Annons

Nästa Nikon (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar vara något som inte stämmer.

En Z8 med samma sensor som Z9 kan ju inte vara något annat än den senare utan integrerat grepp. Det mindre batteriet innebär inte bara 40% av batteritiden. Den lägre spänningen ger också lägre klockfrekvens hos processorn och troligen sämre AF och lägre fps. Det blir en jättekonstig produkt!? Det är inte samma sak som D3/D700 osv.

Z6iii och Z7iii verkar helt logiska.

Z90, ok, möjligt. Men hur ska Nikon kan konkurrera med Canon R7 som kostar runt $1500, 15fps (30 med elektronisk slutare) och 33Mp. Den enda vägen jag ser är att den saknar mekanisk slutare och levererar 40fps utan rolling shutter, AF som en Z9 och kostar som en D300/D500 när de kom ut, dvs. $2000. Inte omöjligt, men är det troligt?

Dessutom kommer Nikon att jonglera betydligt fler sensorer på samma gång än vad de brukar.

Sedan när har D700 lika lång batteritid som D3? Obegriplig invändning. Att spegellösa i allmänhet har kortare batteritid är en annan femma. Inget hindrar heller Nikon från att, precis som till D700 (och D850) sälja batterigrepp. I dessa fall dessutom en förutsättning för att få fullt flås, som inte riktigt nått upp till de ensiffriga modellerna. D700 är ju inte alls särskilt snabb utan grepp, annat än för sin tid bra AF. Något som rimligen verkligen blir svårare är att leda bort värme, så att ge samma prestanda i 8K kan nog bli en utmaning.

Jag vet inte vad du tror, men vi kan nog vara rätt säkra på att processorn i Z9 inte går på ens 7,2 V. Inte ens Intels moderna värmeelement går på över 2 V (normalt lägre än så). Moderkorten har fullt med komponenter kring sockeln för att leverera rätt spänning, även om de matas med mer. Däremot kan man förstås ta ut högre effekt ur det större batteriet, men det är väldigt mycket annat som drar det än processorn.

Tillägg: Något som inte stämmer i bilden är nog Z5. Om jag inte missminner mig har den en FSI-sensor, vilket är en av skillnaderna mot befintliga Z6: or.
 
Senast ändrad:
Rykten om att Nikon ska släppa nya Z8 den 25 aug har florerat ett tag. Det är idag så tidpunkten var bevisligen fel.

Så, låt oss gissa hur framtiden ser ut. Vi får se vem som har rätt!

Jag tror att Nikons nästa kamera blir Z6iii. Den nuvarande versionen ligger lite för långt efter Canon och Sony och det krävs en rejäl uppgradering. Jag tror det blir 33Mp, 12-15fps, 4k/120 (översamplad till 4k/30) i september eller oktober. Osäker på om de utvecklat en sensor med tillräckligt snabb avläsning för att avlägsna slutaren. Min gissning är att kameran får mekanisk slutare.

Z5ii kommer att få samma sensor (jag tror Nikon vill ha max 4 sensorer i nästa generation) fast det dröjer nog ett år.

Z8 ersätter Z7ii till våren 2023. 80Mp, 10fps, 8k/30, mekanisk slutare borttagen. Fokus på landskap, makro och porträtt. Lite finesser som pixel shift, fokusstackning osv.

Z50ii, Z fc ii och Z30ii fasas in gradvis med början våren 2023 med en 24Mp DX-sensorer och högre fps och video specs. Jag tror Z50ii blir först och kommer att konkurrera med Canon R7.

4 sensorer = 24Mp DX, 33Mp FX, 45Mp FX, 80Mp FX
Nästa kamera blir en D900 på 55 Mpix vilken blir Nikons sista DSLR
 
Det verkar vara något som inte stämmer.

En Z8 med samma sensor som Z9 kan ju inte vara något annat än den senare utan integrerat grepp. Det mindre batteriet innebär inte bara 40% av batteritiden. Den lägre spänningen ger också lägre klockfrekvens hos processorn och troligen sämre AF och lägre fps. Det blir en jättekonstig produkt!? Det är inte samma sak som D3/D700 osv.

Z6iii och Z7iii verkar helt logiska.

Z90, ok, möjligt. Men hur ska Nikon kan konkurrera med Canon R7 som kostar runt $1500, 15fps (30 med elektronisk slutare) och 33Mp. Den enda vägen jag ser är att den saknar mekanisk slutare och levererar 40fps utan rolling shutter, AF som en Z9 och kostar som en D300/D500 när de kom ut, dvs. $2000. Inte omöjligt, men är det troligt?

Dessutom kommer Nikon att jonglera betydligt fler sensorer på samma gång än vad de brukar.
Tycker ändå det verkar vettigt, en stackad senor på 45Mix borde kunna hantera AF och bps bättre än en BSI sensor på 67Mpix
 
Tycker ändå det verkar vettigt, en stackad senor på 45Mix borde kunna hantera AF och bps bättre än en BSI sensor på 67Mpix

Om inget revolutionerande sker kommer den stackade även att ha bättre elektronisk slutare och mindre problem med effekter av rullande slutare i video också. En annan sak som ju är speciell med Z9 om den plankas rakt av är sökarens fördröjning, eller i stor utsträckning avsaknad därav.
 
Inte ens Nikonrumors tror väl på den längre.

Jag tror nog att Nikon kan ha haft den tanken från början, men marknadsutvecklingen, pandemin och komponentbristen (som delvis hänger ihop) gör att det minst sagt ter sig allt mindre sannolikt. Ju längre tiden går desto svårare blir det att räkna hem något sådant och resurserna som finns ger då bättre utväxling på annat håll. Men D850 är ändå likväl fortsatt en av de bästa spegelreflexerna som tillverkats.
 
