Annons

Mellanformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Kommer att under nästa år att komplettera småbildsutrustningen med en mellanformat,det vore intressant att höra folkets åsikter om varför jag ska välja just den eller den modellen..
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Yes! ännu ett märkeskrig bryter ut.

Nää, jag går i samma tankar sedan länge.
Jag velar mellan en enögd spegelreflex eller tvåögd typ Rolleiflex.
På enögda sidan lutar det starkt åt en Bronica SQ???
Men samtidigt skulle jag gilla att ha en tvåögd.
Kanske en Yaschica MAT av någon modell eller en Mamiya 330 eller liknande.

Nu kan vi sätta igång o ventilera alternatven
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag har en Zenza Bronica 645 ETRS från åttiotalet nån gång. Kamera med ett par magasin, tre objektiv, AE-II-sökare och motor är värderat till 8000 tror jag. Jag är väldigt nöjd med den kameran, och vill man lägga dom pengarna kan jag rekomendera det.

Personligen skulle jag vilja ha ett ljusschakt/"skortsten"/what ever, men det verkar ganska svårt att få tag i till den kameran. Dessutom går man miste om AE-sökarens ljusmätare.

Ja ja...

/Joakim
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ovanstående länk är en riktig guldgruva för alla intresserade av mellanformat, inte bara Bronicafantaster.

Normalt så är väl rådet att man skall börja känna på en billig tvåögd för att se om mellanformat passar ens personlighet, men du är väl inte den där typen man förknippar med impulsköp av prylar så jag gissar att du vill ha något "på riktigt".

Kamerorna är inte så extremt dyra alla gånger, men det brukar vara extremt dyrt med tillbehör. Skulle jag ha en Hasselblad t ex så skulle jag nog aldrig ha råd med mer än 80 mm-objektivet.

Bronica är väl lite billigare, men fortfarande svinigt dyrt. Men vad sägs om Pentacon Six! Det finns gott om Carl Zeiss Jena-objektiv till dem för en spottstyver och för "sällanbrännvidderna" kan man köpa ryskt. Själva kamerahusen finns även de riktiga och ryska. Kiev 88 och Kiev 60 är två kameror som går att få med Pentaconbajonetten.

Men vill du ha riktigt pålitliga kameror och kanske kunna köpa tillbehör i affärer och inte bara på nätet så kanske något annat kan vara att föredra. Men om lynnet passar kan de vara ett kap som sagt.
 

mettemarit

Aktiv medlem
vore det inte passande med en artikel om mellanformatskameror?:)
där enögda o allt vafasen det heter kunde bli förklarat för oss som inte fattar men vill veta.
och framförallt vill HA
 

jansta

Aktiv medlem
Mellanformat

Varför inte Mamiya som finns både som 6x4,5 och 6x7 det beror på vad man menar med mellanformat. Det finns 2 modeller den äldre RB och den nyare RZ stor prisskllnad. Om det är ok med en helt manuell kamera är RB ett fynd, skarp optik och billig. Tung? javisst men det är som Hasselblad, lika skarpt men något tyngre och mycket billigare.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Gör först valet om du vill ha en spegelreflex, tvåöga eller genomsikt. I varje typ finns flera märken i olika prisklasser.

SLR (fast bakstycke): Pentax 67 (dyr, antagligen bra), Kiev 60 (billig, meka själv, billiga objektiv, hyfsad kvalitet, P6-gänga), Exacta 66 (hyfsad billig, hyffsad kvalitet, P6-gänga)

SLR (avtagbart bakstycke): En uppsjö modeller, ex Hasselblad, Bronica, Mamiya, Kiev 88, Rollei mfl.

Tvåögdingar: Rolleiflex, Rolleicord, Yashicamat, Icoflex. De flesta ganska gamla.

Genomsikt: Mamyia 6, Mamyia 7, Fuji 6*7 och 6*9. Ofta underskattade kameror, bra objektiv något dyra.

Om du framkallar, förstorar och vill projicera så tillkommer merkostnader. Förstoringsapparat, projektor, lupp, stativ, kulled etc etc.

När jag började med mellanformat gick jag på en SLR med avtagbart bakstycke direkt. Hade jag gjort om det hade jag valt en tvåögdig emedan de är ganska billiga, ger bra resultat och bra för att prova på formatet.

Nu skulle jag inte ha något emot en Mamyia 7 II eftersom de verkar vara smidiga och lätt att ta med sig på resan.

/Erik
 

acke

Avslutat medlemskap
Strålande sammanfattning av Sumpen.

Att döma av ditt macro-intresse bör väl en SLR vara att föredra. Jag har goda erfarenheter av Mamiya645-systemet. Den optiska kvaliten är i mitt tycke i paritet med Hasselblad (bladarfantasterna må protestera om de vill) och priserna är mycket lägre.

En begagnad 6x7 är oxå ett bra alternativ, speciellt om man har en skaplig flatbäddsscanner med dialock. 6x7 går då att scanna med riktigt bra resultat.

Jag rekommenderar starkt en modell med manuell spegeluppfällning ifall du vill plåta macro. De flesta SLR-mellanformatare slamrar rejält då man trycker av.

Att det tillkommer många merkostnader (projektor, svindyra diaramar, etc.) vet du säkert redan.

Mvh/Acke
 

Luke

Aktiv medlem
Bronica

Om någon är sugen på en bra kamera till ett vettigt pris så har jag en Bronica SQ-A med mag och AE-prisma och 150 som jag gärna säljer
eftersom jag just köpt en ny Mamiya RZ II-utrustning. Hör av er om ni är intresserade!



