Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
förresten...

det var ju det jag efterfrågade med kameran. Säg vilken kamera jag ska köpa! Det hade gått med två inlägg :p
 
ja,

det lät ju lätt ;)


Jag pratade med säljaren i butiken förut om det här med var skärpan hamnar (och då har jag ju bara erfarenhet från kompaktkamera).

Om jag ställer sonen i mitten och tar ett kort så blir han liksom skarpast efs fokuset är på honom. Om jag ställer honom i ena hörnet och vill ha skärpa på honom före bakgrunden. Hur vet kameran det? Blir det inte skärpa på det "den fokuserar på först i mitten" typ???

(fast nu är det 9 fokuspunkter, öhum..)

Meeen. Tänk om jag vill ha honom suddig och det därbak skarpt.

Eller tvärtom...

eller om jag vill ha båda sakerna skarpa.

(kan jag göra det på automatläget *hoppas*)
 
Du får fokusera på honom och låsa fokusen och sedan vrida kameran så han är där du vill ha honom i bilden (komponera om). Alternativt ställa in en annan fokuspunkt och hålla den punkten på honom när du fokuserar.

Om du vill ha honom suddig får du fokusera på något annat. Då blir han ju suddig. Du måste ju alltid fokusera på det du vill ha skarpt, det är ju det som är att fokusera.

Att få allt skarpt handlar om betydligt värre saker. Du vill läsa på om skärpedjup och bländarval.

Allt det här lär du dig när du läser en bra bok om att använda en kamera, de finns på pappersinternet, kallat "bibliotek" ;).
 
Re: det är

Paddington skrev:
bara en fundering kvar tror jag som jag har ...

hur kan canon i testet vinna i bildkvalitet mot nikon som har över 400 mätarpunkter?
Jag gissar att du menar ljusmätning.

Då måste man förstå hur ljusmätningen går till och varför den reagerar som den gör.

Det är nog lite för djupt att försöka förklara det i detta läget.

Men om vi säger så här, i princip alla kamerors ljusmätningar strävar efter att motivet skall exponeras så att resultatet blir medelgrått.

Det innebär att en vit vägg återges grå.
Det innebär att en grå vägg återges grå.
Det innebär att en svart vägg återges grå.
Om kameran får bestämma.

Kameran försöker skapa ett slags medelvärde av ljuset som hamnar på ljusmätaren.

Om ställer bländaren fast för de 3 väggarna så får vi:

Vit vägg ges alltså en kortare tid än vad som skulle behövas.
En grå vägg får "rätt" tid.
En svart vägg kommer ge en alldeles för lång tid.

Om detta lät väldigt främmande och konstigt så fundera inte mer över det.
Behöver du ställa ngn kontrollfråga så gör gärna det. Kanske kan ngn annan återge det på ett mer pedagogiskt sätt?
 
ok,

men det ska ju bara vara att "ta upp kameran och klicka" av ett ögonblick också och då hinner man inte fokusera på något särskilt alltid och sen komponera om? låt säga att jag ska ta kort på när sonen hoppar från en högre höjd eller kastar sig i mål...
 
ok...

jag tror att jag förstår..
men om den har 400 ljusmätarpunkter istället för 30, vad gör den då?
 
Re: nu till nästa korkade fråga

Paddington skrev:
...
hur fixar jag bilder med;
skärpa i förgrunden, blurr därbak ;)
alt.
blurr därfram och skärpa i bakgrunden
Skärpedjupskontroll:
Skärpa har man alltid och endast i ett tunnt plan.
Skärpedjupet är det som man upplever som skarpt framför & bakom skärpeplanet.
Genom att blända ner så ökar skärpedjupet.
Genom att öppna bländaren så minskar skärpedjupet.

För att få effekten i ett porträtt där endast ansiktet är i skärpa och bakgrund & förgrund i oskärpa så krävs stora bländaröppningar.
Då talar vi om bländare från 1,4 till 2,8.
Just dessa bländare blir dyra för NIkon D40/D60 eftersom de är sällsynta som AFS, under 2,8 finns de knappt ngt att välja på.

Om man vill att även miljön runt omkring skall vara skarp väljer man bländare 8 till 16.
 
