Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort för film med Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanK

Aktiv medlem
När jag tittar på originalobjektivet 18-55mm så ser jag en switch mellan AF och MF. Vad innebär de två valen? Ger det någon skillnad när man fotograferar om man ändrar till MF? Har ingen bruksanvisning.

Sedan tycker jag, som inte besitter några direkta kunskaper inom området, att det är lite konstigt att objektivet rör sig innåt när man vrider från 18mm-inställning till mellan 24-35mm, för sedan gå ut igen när jag vrider den till 55mm. Borde inte 18mm vara när objektivet är helt inne och 55mm när det är helt ute?
MF= manuell fokus, AF= Autofokus.
Japp det gör skillnad; du får själv ställa in var fokus ska ligga i bilden.

Japp, det är konstigt vid första anblick, men om du tar loss objektivet från kameran ser du att den bakre linsen hela tiden rör sig bort från kameran för att ha samma fokus ändras även avståndet till den främre linsen. Det hade gått att göra så att objektivet var kortast vid 18mm och längst vid 55mm, men då hade den behövt vara längre.
Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zoom_lens
 

EOS500D

Aktiv medlem
Om man själv får ställa in var ska ligga fokus ska ligga, så borde man kunna få extra skarp bild där och lite suddig på övriga ställen? Har i alla fall sett många bilder som har en del som på detta vis. Frågan är ju bara hur man ställer in var den ska sätta fokus? Kan det vara på själva knapparna på kameran (någonstans)? Jag kanske är ute och cyklar.

Är i vilket fall något som jag har tänkt att prova när jag har köpt en kamera, alt. med min fars 350D. Verkar som att det tar mycket lång tid att lära sig en EOS alla funktioner. Får verkligen hoppas att det finns en svensk bruksanvisning med när jag köper kameran.
 

StefanK

Aktiv medlem
Om man själv får ställa in var ska ligga fokus ska ligga, så borde man kunna få extra skarp bild där och lite suddig på övriga ställen? Har i alla fall sett många bilder som har en del som på detta vis. Frågan är ju bara hur man ställer in var den ska sätta fokus? Kan det vara på själva knapparna på kameran (någonstans)? Jag kanske är ute och cyklar.

Är i vilket fall något som jag har tänkt att prova när jag har köpt en kamera, alt. med min fars 350D. Verkar som att det tar mycket lång tid att lära sig en EOS alla funktioner. Får verkligen hoppas att det finns en svensk bruksanvisning med när jag köper kameran.
Jo, det är nog lite att lära sig... Kika runt lite på nätet om dslr-fotografering och prova din fars kamera innan du slår till, han borde kunna visa dig grunderna. Fundera också på vad du ska använda kameran till. Det är inte säkert att en spegelreflexkamera är bäst för dina behov. Ibland kan det fungera väl bra med en kompaktkamera.

Fokus ställer man in genom att vrida på fokusringen på objektivet, om man inte använder autofokus. Finns väldigt få motordrivna zoomobjektiv till dslr-kameror. Skärpedjupet är hur stort djup som är i fokus och då är det bra med en stor bländare om man vill ha det smalt.
 

StefanK

Aktiv medlem
Varför då? När du filmar skapar du ju bara en bråkdel av den datamängd per sekund som stillbildsfoto gör. Du behöver inte särskilt snabba minneskort för att filma.
5,5Mb/s vid HD-filmning. Så klass 6 är att rekomendera (klass=lägsta garanterade hastighet i Mb/s). Serietagning av bilder är det som kräver störst bandbredd.
7D & 5DmkII har CompactFlash. 60D, 600D, 500D, 550D använder SDHC-kort.


Elgiganten annonserar f.ö. om 550D för 5990:- med kitobjektiv denna vecka. Ofta matchar de andra kedjorna bästa butikspris, så handla hos dem som du har mest förtroende för. MediaMarkt matchade pris när jag köpte i höstas.
 
ANNONS