Annons

Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Om du har extern kortläsare och tar ur kortet mellan tömingarna - tappa inte kortet, och särskilt inte på ett knallhårt laminatgolv. Då kan det vara gonatt. Bara en tidsfråga tror jag.
Därför köpte jag ett snabbt (25x) 512Mb CF-kort för 2200:- från datornytt.com samt en billig X-drive (20Gb)
 

EdwardH

Aktiv medlem
Estethia skrev:
är du säker på att den inte kortslöts av att flyttas så mycket på? (stoppas ut och in i prylarna alltså)
vem vet om det var transportskakningar som fick den att dö, menar jag.
jag tror inte mycket på att den skulle knaka av att man skakar den lite.. eftersom den är gjord för portabla saker.
1) Ska man förvänta sig att den KAN kortslutas av att bli instoppad i ett PCMCIA-CFläsare eller en USB-CFläsare?

2) Transportsträckan var 2m.

Jag har ägt 2 st IBM hårddiskar (visserligen inte samma sak som en MD, men änd) och mina polare har alla haft olika modeller av IBMs hårddiskar. De har ALLA krånglat. Så jag är faktiskt extremt obenägen att använda något som kommer från IBM.
 

Estethia

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
1) Ska man förvänta sig att den KAN kortslutas av att bli instoppad i ett PCMCIA-CFläsare eller en USB-CFläsare?

2) Transportsträckan var 2m.

Jag har ägt 2 st IBM hårddiskar (visserligen inte samma sak som en MD, men änd) och mina polare har alla haft olika modeller av IBMs hårddiskar. De har ALLA krånglat. Så jag är faktiskt extremt obenägen att använda något som kommer från IBM.
jag tror nog ändå mer på instoppning än en 2 m transportsträcka..
och de jag känner till som har microdrives har inte haft några problems trots tuff behandling..
däremot drives från maxtor... uhuu.. där får man räkna med att den drive man köper går sönder.. (umgängeskretsen har lite för mycket erfarenhet då en av kompisarna tipsade... innan han visste hur lätt de går sönder)
 

Ralph L

Aktiv medlem
Skaka microdrive

Jag har tappat ner min microdrive några gånger och den fungerar fortfarande hur bra som helst. Att den ska vara väldigt stötkänslig synar jag.

Varför den har hamnat i backen beror på att min firewire-läsare har en lite väl snabb "utspottning"...

För övrigt har jag fotat i minus 32 grader (på julafton 2002) utan bekymmer. Tyckte inte ens att displayen på D60:n blev seg, men öronen förfrös jag...

Hursomhelst så ser jag inte att den ska vara speciellt skak- eller stötkänslig.

//Ralph
 

marco

Aktiv medlem
En IBM (eller Hitachi som dom snart heter) Microdrive tål rätt mycket stryk, även när den används. 175G under användning och 1500 G när den är avstängd, detta för stötar. Vibrationer betyligt mindre, 0.67G om man utsätter den för konstant vibration under användning. Gissar på att den skakar sönder på något sätt då. Men att tappa den i golven borde den med andra ord klara rätt ok.

Kommer förresten en 4GB Microdrive i vår :)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
När jag skrev att jag är försiktig med att skaka driven medan den skriver så menar jag just medan den skriver :).

Av något tusental bilder tagna har jag efter nedladningen till datorn inte kunnat konvertera raw filerna för ca 5 bilder, några riktigt fina enligt tumnageln. Detta trots upprepade försök att ladda ner dem igen och konvertera. I några av fallen är jag säker på att skrivningen inte avbrutits av dåligt batteri eller att jag stängt av kameran medan driven jobbat men misstänker att det var pga skak men jag är ingen expert.

I övrigt anser jag att microdriven borde behandlas som en vanlig hårddisk och en sådan vill jag varken skaka i onödan eller tappa i golvet.

