Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: jag är svensklärare ;)

Paddington skrev:
jag är svensklärare

Det där skulle jag inte basunera ut, om jag vore du. Det kan få en och annan att lyfta på ögonbrynen över hur du använder språket, om jag törs vara så uppriktig.

Men det är ju bara min reaktion, förstås.

Per.
 
äh ;)

så viktigt är det inte att vara svenskalärare ;) det var bara lite ironiskt menat ;) Och folk får skriva precis hur de vill, jag är jag på fritiden och basunerar inte ut pekpinnar ;)
 
OT ang. svenskalärare ;)

dessutom är det en helt annan sak att köra med lite "vardagsslang" och "talspråk" i texter, som man inte gör i vanliga fall. Alltså är jag inte så himlans korrekt heller ;)
 
Blev nyfiken av den här tråden när jag såg att sidorna drog iväg på bara några dagar.

Fråga till Anna, ska du fotografera eller forska om tekniska specifikationer? (Med glimten i ögat)

Om du hakar upp dig på detaljer kommer det inte finnas någon kamera som duger till slut.

En annan sak, oftast så tar det några månader med kameran i handen för att upptäcka vad som är bra och dåligt med just den modellen. Det behöver dock inte betyda att man blir missnöjd, kameran kan vara bra iallafall.

Lycka till!
 
Hur svarsrubriken används

Är det ett nytt sätt i den här tråden att använda svarsrubriken?
Halva meningen står t ex i rubriken och resten i texten.
Sedan står det bara Ok i en annan rubrik.
Det är väl även bra att citera det inlägg man svarar på.
Främst gäller detta trådskaparen.
Trådskaparen skapar dessutom nya trådar om vad som diskuteras i denna tråden.
Finns det en beskrivning om hur inlägg bör skrivas på Fotosidan?
 
Re: några korta frågor

Paddington skrev:
som jag fått..
* är redan sugen på makroobjektiv..
* vad använder man för objektiv för att få mer korta skärpelägen???
* På sportinställningen där kameran tar flera bilder i en följd, där är ingen blixt o bilderna blir mörka och suddiga inomhus?
* Det finns lite olika att välja mellan.
Canon: 60 och ett 100 som skall vara fantastiskt bra.
Tamron 90 som också är testvinnare och hyffsat pris.
Sigma 150 & 180
Finns säkert fler val.
Köps med fördel begagnade om de finns.
Vid begagnatköp har jag bara ett viktigt tips, känns inte kommunikationen bra med säljaren så köp inte. I Stockholm kan du säkert möta säljaren på ett fik och titta och prova objektet innan affären görs upp.

Det man måste bestämma sig för är vilket arbetsavstånd man vill ha till motivet. Ngn macrointresserad kan säkert råda mer när du vet vad och hur du vill fota. Ett annat sätt att välja är att om du har en optik som är 18-55 så köper man ett macrotele för att komplettera brännvidderna. Man väljer alltså inte 60, även om just 60 troligtvis också är en lagom & bra porträttoptik.

* korta skäpelägen? kan du mena kort skärpedjup?
I så fall väljer man optik efter största möjliga bländare. När det gäller zoomar så blir det 2,8-zoomar. Fast och ljussttark optik är ett gift i längden. Billigast är ett 50/1,8. Om du nu verkligen vill ha ett macro så har de ofta en största bländare 2,8, det kanske är perfekt för dig.

* Enklast köper man ljusstark optik och får därigenom lite snabbare tider. Blixten hinner inte ladda upp sig så jag föreslår att du till en början skruvar upp ISO istället. Eller tar EN bild i rätt ögonblick. Sedan läser du manualen och kommer gar-anterat(märkligt, det gick inte skriva som 1 ord) att få en massa olika uppslag som du kommer att testa i oändlighet.
 
Hej Anna
När jag gick från analog till digital för någon vecka sen så hade jag samma svårigheter med att välja kamera, hade ont i huvudet i två veckor av allt velande hit och dit,det som hägrade var en pentax k10 eller k20 men det blev ett nikon d60 packet med två objektiv runt 8 gick det på och då fanns det ett värde packet med som innehåller en blixt.
det är ett packet som jag rekomenderar helt enkel för att det går troligen att få tillbaka pengarna när man säljer, så man kan byta till ett annat märke om man inte trivs med den.

Du kanske redan har köpt?

Ha en trevlig fotosommar

mvh peter
 
peter20 skrev:

det är ett packet som jag rekomenderar helt enkel för att det går troligen att få tillbaka pengarna när man säljer,

Lite optimistiskt där. Priserna sjunker med 35% om du har öppnat kartongen. 10% till om du petat på den en gång. 10% till om du exponerat en gång. Kitobjektiv säljes för nära nog ingenting dessutom, folk skyr dem som pesten, efter att de läst alla förstå-sig-påare's poster på fotosidan.se ;).

Ledsamt men sant.
 
Tjja förvisso men man vet aldrig, pentaxen jag har
köpte jag 1995 så den här nikonen kan leva i familjen ett antal år störst risk är väll att mjukvaran förändras så pass att det kan bli svårt at "framkalla" bilderna;-)

peter
 
japp

...igår kväll!
Canon 450 D med 18-55 IS
nog för att jag ännu inte begriper vad 18 och 55 står för..

;)
Gick ut idag och tog lite kort på barnen och provade vrida på ratten ;) för lite inställningar för att se vad som hände ;)
 
Re: japp

Paddington skrev:
...igår kväll!
Canon 450 D med 18-55 IS
nog för att jag ännu inte begriper vad 18 och 55 står för..

;)
Gick ut idag och tog lite kort på barnen och provade vrida på ratten ;) för lite inställningar för att se vad som hände ;)

practice makes perfect, som de säger.
 
ANNONS