Lukas


LUKE.SE
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Mellanformat

Jag köpte för ett par veckor sedan en Mamiya 67proII (beg) med 110mm+ 120-bakstycke.

Jag har haft en Pentax 67II i flera år, men bytte den mot Mamiyan.

Jag kan ännu inte avgöra om jag ångrar mig...

Jag gillar fortfarande Pentaxen, den funkar ju som en vanlig småbild. I storlek inte helt olik Nikon F5 som jag annars använder.

Men jag vill komma åt möjligheten att byta bakstycke under tagning, jag vill kunna använda pol-/digitaltbakstycke.
Så jag ska nu prova denna ett tag.
helst hade jag velat ha båda, då de lämpar sig för olika jobb.
Men det är ju en prisfråga oxo!
 

skalmac

Aktiv medlem
jag sålde min Hasselblad pga storleksfrågan och priset på att göra bilder (färg) och för det som blev över kunde jag köpa både en småbild och en Rolleiflex, som man har med sig mycket mer då den är mycket mindre (rollein alltså) och mer snabbarbetad, mitt råd är att börja billigt och lägga pengarna på film!
 

npet

Aktiv medlem
Har en Mamyia C220 som jag är väldigt nöjd med. Det är en två-ögd, helmanuell MF med utbytbara objektiv. Kan fås relativt billigt.
Enda direkt negativa med kameran är att man inte har möjlighet att bedömma skärpedjupet genom objektivet.
 

janm

Aktiv medlem
Det beror väl på vad du ska ha den till och vad den får kosta.
Begagnade Mamiya 645 och Pentax 645 är prisvärda om man vill ha ett SLR-system (jag har en Mamiya 645 Pro). Om ett normalobjektiv är allt man behöver är en tvåögd spegelreflex ännu mer prisvärd... och tyst!
 

julgus

Aktiv medlem
Seagull. 2500.-, eller beg Pentax 67 (vilken koloss..) Jag har ingen erfarenhet alls av mellanformat men man kan tycka till iallafall.. men en småbild, långsam film, ypperlig optik (Nikon) o stativ ger nästa samma kvalité.. (nu får jag däng av mellanformats anhängarna :p ) men man måste få retas lite.

Med vänlig hälsning
Johan
 

Sumpen

Aktiv medlem
Ett annat strategiskt val förutom kameratyper som jag skrev förut om är negativstorleken och filmen. Om man utgår från negativstorleken avgränsar man sig till vissa kameror. Är du intresserad av 4,5*6 el 6*6 el 6*7 el 6*9?

Som Acke var inne på tidigare är avbildningsobjekten en annan utgångspunkt. För landskap är nog ett avlångt format att föredra, men behöver inte vara det. För porträtt är nog ett kvadratiskt, 6*6 att föredrag, men etc...

Du fotar mycket stubbar och mossa har jag sett, med makro kanske, då är TLR inte bra utan en SLR att föredra. Möjligen med ett ljusschakt så att du kan komponera bilden på mattskivan.

En annan utgångspunkt är begagnatsmarknaden. Vissa system har ett bättre utbud på begmarknaden. En annan aspekt är verkstäder, finns det reservdelar?

En sista utgångspunkt är plånkan, men den tror jag att du har god koll på själv :D
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu har du fått ungefär lika många förslag som det finns kameramodeller, men det var väl väntat med en så öppen fråga. Det vore intressant att höra hur dina egna tankegångar lyder och vilken budget du har tänkt dig. Och hur du har tänkt dig att lösa scannings- och projektionsfrågan.

Och sist men inte minst, varför du postat detta i digitalforumet? Är det en smygkonvertering på gång av Gunte? ;)
 

walter-g

Aktiv medlem
Till er mellanformatsintresserade

:) Mer av en slump köpte jag för några år sedan en obetydligt begagnad Bronica ETRs,dvs för formaten 6 x 4.5/75 mm.Det är en tung pjäs men oj vilka bilder den tar.Optiken är helt suverän.Jag har dessutom snabbwinder och polaroidbakstycke till den samt närbildsmellanstycke.Letar succesivt efter fler tillbehör.Jag kan bara rekommendera den.Jag gör dessutom Ciba kopior hemma från diorna,dvs 120 film diapositiv.Vilken fröjd!Skorstensmodellen är inget hinder.Jag mäter allt ljus manuellt ,men kommer på sikt att investera i en AE2 tillsats.Att se dessa halvstora dias i en 6x6 projektor är fantastiskt.-och ändå är jag ganska bortskämd med mina smådias från en Minolta 8000i.Bronicorna är eftertraktade,och finns inte så ofta på beg marknaden,men kolla in på molanders.se samt L-foto.Den senare finns i den här webbens länksida.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Angående projektionsfrågan och nån annans fråga tidigare angående diaprojektorer så fanns det en mellanformatsprojektor på ibazar för ett tag sen. Tror inte att nån la nåt bud så den eller nån annan kommer väl upp igen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
De där gamla gröna skolprojektorerna av metall med skrovlig yta, om ni minns dem, tar mellanformatsdior. Tyvärr är det ju lite bökigt eftersom de inte har magasin utan bara en kassett i fronten för två eller tre dior. Men de brukar kunna hittas billigt på loppmarknader.

Annars är man väl hänvisad till Rollei eller Hasselblad vilket betyder muchos boyarder. PÅ ebay kan det då och då dyka upp en Kievprojektor också iofs, men jag vet inget om dem.

Vad gäller scanningen tycker jag faktiskt att flatbäddar som Epson 1640 funkar ganska bra för mellanformat även om de suger för småbild. Den nya 2450 ser lovande ut också.
 
ANNONS