Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest överskattade konstfotomotivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Vilket är det, i dina ögon, mest överskattade konstfotografimotivet som det går tretton på dussinet av och som folk TROTS detta envisas med att avporträttera? Nu menar jag inte "familjealbum"-bilder som katter, solrosor, skrattande barn m.m, utan sådana som fotografen själv tycker är sådär "fine-art" och lite underground.
Jag måste nog säga; Blod och badrum. Det finns tusentals bilder av en trulig tonåring som sitter i ett badkar/i en dusch med blod överallt och sminket utkletat runt ögonen.

Vore trevligt att höra era tankar och motiv som NI tycker är allt för överskattade!
 
Förutom badrumsvarianten finns även Trulig tonårstjej i Holga-stuk och gärna en sladd som hänger ner nånstans.

En annan är att stå naken i ett hörn/på en stol och man ser bara benen.

En tredje är blek, lönfet och naken så ollonet syns. Svenskt så det förslår.

En fjärde är diptyker med glödlampa någonstans.
 
Så länge fotografen själv är nöjd så funkar allt, så som jag ser det. Visst finns det motiv jag är trött på att se, men jag ser ingen anledning att klaga på att någon annan inte är trött på samma saker.
 
1) "Trädviftarbilder", alltså dessa myriader av bilder där fotografen låtit kameran panorera några grader vertikalt medan en grupp björkar/tallar/aspar/valfritt träd exponeras.
2) Kustlandskap med klippor badande i flytande kväve. Alltså dessa massor av bilder med lååååååång exponeringstid så att vattnet får ett rökliknande utseende.
3) Nakna människor av alla förekommande kön i mer eller mindre konstruerade situationer, mestadels mer.....
För 1),2) och 3) gäller för min del: Gääääsp, jag blir så trött.....
Us
 
Alla dessa pubertala, mer eller mindre begåvade Fransceska Woodman kopior. Jag förstår mycket väl att det är en navelpillarfas som många måste ta sig igenom... Men ibland blir det rena lyteskomiken!

Annars är väl väldigt många så kallade naturbilder, i allmänhet tagna av manliga fotografer med telen av granatkastarstorlek, kanske inte såå väldigt nyskapande.
 
Av samtliga typer av bilder som nämnts ovan finns det naturligtvis sådana som höjer sig högt över mängden (outliers). Bilder behöver inte nödvändigtvis vara nyskapande för att vara bäst.

Min personliga hatkategori är bilder som försökts göras intressanta genom att desatureras så när som på någon detalj som fått förbli i färg.
 
Senast ändrad:
jag kan hålla med om de flestas förslag, även om jag själv sitter inne med några av dessa motiv=)
men som någon sa, så länge fotorgafen själv är nöjd, så ser jag inget problem. visst alla andra som sett liknande bilder 1(sätt in eget valt antal nollor här), men för den enskilda fotografen är det "dens" tolkning, alltså en speciell bild...
 
Alla typer av bilder kan ju förståss inte tilltala alla och det är väl knappast något att ta illa vid sig för.

/Richard
(Som brukar testa de flesta klichéer)
 
Suddiga, gryniga, svartvita bilder med nån fågel eller nåt träd ur fokus i ena hörnet. Har svårt att se storheten med såna. I och för sig en fråga om tycke och smak.
 
Martin F skrev:
Suddiga, gryniga, svartvita bilder med nån fågel eller nåt träd ur fokus i ena hörnet. Har svårt att se storheten med såna. I och för sig en fråga om tycke och smak.

smaken är som baken.
själv gillar jag dom väldigt mycket.
 
Varje bild är unik för den med ett öppet sinne och en förmåga till förutsättningslöst bildseende ...

Så var försiktiga när ni generaliserar och fördömmer. Ni avslöjar mer om er själva än ni kanske avser.
 
Fördommar och övergeneraliserade uppfattningar är roliga att ha så länge man inser att de just är fördommar och övergeneraliserade uppfattningar.
 
Hmm svårt det här, emn en sak jag är trött på är vinjetterade bilder från industrimiljö ofta tagna med holga - felexpoerade o suddiga.. sen har vi vampyrer med photoshoppade tänder i studiomiljö och sist med inte minst liten människa kontra stort hav.
Dessa känns lite uttjatade generellt, men ibland blir man så klart förvånad o hittar nåt guldkorn :)
 
Personligen har jag svårt för bilder som verkar överarrangerade, oavsett genre.

De flesta bilder som tas i de flesta olika kategorier når knappt över det medelmåttiga (det är ju innebörden av begreppet medel). Men i varje kategori (oavsett hur uttjatad den är) finns också bilder som är lite utöver det vanliga. Det svåra är väl att hitta de där bilderna som ligger en eller två standardavvikelser till höger på normalfördelningskurvan.

- Nej, sluta gnäll på andra nu och skapa några egna nytänkta bilder istället!
 
ANNONS