/RA
 

Estethia

Aktiv medlem
det finns förstås alltid "måndagsexemplar", men då ska man klaga hos återförsäljaren. kanske nåt för edwards polare?
det gör alltid jag iaf, vad det än må vara för grej och jag har alltid fått ersättning eller en ny pryl. det har jämt funkat trots att jag inte alltid har kvar kvittot om det gått en tid (och om det inte varit en elektro-pryl, för dom kvittona ska man typ bevara i kassaskåp)..
det gäller bara att stå på sig.. :eek:)
 

SunKi

Aktiv medlem
Estethia skrev:
är du säker på att den inte kortslöts av att flyttas så mycket på?
En kortslutning uppstår inte bara sådär.. en kortslutning är när elektriciteten tar en lite annan väg än beräknat.. oftast p.g.a ett fysiskt fel..
Så att den skulle kortslutas genom att man stoppar in den i kortläsaren låter föga troligt..

Rätta mig om jag har fel..
 

Estethia

Aktiv medlem
SunKi skrev:
En kortslutning uppstår inte bara sådär.. en kortslutning är när elektriciteten tar en lite annan väg än beräknat.. oftast p.g.a ett fysiskt fel..
Så att den skulle kortslutas genom att man stoppar in den i kortläsaren låter föga troligt..

Rätta mig om jag har fel..
det har hänt mig att det faktiskt blir fysiska fel på saker som stoppas in i nånting (hmm detta kan tolkas.. hehe), även om de är anpassade för varann..
så visst kan det då kortslutas...
men som sagt, då ska man klaga hos återförsäljare eller tillverkare..
går oftast att fixa. fast förlorad information förblir förstås förlorad.
 

marco

Aktiv medlem
Just PCMCIA/PCCARD är konstruerad elektroniskt med förvirrade användare i åtanke. Det är bara att och slita in och ut grejerna utan att tänka på att strömmen är på. Dom går inte sönder av det. Möjligtvis kan operativsystemet man kör ha synpunkter på det. Men elektriskt är det lungt.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Är en MD Hotplugable?
Alltså, kan man sätta i den med kraft påslagen.

Vad som kan hända är att om en MD stoppas in lite snett kan resultat bli att spänningen matas till MD i fel ordning mot när den är ansluten innan kraft kopplas till. Den startar upp felaktigt.
Om så sker är det fullt möjligt att enheten går sönder. Gäller all elektronik.
 

marco

Aktiv medlem
På dom flesta PCCARD liknande prylar har man tänkt på det. Pinnen som matar ström är lite kortare så att grunkan har inte ström innan alla datapinnarna har kontakt. Med lite våld så går det säkert att böja till så att man stoppar i den fel. Men eftersom det är konsumentprodukter så ta man för givet att dom misshandlas rätt kraftigt...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Att Microdriven är känsligare än CF-kort tvivlar jag inte på. Däremot är de kanske tillräkligt säkra för en del, men jag tycker det är alldeles för osäkert.

Läste detta på Dpreview idag. Är Microdriven även känsligare för statisk elektricitet?

--------------
"just learned a lesson that I thought I'd pass along to the group...

ALWAYS ground/discharge yourself before handling Microdrives and other removable media!!

I received several new items today for my D100 (gray card, tripod, ballhead, Lumiquest Softbox and Promax) and spent a couple of hours taking sample shots of my very reluctant de facto test subject: the dog. I shot over 90 images.

As I was inserting the 1GB M-drive into the card reader, I felt a shock. I had a bad feeling, inserted the card, and sure enough the files were totally corrupted. I was able to retrive the files using Norton, but they are corrupted too badly for Capture to read. I also tried opening them in PS and View to no avail. They be hosed...

So, a word of caution. Since dry-air-and-static-electricity season is in full swing, don't let YOUR media be the next victim!"
 

dsmannen

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
När jag skrev att jag är försiktig med att skaka driven medan den skriver så menar jag just medan den skriver :).

Av något tusental bilder tagna har jag efter nedladningen till datorn inte kunnat konvertera raw filerna för ca 5 bilder, några riktigt fina enligt tumnageln. Detta trots upprepade försök att ladda ner dem igen och konvertera. I några av fallen är jag säker på att skrivningen inte avbrutits av dåligt batteri eller att jag stängt av kameran medan driven jobbat men misstänker att det var pga skak men jag är ingen expert.

I övrigt anser jag att microdriven borde behandlas som en vanlig hårddisk och en sådan vill jag varken skaka i onödan eller tappa i golvet.

/RA
ett tips du kan testa om du inte gjort det:

använd inte din dator under tiden du kopierar in filerna från microdriven.

