Annons

Närbilder skillnad vilken teknik man använder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Tjo !

Är lite sugen på att fota mer närbilder.

Kan nån vänlig själ förklara vilka fotografiska skillnader det är om man använder rent macroobjektiv, försättslins eller mellanringar ?

Tack på förhand.

//Benny
 
Saftig!? Det är ju för bövelen bara drygt en sida 'comprehensive' dvs mycket kortfattat. Orkar du inte plöja det så vet inte jag... ;-) Man kan inte baka en kaka utan att knäcka äggen B-)
 
När jag började fota närbilder mera återkommande så började jag med försätt/närbildslinser och det funkade Ok men blev lite puligt att skruva av och på och växla antal beroende på vilken förstoringsgrad jag ville ha.
Så ganska snabbt skaffade jag en beg makro lins ett Tamron 90mm f2,8 som kan fota i skala 1:1 och jag har inte ångrat mig det blev så mycket enklare med det.

Så mitt tips är att Du försöker få låna ett sådant och fotar och gillar Du det så köp ett de kommer ut ibland som beg och kostar inte så mycket men är så bra för just närbilder.

Sedan kan Du ju läsa hur mycket Du vill på nätet om hur man gör osv men i grova slängar och ett handfast tips så är det ovan som gäller enligt mig.
 
Saftig!? Det är ju för bövelen bara drygt en sida 'comprehensive' dvs mycket kortfattat. Orkar du inte plöja det så vet inte jag... ;-) Man kan inte baka en kaka utan att knäcka äggen B-)

Haha, jo, men... vill ha en grov uppdelning, SEN kan jag börja mata in info. Man är ju rätt info-matad redan, så nån liten genväg skadar inte, resonerar jag.

//Benny
 
Fördel macroobjektiv: Kan användas till det förstås men också till allt annat som passar brännvidden. Det finns egentligen inga dåliga macroobjektiv.

Fördel mellanringar: Billigt och sätter du dem på ett bra objektiv förlorar di inte mycket skärpa, du kan också använda mellanringen till alla dina objektiv. Nackdelen är förstås att du är begränsad till ett ganska kort fokusområde, dyker det upp något på håll måste du ta av mellanringen för att kunna få skärpa.

Fördel försättslinser: Billigt och så länge du har samma filtergänga går det att använda på flera objektiv. I och med att du sätter extra linselement framför objektivet ger det en viss skärpeförsämring och där gäller verkligen att du får vad du betalar för.

Alla varianter inklusive makroobjektiv (vid närgränsen)ger viss ljusförlust, kanske ett till två steg.

/Frode
 
Makroobjektiv

Tjo !

Är lite sugen på att fota mer närbilder.

Kan nån vänlig själ förklara vilka fotografiska skillnader det är om man använder rent macroobjektiv, försättslins eller mellanringar ?

Tack på förhand.

//Benny

Makroobjektiv finns därför att de ger bättre optiskt resultat (skärpa över hela ytan, mindre distortion) än försättslinser eller mellanringar. Sedan är de bekvämare att använda.
 
När jag började fota närbilder mera återkommande så började jag med försätt/närbildslinser och det funkade Ok men blev lite puligt att skruva av och på och växla antal beroende på vilken förstoringsgrad jag ville ha.
Så ganska snabbt skaffade jag en beg makro lins ett Tamron 90mm f2,8 som kan fota i skala 1:1 och jag har inte ångrat mig det blev så mycket enklare med det.

Så mitt tips är att Du försöker få låna ett sådant och fotar och gillar Du det så köp ett de kommer ut ibland som beg och kostar inte så mycket men är så bra för just närbilder.

Sedan kan Du ju läsa hur mycket Du vill på nätet om hur man gör osv men i grova slängar och ett handfast tips så är det ovan som gäller enligt mig.

Ok, men 1:1 är väl inte SÅ nära ? Med mellanringar kommer man väl bra mycket närmare ? Och då heller inga extra linser emellan, vilket borde vara bra ?

Ponera Nyckelpiga på Prästkrageblomma i bra närbild, vad vill man då ha för utrustning ? (inom rimliga gränser).

//Benny
 
Fördel macroobjektiv: Kan användas till det förstås men också till allt annat som passar brännvidden. Det finns egentligen inga dåliga macroobjektiv.

Fördel mellanringar: Billigt och sätter du dem på ett bra objektiv förlorar di inte mycket skärpa, du kan också använda mellanringen till alla dina objektiv. Nackdelen är förstås att du är begränsad till ett ganska kort fokusområde, dyker det upp något på håll måste du ta av mellanringen för att kunna få skärpa.

Fördel försättslinser: Billigt och så länge du har samma filtergänga går det att använda på flera objektiv. I och med att du sätter extra linselement framför objektivet ger det en viss skärpeförsämring och där gäller verkligen att du får vad du betalar för.

Alla varianter inklusive makroobjektiv (vid närgränsen)ger viss ljusförlust, kanske ett till två steg.

/Frode

Tack, precis den sorts svar jag hoppades på.

Har testat mellanringar blir ju svinbra, men som sagt, då sitter man ju fast på kort avstånd.

Har även testat försättslins, billig variant, värdelöst, nära kom man men bara skarpt alldeles i mitten, sen skit. Kasta de bort den (ca 500:).


//Benny
 
Till annat

Tack för det svaret !

