Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mavic 2 Pro – gimbal helt sned efter autokalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Jag har en Mavic 2 Pro som jag aldrig använt den inbyggda funktionen ”gimbal auto calibration” på förrän häromdagen. (Fram till dess har jag bara använt manuell finjustering av roll under flygning för att räta upp horisont etc.)

Det visade sig vara ett misstag eftersom den där autokalibreringsfunktionen ställde till det för mig – den slutade med ett positivt besked från appen (DJI GO 4) att kalibreringen gick bra, men kameran lutar uppskattningsvis 30-40°. (Autokalibreringsproceduren ser helt rimlig ut under tiden den pågår då kameran ser ut att stå i finfin våg och rotera fram och tillbaka. Men i slutet av proceduren ställer den sig snett och blir kvar där.)

Efter det har jag såklart försökt med allt jag kunnat komma på med firmwareuppdateringar, massor med upprepade kalibreringar av IMU, gimbal och allt jag kunnat komma på. Men kameran står fortfarande i samma sneda läge.

Är det någon annan DJI-användare här på forumet som råkat ut för något liknande och som lyckats lösa problemet?

PS. Jag ställde frågan till DJIs support och fick ett goddag yxskaft-svar i stil med att jag skulle prova att uppdatera firmware och upprepa kalibreringen...precis som om jag inte redan hade gjort det ett gäng gånger. Jag tänker ställa följdfrågor till dem också men kollar här parallellt. DS.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Låter som om IMU strular.
Du har inget metallföremål i närheten när du kalibrerar IMUn?
Flyger den bra?
I så fall är det troligen inget fel med IMUn utan gimbalen.
 

cls

Aktiv medlem
Låter som om IMU strular.
Du har inget metallföremål i närheten när du kalibrerar IMUn?
Flyger den bra?
I så fall är det troligen inget fel med IMUn utan gimbalen.
Tack för input!

Jag tror inte att det är något fel på IMU-kalibreringen - jag har gjort den upprepade gånger och har nog inte haft nån magnetisk interferens där.

När det gäller flygningen så beter den sig också helt normalt (frånsett att kameran är lika snedvriden under flygning som när den står stilla).

Jag mailade en länk till ett filmklipp på gimbalen under kalibreringsproceduren till DJIs support så får vi se om de kan dra några slutsatser baserat på det.

(Jag har snappat upp en mening i release notes till firmware v01.00.0670 som kan ha med saken att göra: “Fixed occasional issue: gimbal was unbalanced after self check". Förhoppningsvis har jag något mjukvaruproblem som går att lösa på distans.)
 

cls

Aktiv medlem
Jag tänkte bara avsluta tråden jag startade med hur det gick.
Jag hade kontakt med DJIs support till och från i drygt en vecka där jag provade olika varianter av kalibrering och inställning/återställning enligt deras anvisningar, men det gjorde ingen skillnad – kameran envisades med att stå helt snett.

Det slutade med att jag fick skicka den för fysisk reparation. Det visade sig att de snarare skickade en ny (eller renoverad) drönare i retur – serienumret på den som kom tillbaka var annorlunda, den hade skyddsplast på sensorer, och den saknade en liten repa jag lyckats åstadkomma.

Exakt vad det var för fel på min gamla fick jag ingen info om och bryr mig inte om att bråka mer om det – jag nöjer mig med att jag fick hem en hel (ny) maskin.

Eftersom garantitiden var slut så kostade det en peng, strax över 170 EUR blev notan (synd att den inte kostar 9 spänn längre…🤷🏼‍♂️).
 
ANNONS