Jag får korrupta filer från microdriven på mina två datorer om jag använder datorn samtidigt som jag kopierar in filer från en microdrive.

Detta med w2k och en usbläsare, på den andra burken även där w2k men en firewireläsare.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
När jag skrev att jag är försiktig med att skaka driven medan den skriver så menar jag just medan den skriver :).

Av något tusental bilder tagna har jag efter nedladningen till datorn inte kunnat konvertera raw filerna för ca 5 bilder, några riktigt fina enligt tumnageln. Detta trots upprepade försök att ladda ner dem igen och konvertera. I några av fallen är jag säker på att skrivningen inte avbrutits av dåligt batteri eller att jag stängt av kameran medan driven jobbat men misstänker att det var pga skak men jag är ingen expert.

I övrigt anser jag att microdriven borde behandlas som en vanlig hårddisk och en sådan vill jag varken skaka i onödan eller tappa i golvet.

/RA
ett tips du kan testa om du inte gjort det:

använd inte din dator under tiden du kopierar in filerna från microdriven.

Jag får korrupta filer från microdriven på mina två datorer om jag använder datorn samtidigt som jag kopierar in filer från en microdrive.

Detta med w2k och en usbläsare, på den andra burken även där w2k men en firewireläsare.
 

janc

Aktiv medlem
Jag avstod från MicroDrive efter en diskussion med min fotohandlare av två skäl.

1. Dom hade enligt egen uppgift betydligt fler kunder med MD strul (låsning etc) än med CF kort.

2. När lagringsmediet förr eller senare pajar riskerar jag mindre med ett antal CF kort. Färre bilder som i värsta fall är förlorade, jag kan fortsätta fotografera med befintliga kort och det är inte lika stor investering som behövs för att ersätta förlusten.

Att det är sämre pris/MB med CF korten blir så klart "premien" jag får betala..

/ Janne Carlsson
 

dsmannen

Aktiv medlem
janc skrev:
Jag avstod från MicroDrive efter en diskussion med min fotohandlare av två skäl.

1. Dom hade enligt egen uppgift betydligt fler kunder med MD strul (låsning etc) än med CF kort.

2. När lagringsmediet förr eller senare pajar riskerar jag mindre med ett antal CF kort. Färre bilder som i värsta fall är förlorade, jag kan fortsätta fotografera med befintliga kort och det är inte lika stor investering som behövs för att ersätta förlusten.

Att det är sämre pris/MB med CF korten blir så klart "premien" jag får betala..

/ Janne Carlsson
jag kontrar på följande sätt =)

problemen med microdrives skulle jag tro oftast är kompatibilitetsproblem med kameror..

1. för mig har det varit strul med flera compactflash kort, två st har pajat, även en intern flashdisk har gett upp (inte värmeproblem eller skit bakom spakarna :)). Har aldrig haft strul med microdrive förutom just vid kopiering av filer till datorn (vilket jag tror beror på timingstrul vid w2k's kommunikation mot flyttbara enheter).

2. Sant. Det är dock tungt om man bara får in kanske 40 bilder per cfkort om man har kort av mindre storlek.
Men om man har ett par 512MB eller 1GB cfkort då? Då är det ingen liten investering att ersätta förlusten (givetvis är det oftast dina bilder som svider mest..)

Helst hade jag också jag själv haft en bunt 1gb cfkort, men det håller ju inte prismässigt. Behöver man utrymme för många bilder och inte vill riskera att lägga allt på EN hårddisk på t.ex. en laptop så är ett par microdrives perfekt (anser jag).

Mvh
 

janc

Aktiv medlem
herminator skrev:
jag kontrar på följande sätt =)

problemen med microdrives skulle jag tro ....
Ingen stridsfråga för min del, kanske köper jag en microdrive en vacker dag ;-)

Det blir ju en personligt bedömning där hur man fotograferar, hur ofta man kan läsa över bilderna till dator mm, mm spelar in.

Jag tycker du pekar på en väsentlig sak, att se till hela kedjan. Att inte lite på datorn utan lagra bilderna på CD o.s.v

Frågan är väl om man inte borde göra nya kopior av skivorna också efter ett antal år ? Eller lägga över dom på DVD ?
 
ANNONS