//Benny

Makroobjektiv kan med fördel användas till allmän fotografering också, så de är inte bortkastade pengar om du investerar i ett makroobjektiv. Som regel är de mycket bra optiskt och skarpare än de flesta. Ett 50 eller 70 mm makroobjektiv blir ett skarpt kort tele till din 70D. Det vill säga utöver att det är bra för makrofoto.
Nu är makro allt möjligt från 1:2 till 5:1 och täcker blommor, insekter och insektsögon, så du får bestämma dig för vad du vill fota på nära håll. Det finns inget makroobjektiv som täcker allt.
 
1:1 är så nära du kan komma, eller rättare sagt så stor förstoringsgrad du kan få. Insekter är litet svåra för kommer du för nära så skräms de bort. Jag har två olika makroobjektiv och när jag fotar insekter är det 105mm som gäller, ofta med telekonverter.

Skall du ha större förstoringsgrad än 1:1 börjar det bli litet avancerat, det största problemet då är att skärpedjupet är så extremt kort att inte ens hela insektsögat blir skarpt. De som fotar extrema närbilder på insekter använder ibland döda insekter och en teknik som heter stacking som innebär att du tar många bilder, kanske 100, och flyttar fokus en aning för varje bild men som du förstår är det en rätt tidskrävande och avancerad teknik, då räcker inte bara kamera och objektiv utan då behöver du ytterligare utrustning.

Vad gäller mellanringar så kan du få stor förstoringsgrad men då måste du ha ett vidvinkligt objektiv med kort närgräns och då är du så nära motivet att du har skrämt iväg det för länge sedan. Med mellanring får du störst effekt på ett vidvinkelobjektiv och minst på ett teleobjektiv. Ju längre brännvidd, ju längre mellanring måste du ha för att uppnå samma förstoringsgrad.

/Frode
 
Ser att du har Canon. De har ett speciellt makroobjektiv där du får förstoringsgrad 1-5x men jag tror inte du kan använda det som ett vanligt objektiv, alltså fota på längre avstånd. /Frode
 
Bara för makro

Ser att du har Canon. De har ett speciellt makroobjektiv där du får förstoringsgrad 1-5x men jag tror inte du kan använda det som ett vanligt objektiv, alltså fota på längre avstånd. /Frode

Det är ett speciellt objektiv som bara kan användas för extrem makrofotografering. Det börjar med en förstoringsgrad där normala makroobjektiv slutar dvs 1:1. Skärpedjupet än mycket, mycket kort så mycket ljus (läs blixt -ar) och liten bländare eller långa exponeringstider är nödvändiga. MEN, du kan ta extrema närbilder!
 
Enkelt svar: Makroobjektiv är av populasen ansedd som det bästa och enda riktiga om du är det minsta intresserad av bra bilder. Reverserat objektiv med omvändningsring nummer två och också ansett som mycket bra då det liksom kvalar in i det avancerade segmentet. Närbildslinser däremot stjäl inget ljus, är lätta att bära med sig och kostar lite och ingenting. Är du optikofil skyr du dem som pesten. Är du däremot ute efter en billig, bra och fungerande utrustning som är lätt att bära med så kika på en Raynox närbildslins av lämplig styrka för det du vill uppnå: insektsögon - hög status, 1:1 - ett minsta anständighetskrav för populasen, 1:2 - nu börjar du tala vackra bilder :) Populasen svimmar.

Har du inte svimmat så säg till får du mer kortfattad information av den typ du kanske vill ha angående just närbildslinser.

:)
 
Ok, men 1:1 är väl inte SÅ nära ? Med mellanringar kommer man väl bra mycket närmare ? Och då heller inga extra linser emellan, vilket borde vara bra ?

Ponera Nyckelpiga på Prästkrageblomma i bra närbild, vad vill man då ha för utrustning ? (inom rimliga gränser).

//Benny

1:1 är alltså avbildningsskalan som det förklaras och det kan bli väldigt nära även om insekter brukar vara svåra att komma nära då de flyger iväg innan Du hinner få till bilden, men det exempel Du beskriver skulle jag helt klart välja ett Makro objektiv, tex det 90mm jag nämnde.

Vill Du kunna hålla lite avstånd till motivet men ändå få närbilder så är ett längre makro rätt någonstans 150-200mm har även kört makro med mitt 400mm då det har ett sådant läge och det var smidigt just vid insekter men lite otympligt för annat makro fotande.

Det är som sagt en djungel med lika många åsikter som antalet personer som rekommenderar så testa själv och bilda dig en uppfattning på egen hand.
 
Tackar för alla svar !

Nu fick jag en lite mer övergripande insikt om hur det förhåller sig.

//Benny
 
Ok, men 1:1 är väl inte SÅ nära ? Med mellanringar kommer man väl bra mycket närmare ? Och då heller inga extra linser emellan, vilket borde vara bra ?

Ponera Nyckelpiga på Prästkrageblomma i bra närbild, vad vill man då ha för utrustning ? (inom rimliga gränser).

//Benny

Vid skala 1:1 lär väl nyckelpigan ta upp ungefär en tredjedel av sökarbilden om du har en APS-C kamera och skärpedjupet kommer inte att räcka för att få hela nyckelpigan skarp. Ska man fotografera i 1:1 eller större avbildningskalor bör man helst vara inomhus där det inte finns någon vind som gör att saker och ting svajar ur fokus. De bästa insektsbilderna brukar man få vid inte fullt så stor förstoring.
 
ANNONS