himlen är högdager och blir troligtvis överexponerad med denna inställningen, därav inga färger eller detaljer. Alternativet hade varit korrekt exponerad himmel och personen som en mörk siluett.

Ändra vinkel på infallande ljuset genom att välja position i förhållande till objektet. Eventuellt om du vill labba med filter, kolla på ND-grad med mjuk övergång.

Under samma dag fotade undvek jag motljus. Tyvärr samma resultat.
 
ANNONS