Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MP3 som diktafon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Jag håller på att kolla efter en lämplig diktafon alternativt en MP3-spelare som ska vara liten och behändig så man kan ha den med sig på fototurer. MP3-spelare har ju den fördelen att de är billigare med större lagringsmängd jämfört med renodlade digitala diktafoner, och dessutom kan man föra över informationen snabbt via USB 2.0 till en dator. I beskrivningarna till vissa MP3-spelare så står det ju "röstinspelning" men frågan är om mikrofonerna funkar lika bra som på en diktafon? Någon som har någon erfarenhet av detta och har några tips att komma med?
 
Jag har en iAudio 5 som har en bra mikrofon, inga problem med ljudet.
Jag har inte använt en renodlad diktafon (med band?) men jag kan tänka mig att den är smidigare att använda eftersom man slipper sätta på den varje gång, bara att släppa upp pauseknappen.

En mp3-spelare tror jag drar mer ström i "stand by" än en analog grunka.
 
Ibland kan det vara lite meckigt att få igång inspelandet eftersom man måste knappa igenom menyer varje gång. De flesta mobiler har ju också dikafonfunktion. Det är bara att prova och se. Ljudkvaliten kan skilja rätt mycket mellan modellerna.
Ska man använda den mycket eller ofta skulle åtminstone jag investera i en riktig diktafon. De är inte så hutlöst dyra.
 
Jag har en Olympus Digital Voice Recorder WS-200s som jag har använt några år för att spela in föreläsningar eftersom jag har svårt att anteckna och lyssna samtidigt. Jag tycker att den fungerar bra och jämfört med kompisar som har vanliga MP3-spelare med mic/mic-ingång så är ljudkvaliten mycket bättre.

Så jag hade helt klart köpt en digital diktafon istället för en MP3-spelare med inspelningsmöjlighet även idag efter att ha jämfört lite.

Greven
 
ANNONS