Annons

Minolta Dynax 7xi, en Nikon F801 eller en Nikon F90?...

Produkter
(logga in för att koppla)

ville2002

Aktiv medlem
Vilken kamera skulle ni välja av dessa tre ...en Minolta Dynax 7xi, en Nikon F801 eller en Nikon F90?...Någon som har erfarenhet?...
 
Är priset en oviktig faktor är ju valet mellan F801 och F90 lätt eftersom F90 är en nyare förbättrad version av F801.

Sen blir det naturligtvis svårare och den djungeln ger jag mig inte in i ;-)
 
Jag har för mig att F90 saknar ngt väsentligt jämfört med F90X, men jag har glömt vad.

Minolta eller Nikon?
Titta på omfattningen av begagnatmarknaden på objektiv som du önskar dig.
 
F90an har en korslagd AF-sensor. Detta gör den mycket mer precis och lättarbetad än 801. Kör du mest MF gör det ingen större skillnad.
 
Den viktigaste skillnaden i mina ögon är att man kan ställa in slutartider i tredjedels steg på F90x.
 
F90X

Fördelaen med F90X är att du kan plocka ut kamera data från dom senaste 36 rullarna med bländare och slutare blixtmode m.m. 8)
F90 lagrar bara 4 st

// Alex
 
Funkar visst

Nej inte alls!!! Vad jag vet så har jag inget backstycke och jag får framm all data
Allt du behöver är en datakabel MC-31 och mjukvara typ SOFTtalk se bild

// Alex
 

Bilagor

  • image1.gif
    image1.gif
    7.5 KB · Visningar: 301
Att jämföra mellan F-801 och F-90 är väl ändå lite orättvist..? 10 års ålderskillnad måste tas in i ekvationen. Jag kör manuella objektiv, och F-801 och F-4 fungerar mycket bra för detta syfte. Vill du ha riktigt snabb autofokus och tusen finesser är F-90 klart överlägsen och kan användas med alla nya objektiv. Själv valde jag att satsa på ett fåtal ljusstarka och högkvalitativa, manuella objektiv och två enkla, robusta 801s hus som fyller mina behov. De har allt jag behöver, utom kanske spegeluppfällning.

Bara du kan bestämma vad du behöver för finesser. Se bara upp så du inte står där med en fantastisk kamera, men bara några billiga zoom-objektiv och ett darrigt stativ. Objektivet tar bilden. Kameran håller filmen och underlättar fotograferandet.

/Pontus
 
Har haft en 801:a Har en 801-S och en F90X.
Båda mina 801:eek:r krånglade på det viset att man var tvungen att trycka två ggr på avtryckaren innan den ställde in skärpan.
Blixtfunktionen slutade rätt tidigt att funka.
Mina kamror ligger ju i ryggsäcken och är ute mycket så jag tycker ändå att 801:an klarat sig länge.
Men jag skulle inte köpa en begagnad utan att prova den.
F90X är en mycket bra kamera. Som jag inte har nåt klagomål på än.
-Anders
 
Hej

Kan inte uttala mig om Minoltan men det som talar emot är väl objektivutbudet.
801 är som sagt 10 år äldre än F90(som att jämföra F4 och F5). Båda är dock bra kameror.
Har nyligen fått min F80 utbytt mot en F90X (demoex) av Sv.Nikon.Den ska säljas! Är du intresserad,maila mig gärna.

MVH/Jan
 
F90 <> F90X

OBS! Det är skillnad på F90 och F90X! F90 tror jag (har ingen sådan själv...) bara kan ställa exponering i halva steg, medan F90X kan ställa i tredjedels steg. Dessutom är AF:en tydligen rappare i F90X, som iofs inte heller är blixtsnabb. Blixtjlushanteringen är ytterligare en punkt som eventuellt skiljer.

Jag har haft en F90X sedan 1999. Den ligger konstant i ryggan eller på axeln så fort jag går hemmifrån. Slitstark! Tycker det är en lysande kamera, framför allt om man sätter på ett MB10 batteripack/vertikalgrepp. Kameran kan annars vara väl liten att hålla i om man har stora händer.

/Anders
 
Jag köpte en Minolta Dynax 7xi 1996 (obs, det finns en ny nu, en Dynax 7, som kom för två år sedan, den skall vara helt okej). Jag bytte nyligen upp mig till en F90X och måste säga att det är milsvidd skillnad. Det är enbart ekonomiska skäl som gjort att jag inte kunnat köpa 90an tidigare, hade jag kunnat skulle jag gjort det.

F90X är en oerhört stabil kamera, mycket gedignare än 7xi som iofs är rätt tung men känns plastig. Nikons modell är gjord för proffsbruk och det märks. Minoltan är gjord för amatörer som trots allt förvarar kameran i en väska större delen av tiden. Min 7xi var det senaste året ganska seg i autofokusen och det störde mig, annars har den gjort lång och trogen tjänst.

7xi blev årets kamera 1994 (eller 1993) och jag har för mig att F90X tog över den titeln 1995. Minoltan ser väldigt ren ut på ytan, de flesta småknappar sitter gömda bakom en liten lucka på sidan. Där finns tex filmåterspolning, blixtlägen och frammatningsinställningar. Att påverka dessa med annat än fingrarna går inte, då trycker man in tre stycken samtidigt. Återspolningsknappen sitter dessutom innanför två små skydd så man inte skall komma åt den oavsiktligt. För att trycka in den får man använda nageln eller en penna. Nikons kamera ser betydligt plottrigare ut ovanpå men åas kommer man åt nästan allt omedelbart, även med tunna handskar.

Minoltan saknar också funktioner för att välja autofokusmetod (kontinuerlig/single shot), nerbländning, avancerad blixtmätning och har inte någon jätteimponerande ljusmätning. Nikon har sin 3D matrix med D-objektiven som använder avståndsinformation för att bestämma exponeringen. Nikon har dessutom ett större objektivprogram och mer tillbehör. Det finns en stor begagnatmarknad för Nikons gluggar, bläddra bara runt bland radannonserna. Alla objektiv passar i princip alla kameror, något som inte gäller för Minolta.

Slutsats: F90X är en betydligt bättre kamera, den går att få begagnad för 5000-6000kr och uppåt och det finns en uppsjö med begagnade gluggar. Minoltan är ungefär lika gammal men kostade hälften så mycket då och antagligen mindre idag.
Fick jag välja skulle jag definitivt ta Nikon.
 
Den rättvisa bedömningen är väl mellan en Minolta 9xi o F90X
Jag antar att då är vi i samma prisklass o ålder.
 
ANNONS