Re: ok,

Paddington skrev:
men det ska ju bara vara att "ta upp kameran och klicka" av ett ögonblick också och då hinner man inte fokusera på något särskilt alltid och sen komponera om? låt säga att jag ska ta kort på när sonen hoppar från en högre höjd eller kastar sig i mål...
Nej det hinner man inte alltid.

Men efter ett tag så strävar du alltid efter att göra det.
 
Re: ok...

Paddington skrev:
jag tror att jag förstår..
men om den har 400 ljusmätarpunkter istället för 30, vad gör den då?
De första ljusmätningarna var av centrumvägd typ.

Den mätte 75% av ljuset i en cirkel som består av ca 25% av bildens centrum.

Det fungerade alldeles ypperligt och fungerar än i dag ypperligt.

Centrumvägd mätning är perfekt att använda vid tex porträtt.

I princip innebär det EN ljusmätningspunkt.
 
Re: kanske skulle gått bra med en?

Paddington skrev:
Panasonic Lumix Fz18? ;)
allt i smidig förpackning eller?

Denna kamera innehåller allt i ett en tämligen hyfsad systemkamerautrustning: vidvinkel, normal, tele och makro bara för att nämna något.

Men det är en kompaktkamera trotts utseendet. Den har alltså stort skärpedjup (som dock blir något kortare på de längre brännvidderna) och den har en fördröjning från det att du trycker på knappen tills bilden knäpps. Men prova den i iA-läget (intelligent autoläget), den är rätt så snabb (för att vara en kompakt). I andra lägen än iA är den långsammare vad jag märkt det lilla jag testat den.

Du skall nog klämma och känna och testa om snabbheten duger på affären.

En fördel med kompakter är ju att de kan filma också, blir himla roliga filmer att titta på och ha som minnen. Men det vet du ju säkert redan.
 
Kort skärpdedjup är nästintill omöjligt att få med 18-55, köp ett 50/1,8 om du vill ha kort kort.
 
Re: ok...

Paddington skrev:
jag tror att jag förstår..
men om den har 400 ljusmätarpunkter istället för 30, vad gör den då?

Du menar förstås 420 pixlar som mäts i färg och 3D (=avstånd) mot mätning i 30 fält i svart vitt:)

Ja, det är bl.a. lättare att få till ögonblicksbilder, mycket lättare att få korrekt exponering i svår inomhusfotografering, enklare att få exponeringen att inse att det är ett ansikte du fotar trots att det är motljus, eftersom exponeringen mäter i färg och alltså känner igen hudtoner.

(undrar vad min svensklärare hade sagt om den där meningsuppbyggnaden...)

Adam
 
Re: Re: ok...

Tyckaren skrev:
Du menar förstås 420 pixlar som mäts i färg och 3D (=avstånd) mot mätning i 30 fält i svart vitt:)

Ja, det är bl.a. lättare att få till ögonblicksbilder, mycket lättare att få korrekt exponering i svår inomhusfotografering, enklare att få exponeringen att inse att det är ett ansikte du fotar trots att det är motljus, eftersom exponeringen mäter i färg och alltså känner igen hudtoner.

(undrar vad min svensklärare hade sagt om den där meningsuppbyggnaden...)

Adam
3D är ngt helt annat, blanda inte in det i ljusmätningen.

På vilket sätt är det lättare Adam?
Och vad är korrekt exponering?

Så kameran skulle känna av vilken nationalitet du fotograferar? Det påstår jag är ett nys.
 
några korta frågor

som jag fått..
* är redan sugen på makroobjektiv..
* vad använder man för objektiv för att få mer korta skärpelägen???
* På sportinställningen där kameran tar flera bilder i en följd, där är ingen blixt o bilderna blir mörka och suddiga inomhus?
 
Det är mycket man kan bli sugen på innan man vet vad för behov av, det har jag egen erfarenhet av, men om du har samma budget som min stackars gymnasielärare till far skulle jag råda dig hålla dig till kitobjektivet ett par veckor iaf.

Ditt andra köp, efter du lärt dig de grundläggande funktionerna med kameran, skulle imo. varit ett 50mm f/1.8 (kostar $80, så under 1000kr i Sverige antar jag). Men bry dig inte om det nu! köpt din 450d, sätt in dig i kameran och sluta höka på forumet förens du känner dig begränsad av kitobjektivet, kom då tillbaka och förklara vad du saknar så ska vi råda dig vad du ska köpa utifrån dina behov!

Hej!
 
ANNONS