Annons

Moderskeppet startar distanskurs i fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Ja, jag orkade inte engagera mig i hur de räknar, men jag blev positivt förvånad över hur "bra" mitt omräknade betyg var. Nu kom jag in via Högskoleprov ändå, men jag håller med. Går säkert att hitta informaton om hur dom räknat någonstans.
Japp, här finns en tabell: http://web2.hsv.se/publikationer/lagar_regler/foreskrifter/hsvfs_2003_2_bilaga3.pdf

Gamla snittet - Nya snittet:
1,00 - 0,97
2,00 - 7,32
3,00 - 12,66
4,00 - 16,99
4,89+ - 20,00
 

Toste

Aktiv medlem
Ja, och vad motsvarar den i verkligheten?
De som, liksom mig, enbart skickat in sina mest meriterande betyg från akademiska studier lades sist i högen av sökande bara därför att de inte kan jämföras med de som skickat in sina gymnasiebetyg. Det är verkligheten.
 

casting

Aktiv medlem
De som, liksom mig, enbart skickat in sina mest meriterande betyg från akademiska studier lades sist i högen av sökande bara därför att de inte kan jämföras med de som skickat in sina gymnasiebetyg. Det är verkligheten.
Meriterade eller ej, det var ju inte så där värst svårt att läsa sig till att det viktiga var gymnasiebehörigheten. Och det var ganska tydligt på studera.nu att man skulle kolla att betygen var registrerade.Så jag kan inte personligen tycka att det är särskilt uppseendeväckande.Jag har också högskolemeriter, som var tydligt registrerade på studera.nu, men gymnasiebetyget saknades och då fick man komplettera med det. Bara att följa dom instruktioner som gasnka tydligt stod där.
 

Toste

Aktiv medlem
Meriterade eller ej, det var ju inte så där värst svårt att läsa sig till att det viktiga var gymnasiebehörigheten. Och det var ganska tydligt på studera.nu att man skulle kolla att betygen var registrerade.Så jag kan inte personligen tycka att det är särskilt uppseendeväckande.Jag har också högskolemeriter, som var tydligt registrerade på studera.nu, men gymnasiebetyget saknades och då fick man komplettera med det. Bara att följa dom instruktioner som gasnka tydligt stod där.
Ur byråkratisk synvinkel har du givetvis helt rätt.
Problemet för mig är att jag gick ut från gymnasiet för 37 år sen och jag hittar inte gymnasiebetygen. Jag trodde inte att jag skulle behöva använda dom igen och har förlagt dom. Så jag får väl göra högskoleprovet om jag vill gå den här kursen.
Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll vad man har för utbildning överhuvudtaget för de här kurserna.
 

casting

Aktiv medlem
Ur byråkratisk synvinkel har du givetvis helt rätt.
Problemet för mig är att jag gick ut från gymnasiet för 37 år sen och jag hittar inte gymnasiebetygen. Jag trodde inte att jag skulle behöva använda dom igen och har förlagt dom. Så jag får väl göra högskoleprovet om jag vill gå den här kursen.
Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll vad man har för utbildning överhuvudtaget för de här kurserna.
Ok, det är ju en besväerande omständighet kan jag hålla med om, för man använder ju inte gymnasiebetygen numera. Finns din skola kvar kanske dom kan greja en kopia.Vet inte om det hjälpt att göra Högskoleprovet? Var man inte tvungen att ha "grundbehörighet" iform av betygen ändå?
Sen kan jag till viss del hålla med om att hela högskolevärlden är löjligt formell ibland.
 

casting

Aktiv medlem
Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll vad man har för utbildning överhuvudtaget för de här kurserna.
Kan jag också hålla med om. Egentligen borde det kanskevara någon form av arbetsprov, men det är nog lite overkill med jobb för det, så man tar väl det bästa man har att tillgå antar jag.
 

Navqual

Medlem
Ni som kommit in får gärna tacka nej, jag står som reserv 1400 någonting om jag fattade allt rätt...
Nu börjar jag ana varför man skulle ha satsat på bra betyg även i de tråkiga ämnena på gymnasiet och inte bara på de tekniska ämnena :)
Word, jag är reserv 1402...men jag är optimistisk =D
 

perese

Aktiv medlem
Hmm, reserv men det var nog "bara" 100 före på ena och 140 på den andre kursen. Hoppas kan man men inte troligt att så många tackar nej.... Hepp.
 

PatrikHA

Ny medlem
Det bästa vore väl helt enkelt att lotta ut platserna.
Håller helt med om lottning då betygens nivå är helt irrelevanta, i alla fall vad det gäller fotografering.

Har själv en reservplats runt 1800.....inte så motiverad i gymnasiet och mitt högskoleprov har gått ut, har dock bra betyg från högskola men det räknas visst inte :-(.
 

Monty

Aktiv medlem
Väääärdelösa Studera.nu!!!
Det första jag gjorde när jag fått mitt besked var att svara ja. Nu är jag plötsligt struken p.g.a. att jag svarat nej eller inte svarat alls...
Visserligen stod jag långt ner på reservlistan och hade inga större förhoppningar, men surt är det ändå att bli utslängd på det viset.

/T
 

ztenlund

Aktiv medlem
Väääärdelösa Studera.nu!!!
Det första jag gjorde när jag fått mitt besked var att svara ja. Nu är jag plötsligt struken p.g.a. att jag svarat nej eller inte svarat alls...
Visserligen stod jag långt ner på reservlistan och hade inga större förhoppningar, men surt är det ändå att bli utslängd på det viset.

/T
Kollade du inte så att det kom ett bekräftelsemail? Det gör det nämligen nästan direkt efter att man har svarat på antagningsbeskedet. Det förutsätter förstås att man har en giltig mailadress registrerad och att man svarar per deras hemsida.
 
ANNONS