Jag tror nog att Nikon kan ha haft den tanken från början, men marknadsutvecklingen, pandemin och komponentbristen (som delvis hänger ihop) gör att det minst sagt ter sig allt mindre sannolikt. Ju längre tiden går desto svårare blir det att räkna hem något sådant och resurserna som finns ger då bättre utväxling på annat håll. Men D850 är ändå likväl fortsatt en av de bästa spegelreflexerna som tillverkats.

Japp, tror inte på en helt ny modell men av nostalgiska skäl kan jag se att de skulle kunna släppa någon "special edition" kamera med lite tweaks framöver eventuellt.
 
Blir nog svårt att få sålt en Z9 begagnad till bra pris då om Z8 är minst lika bra.

Edit: Så en Z8 med 60 megapixels Stacked CMOS sensor, tyngd på huset? Typ 8-900 gram likt D850. VS Z7iii BSI CMOS 60+ megapixel? i samma storlek som Z7ii.

Enda fördelen att välja Z7iii i så fall vore om man vill ha kompaktare kamera och inte intresserad av annat än landskap typ + billigare.

Z6iii/Z7iii känns lite onödiga om de inte får snabbare af hastighet. De lär väl inte nå upp i nivån till de stackade sensorerna.
I tabellen står ju Z8 som 45 Mpix och Z7iii som 67Mpix, det känns väldigt vettigt om det blir så.

Jag hoppas verkligen att man kan få en Z8 och Z90 båda med stackade sensorer och baserad på Z9. Blir priset också att man kan få båda dessa som priset för en Z9 så hade lyckan varit total. Nu längtar jag till nästa vår
 
Skulle iaf vara att de skulle släppa en D7, det beror väl på vad proffssidan har för behov

Jag skulle nog säga att Z9 är det närmsta en D7 vi får :)

Man kan säga så här: finns det någon prestandaegenskap där en ny DSLR skulle kunna överträffa en Z9 (eller någon annan liknande spegelfri)?

Det kan komma någon ytterligare DSLR, men då handlar det nog mer om en med retro-vibbar, typ som en Df. Jag tvivlar dock på att det är någon speciellt hög prioritet just nu.

Generellt om nya Nikon-modeller:

Om jag fick gissa skulle jag tro en spegelfri D500 (vad den nu skulle heta) skulle kunna vara lockande för Nikon. Lika snabb sensor som Z9 (men mindre dyr i och med APS-C), snarlik AF, ingen mekanisk slutare, snabb serietagning. Skulle nog vara smartare än en Z8 eftersom den inte skulle kannibalisera lika mycket på försäljningen av Z9.

Näst efter det är nog en allmän uppgradering av Z6 tänkbar. Säg snabb sensor på 30 Mpx som möjliggör det mesta av egenskaperna hos Z9 utom 8k och (förstås) det stora batteriet.
 
Om jag fick gissa skulle jag tro en spegelfri D500 (vad den nu skulle heta) skulle kunna vara lockande för Nikon. Lika snabb sensor som Z9 (men mindre dyr i och med APS-C), snarlik AF, ingen mekanisk slutare, snabb serietagning. Skulle nog vara smartare än en Z8 eftersom den inte skulle kannibalisera lika mycket på försäljningen av Z9.

Z9 i aps-c mode blir typ 19.5 megapixlar eller liknande. Släpps en aps-c kamera med samma snabbhet som Z9 hoppas jag på fler megapixlar än 20, annars känns det poänglöst för en Z9 ägare.
 
Z9 i aps-c mode blir typ 19.5 megapixlar eller liknande. Släpps en aps-c kamera med samma snabbhet som Z9 hoppas jag på fler megapixlar än 20, annars känns det poänglöst för en Z9 ägare.
Z90 står i listan tidigare i tråden som 24,5Mpix, kan ju bli att den är snabbare än Z8 och likvärdig med Z9, man får se
 
Det som talar emot en avancerad aps-c kamera är det enkla faktum att Nikon saknar objektiv som matchar.
Tror inte det spelar så stor roll i detta segment om det gäller en snabbskjutare, såsom D500 så säljs den nästan enbart till fågel och sport intresserade och vi använder vanliga tele. Nikon har ju aldrig varit riktigt intresserad i en DX segmentet såsom Fuji, utan historiskt så har man oftast använt FF objektiv även till DX. Jag har haft DX i alla år i DSLR parallellt med FF och har bara FF objektiv, då det är praktiskt att kunna växla
 
Tror inte det spelar så stor roll i detta segment om det gäller en snabbskjutare, såsom D500 så säljs den nästan enbart till fågel och sport intresserade och vi använder vanliga tele. Nikon har ju aldrig varit riktigt intresserad i en DX segmentet såsom Fuji, utan historiskt så har man oftast använt FF objektiv även till DX. Jag har haft DX i alla år i DSLR parallellt med FF och har bara FF objektiv, då det är praktiskt att kunna växla

Precis, en "Z500" lär användas mest med tele. Oftast är det ju sport/fåglar som kräver rapp autofokus och de fotas med längre objektiv. Finns lite att tjäna på att göra en APS variant av t.ex. ett 500PF så ser inte att Nikon skulle ge sig på det.

Nikon har väl inte haft en hög premiumoptik i APS för F-mount heller och det har inte hindrat D500 från att sälja som smör.
 
Problemet med en Z90 är väl prisbilden, blir det en Z9 baserad kamera så skulle jag kunna tänka mig runt 30000, frågan är då om den kan bli dubbelt så bra som R7? Men de som har en D500 byter väl ändå inte till en R7 om det kanske redan har några Nikon tele eller är i nikons system. Fast det gör ju inget om Nikon skulle prispressa den.
 
ANNONS